HEM502 Hemşirelik Bilişimi ve Sınıflama Sistemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Hemşirelik (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM502
Ders İsmi: Hemşirelik Bilişimi ve Sınıflama Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık bilişimi, hemşirelikte bilişim eğitimi ve teknolojileri ile ilgili kavramların açıklanması, hemşirelikte kullanılan bilişim teknolojilerinin tanımlanabilmesi, sınıflama sistemlerinin açıklanmasıdır
Dersin İçeriği: Sağlık bilişimi, hemşirelik bilişimi, hemşirelik sınıflandırma sistemleri, klinik karar destek sistemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık bilişimi ile ilgili temel kavramları bilir
2) Hemşirelikte kullanılan bilişim teknolojilerini bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Hemşirelik sınıflama sistemini açıklayabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği, ders planlama, konu dağılımı Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
2) Sağlık Bilişimi Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
3) Hemşirelik Bilişimi ve tarihçesi Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
4) Bilişim Hemşiresinin Rolleri ve Yetkinlikleri Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
5) Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
6) Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
7) Hemşirelik Sınıflandırma Sistemleri Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
8) Ara sınav Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136
9) Telesağlık ve Hemşirelik Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
10) Hemşirelikte Elektronik Kayıt Sistemi Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
11) Klinik Karar Destek Sistemleri ve Hemşirelikte Kullanımı Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
12) Web tabanlı hasta eğitimi Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
13) Ödev sunumu Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
14) Ödev sunumu Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
15) Ödev sunumu Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
16) final exam Bilgiç Ş., Şendir M. (2014). Hemşirelik Bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi; 3(1): 24-28 Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Erdoğan S. (2000). OMAHA Sistemi Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları Erdemir F. (2013). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bilgiç Ş., Şendir M. (2014). Hemşirelik Bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi; 3(1): 24-28
Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186
Diğer Kaynaklar: Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136
Erdoğan S. (2000). OMAHA Sistemi Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları
Erdemir F. (2013). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Sunum 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 16 6 96
Ödevler 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 234