Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCDE468 | ||||||||
Ders İsmi: | Global Discussions on Architecture | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi BAHARAK TABİBİ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlık bilgi ve üretim alanının, diğer disiplinler ve alanlar ile ilişkisi, gelecek kurguları – sorunları etrafında güncel tartışmalar yürütmek, eleştirel bir bakış açısı ile mimarlığın içinde yer aldığı küresel bağlama dair bir kavrayış geliştirmek |
Dersin İçeriği: | Mimarlık gibi hem anonim hem de karmaşık olan bir bilgi ve üretim alanı, küresel ölçekte gerçekleşen değişimlerin paralelinde sürekli ve yeniden tanımlanmalı ve tartışmaya açılmalıdır. Bu noktadan hareketle bu ders, günümüz dünyasının gündemleri üzerine okumak ve tartışmak, bu gündemlerin mimarlık ile olan ilişkileri ve onun üzerine etkilerini incelemeyi hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma – Dersin içeriği ve yöntemi üzerine konuşmalar | |
2) | Küreselleşmenin Dinamikleri | Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. |
3) | Küreselleşmenin Dinamikleri | Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. |
4) | Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar | A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009" |
5) | Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar | A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009" |
6) | Küresel Mimarlık Meselelerine Dair Anahtar Kavramlar | A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009" |
7) | Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler | Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. |
8) | Vize Sınavı / Ara Sunumlar | |
9) | Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler | Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. |
10) | Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler | Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. |
11) | Ağlar, Aktörler, Söylemler ve Pratikler | Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. |
12) | Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri | Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları” |
13) | Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri | Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları” |
14) | Mimarlık Üzerine Gelecek Öngörüleri | Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları” |
Ders Notları / Kitaplar: | Evet |
Diğer Kaynaklar: | Spector, T. (2001). The Ethical Architect: The Dilemma of Contemporary Practice. New York: Princeton Architectural Press. Spencer, D. (2018). Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. İletişim Yayınları: İstanbul Hubbard, P. (2011). Key thinkers on space and place. Los Angeles: Sage. Rauterberg, H., Aston, P., & Holtz, C. (2012). Talking Architecture: Interviews with architects. Munich: Prestel. Torlak, S., Kulak, Ö. (ed.) (2014). Mekân Meselesi. Tekin Yayınevi, İstanbul Lefebvre, H. (2015). Mekânın Üretimi. Sel Yayıncılık, İstanbul. Mishchenko, E.D. (2018). Kapsayıcı Bir Kent Mümkün mü, Mekanda Adalet Derneği, https://beyond.istanbul/kapsayıcı-bir-kent-mümkün-mü-803a70a80df0 Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul. Koçak Dilek Özhan, & Koçak Orhan Kemal. (2016). İstanbul Kimin Şehri: Kültür, Tasarım, Seyirlik ve Sermaye. İstanbul: Metis Yayınları. Kırlangıç, Ö. (2012) Dar Gelirliler İçin Konut Üretiminde Bir Yöntem Olarak Mimari Tasarımda “Kullanıcı Katılımı”. Yüksek Lisans Tezi, MSGSÜ Mimarlık ABD, Mimari Tasarım Sorunları Programı A.Krista Sykes(ed.) (2017). "Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009", Küre Yay: Istanbul Pınar Çobanyılmaz Öztürk, “İstanbul’da (Mega) Projeler ve Kentsel Değişim”, Mimar.ist 2017/1 s.47-55 Cihan Uzunçarşılı Baysal, “Kabataş Martı Projesi: İstanbul’un Dubaileştirilmesi ve Mimarın Etiği”, 2016 Hossein Sadri, “Mimarlık ve İnsan Hakları”, Mimarlık Dergisi, No: 365, 2012. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Ders | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 5 | 3 | 15 |
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 120 |