Dış Ticaret (İngilizce) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MFTR101 | ||||||||
Ders İsmi: | General Concepts of International Trade | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. MÜRÜVVET AKAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. MÜRÜVVET AKAR Öğr.Gör. ÖMER FAİK UĞUR Öğr.Gör. SELÇUK SUNAY Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | . Uluslararası ticaret ile iç ticaret arasındaki farkları açıklayabilme. • Ticaret nedenlerini açıklayabilme. • Dış ticarete ilişkin farklı teorik yaklaşımları varsayımlarını ve temellerini vurgulayarak açıklayabilme. • Ticaretten kazanç ve kayıpları anlama, farklı teorileri kıyaslama yeteneklerini geliştirebilme. • Uluslararası ticaret politikasının teorik çerçevesini değerlendirebilme • Ekonomik büyüme ve dış ticaret arasındaki etkileşimi değerlendirebilme • Ülkeler arasındaki günlük ekonomik ilişkilerin değerlendirilmesi için gerekli temel bilgileri açıklayabilme. • Dünya ticaret sistemi ve küreselleşme konularını tartışabilir ve değerlendirebilir. |
Dersin İçeriği: | İşgücü Verimliliği ve Karşılaştırmalı Avantaj: Ricardian Modeli • Karşılaştırmalı Üstünlük Kavramı • Bir Faktör Ekonomi • Üretim olanakları • Nispi Fiyatlar ve Arz • Bir Faktör Dünyasında Ticaret • Ticaretten Sonra Nispi Fiyat Belirleme • Ticaretten Sağlanan Kazançlar • Sayısal Bir Örnek • Göreceli Ücretler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dünya Ekonomisinde Genel Durum • Dünya Ekonomisine İlişkin Temel Göstergeler • Gayrisafi Yurtiçi Hasıla • Gelişmiş Ülkeler • Gelişmekte Olan Ülkeler • Kişi Başına GSYİH | ders notları |
2) | Uluslararası Mal Ticaretinin Kapsamı • Uluslararası Ticarette “Mal”ın Tanımı ve Özellikleri • Uluslararası Ticarette Mal Sınıflandırmaları • AB Ülkelerinde Ekonomik Faaliyet Sınıflaması: NACE • Merkezi Ürün Sınıflaması (CPC) • Birleştirilmiş Adlandırma / Kombine Nomanklatür (CN) • Ekonomik Faaliyetlere Göre Ürünlerin İstatistiki Sınıflaması (CPA) • Üretim İstatistiklerinin Dayandığı Ürün Sınıflaması (PRODCOM) • Standart Uluslararası Ticaret Sınıflaması (SITC Rev 3.) • Uyumlaştırılmış Mal Tanım ve Kod Sistemi (HS) • Uluslararası Mal Ticaretinin Gelişimi • Bölgelere ve Ülkelere Göre Dünya Mal Ticareti • Ülke Gruplarına Göre Dünya Mal Ticareti • Mal Gruplarına Dünya Mal Ticareti • | |
3) | Uluslararası Ticarette Hizmetler Tanımı ve Kapsamı • Genel Olarak Hizmet Tanımı ve Özellikleri • Uluslararası Kuruluşların Hizmet Tanımı ve Sınıflandırmaları • Dünya Ticaret Örgütü ve Hizmetler Ticareti Genel Anlaşması (GATS) • Avrupa Birliğinde Hizmet Tanımı • Uluslararası Hizmetler Ticaretinin Özellikleri • | |
4) | • Hizmetler Sektörünün Önemi • Uluslararası Hizmetler Ticaretinin Gelişimi • Seçilmiş Bölge ve Ülkelere Göre Dünya Hizmet Ticareti • Ülkelere Göre Dünya Hizmet Ticareti • Dünyada Mal Ve Hizmet Ticaretinin Dağılımı • Ulaştırma Hizmetleri • Seyahat Hizmetleri • | |
5) | Türkiye’nin Nüfus ve İstihdam Yapısı • Türkiye Nüfusu ve Yapısı • Türkiye’de İstihdamın Yapısı • Türkiye Ekonomisinde Gayrisafi Yurtiçi Hasıla, Büyüme, Kişi Başına Gayri Safi Yurtiçi Hasıla, Enflasyon ve Gelir Dağılımı • Türkiye’nin Gayri Safi Yurtiçi Hasılası • Türkiye Ekonomisinin Büyüme Hızı • Türkiye’nin Kişibaşına Gayri Safi Yurtiçi Hasılası • | |
6) | Türkiye’nin Dış Ticaretinin Genel Durumu • Türkiye’nin Dış Ticaretinin Dünya Ticareti İçindeki Yeri • Türkiye’nin Dış Ticaretinin Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri • Türkiye’nin Mal Ticaretinin Sektörel Yapısı • Sektörlere ve Mal Gruplarına Göre Türkiye’nin İhracatı • Sektörlere ve Mal Gruplarına Göre Türkiye’nin İthalatı • | |
7) | Ara sınav | |
8) | • Türkiye’nin Dış Ticaret Hadleri • Türkiye’nin Mal Ticaretinin Ülkelere Göre Dağılımı • Ülke Grupları ve Ülkelere Göre Türkiye’nin İhracatı • Ülke Grupları ve Ülkelere Göre Türkiye’nin İthalatı • Türkiye’nin Uluslararası Hizmet Ticareti • Türkiye’nin Turizm Hizmetleri Ticareti • The Terms of Trade Turkey • | |
9) | Avrupa Birliğinin Değerleri ve Amaçları • Avrupa Birliği’nin Tarihsel Gelişimi • Schuman Planı • Paris Antlaşması • Roma Antlaşması • Avrupa Tek Senedi • Avrupa Birliği Antlaşması (Maastricht Antlaşması) • Amsterdam Antlaşması • Nice Antlaşması • Avrupa Anayasası • Lizbon Antlaşması • Avrupa 2020 Stratejisi • Avrupa Birliği’nin Genişleme Süreci | |
10) | • Avrupa Birliği’nin Temel Kurumları • Avrupa Zirvesi (Avrupa Konseyi: The European Council) • Avrupa Parlamentosu • Avrupa Birliği Konseyi (Bakanlar Konseyi) • Avrupa Komisyonu • Avrupa Birliği Adalet Divanı • Avrupa Sayıştayı • Yardımcı (Fonksiyonel) Kurumlar • Avrupa Merkez Bankası • Avrupa Yatırım Bankası • Ekonomik ve Sosyal Komite | |
11) | • Avrupa Birliği’nin Ortak Politikaları • Ortak Tarım Politikası • Ekonomik ve Parasal Birlik • Avrupa Birliği Rekabet Politikası • Avrupa Birliği’nin Ortak Ticaret Politikası • Avrupa Birliği’nin Sosyal Politikası • Avrupa Birliği Sanayi Politikası • Bölgesel Politika • Araştırma ve İnovasyon • | |
12) | • Türkiye – Avrupa Birliği Katılım Müzakereleri • Tarama Süreci • Katılım Müzakere Fasılları • İç Koordinasyon ve Uyum Komitesi • Türkiye – Avrupa Birliği Ekonomik İlişkileri • Türkiye’nin Avrupa Birliği İle Ticari İlişkileri • Avrupa Birliği’nin Türkiye’ye Yönelik Mali Yardımları • Gümrük Birliği Öncesi Dönem (1964 – 1995) • Gümrük Birliği Sonrası Dönem (1996 – 1999) • Adaylık Dönemi (2000 – 2006) | |
13) | • Birleşmiş Milletler Uzman Kuruluşları • Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı (United Nations Conference on Trade and Development – UNCTAD) • UNCTAD’ın Organizasyon Yapısı • Birleşmiş Milletler Endüstriyel Kalkınma Örgütü (United Nations Industrial Development Organization – UNIDO) | |
14) | • UNIDO’nun Organizasyon Yapısı • Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (United Nations Development Programme – UNDP) • UNDP’nin Organizasyon Yapısı • Birleşmiş Milletler Uluslararası Çalışma Örgütü (United Nations International Labor Organization – ILO) • ILO’nun Organizasyon Yapısı • | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | (The Institution recognizes the use of the textbook in the classroom as part of the educational methodology and strategy applied in diverse materials. The textbook is part of the curriculum and is used to reach the student in an effective manner in the classroom. Every student is expected to acquire and use the textbook.) |
Diğer Kaynaklar: | International economics: theory & policy / Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld. --2012 8th Ed. ISBN- 1 3: 978-0- 3 2 1 -49304-0 ISBN- 1 0: 0-32 1 -49304-4 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Dış Ticaret alanında bilgi sahibi olmak ve kullanılan çeşitli belgeleri tanıyabilmek | ||||||||||
2) Dış Ticaret alanında bilgi sahibi olmak ve kullanılan çeşitli belgeleri tanıyabilmek | ||||||||||
3) Dış Ticaretin lojistik yönetimiyle ilişkilendirilmesi bilgisine sahip olmak | ||||||||||
4) Uluslararası ticari örgütler ve Avrupa Birliği hakkında bilgi sahibi olmak | ||||||||||
5) Dış Ticaret finansmanı bilgisine sahip olmak | ||||||||||
6) Mezuniyet projesi ile bilginin araştırılması ve raporlanması pratiğine sahip olmak | ||||||||||
7) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak | ||||||||||
8) İşletme yönetimi alanında temel bilgilere ve uluslararası işletmecilik vizyonuna sahip olmak | ||||||||||
9) Finansal muhasebede kullanılan temel yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak | ||||||||||
10) Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olmak | ||||||||||
11) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dış Ticaret alanında bilgi sahibi olmak ve kullanılan çeşitli belgeleri tanıyabilmek | 5 |
2) | Dış Ticaret alanında bilgi sahibi olmak ve kullanılan çeşitli belgeleri tanıyabilmek | |
3) | Dış Ticaretin lojistik yönetimiyle ilişkilendirilmesi bilgisine sahip olmak | 4 |
4) | Uluslararası ticari örgütler ve Avrupa Birliği hakkında bilgi sahibi olmak | 4 |
5) | Dış Ticaret finansmanı bilgisine sahip olmak | |
6) | Mezuniyet projesi ile bilginin araştırılması ve raporlanması pratiğine sahip olmak | |
7) | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak | |
8) | İşletme yönetimi alanında temel bilgilere ve uluslararası işletmecilik vizyonuna sahip olmak | |
9) | Finansal muhasebede kullanılan temel yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak | |
10) | Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olmak | |
11) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. |
Anlatım | |
Ders | |
Seminer |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 3 | 3 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 7 |