ARCDE462 Steel Structures Designİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCDE462
Ders İsmi: Steel Structures Design
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere çelik ile bir bina veya yapının nasıl tasarlanacağını öğretmektir. Çeşitli bina ve yapı türlerinin tasarımında çelik kullanmanın avantajları, inşa edilmiş örneklerin analizi yoluyla tartışılacaktır. Çelik ile inşa edilmiş bir bina veya yapı örneğinin incelenmesinin ardından, her mimar adayının örnek bina veya yapının incelenmesinden elde edilen bilgilere dayanarak kendi çelik bina veya yapısını tasarlaması gerekmektedir.

Dersin İçeriği: Çeliğin yapı malzemesi olarak özellikleri, çelik yapılarda kullanılan profiller, çekme, basınç ve eğilme elemanlarının tasarımı, birleşim elemanlarının tasarımı, çerçeve sistemler, çaprazlar, döşeme sistemleri konularını içermektedir.


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Malzeme olarak çeliği ve çelik yapıların özelliklerini tanımak.
2) Çelik yapı elemanlarını, yapısal çelik profilleri, enkesitleri ve sürdürülebilir tasarım kriterlerini tanımak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tipik bir çelik binayı inceleyerek yapısal elemanları tanımlamak.
2) Çelik yapıların yangına karşı koruma yöntemlerini açıklamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çelik yapılara etkiyen yatay ve düşey yükleri, çelik yapı tasarımı ve yapım sürecini yürürlükteki yönetmeliğe uygun olarak tasarlamak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Çeliğin yapı malzemesi olarak özellikleri, çelik yapıların tarihsel gelişimi Ders notları
2) Çelik yapıların özellikleri, sürdürülebilirliği Ders notları
3) Çelik yapılar ile ilgili yönetmelikler, standartlar, çelik yapılara etkiyen yatay ve düşey yükler Ders notları
4) Yapısal çelik profilleri, üretimi, yangına karşı korunması Ders notları
5) Eksenel çekme kuvveti etkisindeki elemanlar Ders notları
6) Eksenel basınç elemanları Ders notları
7) Çelik binalarda yatay yük taşıyıcı sistemler, çaprazlar Ders notları
8) Ara Sınav
9) Çelik yapı elemanlarının birleşim türleri Ders notları
10) Bulonlu ve kaynaklı birleşimler Ders notları
11) Döşeme sistemleri Ders notları
12) Tipik bir çelik binanın değerlendirilmesi ve çelik yapı örnekleri Ders notları
13) Ödev sunumları
14) Ödev sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapım Esaslarına Dair Yönetmelik, 2016, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri
Segui W.T., Steel Design, Cengage Learning, 2007
Mc Cormak, J. J., Csernak, S.F., Structural Steel Design, Pearson
Trebilcock, P., Lawson M., Architectural Design in Steel, 2003
Nageim H., MacGinley T.J., Steel Structures, 2007
Newman A., Metal Building Systems, 2003
Salmon C.G., Johnson J., E., Steel Structures Design and Behavior, 2009
Ching F.D.K, Onouye B. Sİ, Zuberbuhler D., Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler, 2013
Aghayere, A.O., Vigil J. Structural Steel Design, 2014
Diğer Kaynaklar: Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapım Esaslarına Dair Yönetmelik, 2016, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
TS 498, Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri
Segui W.T., Steel Design, Cengage Learning, 2007
Mc Cormak, J. J., Csernak, S.F., Structural Steel Design, Pearson
Trebilcock, P., Lawson M., Architectural Design in Steel, 2003
Nageim H., MacGinley T.J., Steel Structures, 2007
Newman A., Metal Building Systems, 2003
Salmon C.G., Johnson J., E., Steel Structures Design and Behavior, 2009
Ching F.D.K, Onouye B. Sİ, Zuberbuhler D., Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler, 2013
Aghayere, A.O., Vigil J. Structural Steel Design, 2014

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ödev 2 % 10
Sunum 2 % 10
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 3 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Sunum / Seminer 2 4 8
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120