MILK201 İlkyardımİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimari RestorasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MILK201
Ders İsmi: İlkyardım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEMRA ORAK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi FAZİLET ÖZDENOĞLU
Dr.Öğr.Üyesi SEVCAN AKTAR UÇAR
Öğr.Gör. RAİFE AŞIK
Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dr. NİDA KAHRAMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı; öğrencileri yaralanmaları önleyici tedbir alma veya kaza veya acil durumlarda yardım ekibi gelene kadar ilk yardım metodları ile yaralı kişinin hayatını kurtarma bilgi ve yeteneği ile donatmaktır.
Dersin İçeriği: Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları(bilinci kapalı ve açık hasta yaralıya genel ilkyardım yaklaşımı, temel yaşam desteği, elektrik çarpması, suda boğulma, havayolu tıkanıklıkları kanamalarda ve yaralanmalarda ilkyardım; göz, kulak, buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım yanık, donma ve sıcak çarpmasında ilkyardım zehirlenmelerde ilkyardım, kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, omurga yaralanmalarında genel ilkyardım yaklaşımı, hasta ve yaralı taşıma teknikleri uçuş fizyolojisi ve yolculukta sağlık, uçuşta ilkyardım kuralları ve prosedürler uçuşta karşılaşılabilecek hastalık yaratan durumlar ve ilkyardımı, uçuşta doğum

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) "• Temel insan vücut sistemini bilir"
2) "• Vücut sistemi ve tüm tehlikeli durumlar için ilk yardım bilgisine sahip olur"
3) "• Triaj ve hasta taşımayı bilir"
4) "• Bilinç kaybında ilk yardımı bilir"
5) Kanama ve kırıklarda ilk yardımı bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilere dersin tanıtımı
2) "• İlk yardımın tanımlanması • İlk yardımın özel amacının tanımlanması • İlk yardım önceliklerinin açıklanması "
3) "• Vücut sistemlerinin işlevini açıklamak için tanımlama • Birinci ve ikinci değerlendirme hasta ve yaralı uygulama • ABC’nin açıklanması • ABC’nin öneminin anlaşılması • Tehlike analizi "
4) "• Solunum ve kalp durmasının teşhisi • Yetişkinler, çocuklar ve bebekler için etkili cpr koşullarının tanımlanması • Yetişkinler, çocuklar ve bebekler için CPR adımlarının listelenmesi • Yetişkinler, çocuklar ve bebekler arasında uygulama farklılıklarının listelenmesi • Komple ve parsiyel obstrüksiyon uygulama farklılıklarının açıklanması "
5) "• Kanamaların listesi • Bası noktası kanamasının teşhisi • Kanama durdurma metotlarının uygulanması • Turnike uygulaması gerekçelerinin açıklanması • Şok nedenlerinin açıklanması • Şok durumunda verilmesi gereken pozisyon uygulaması "
6) "• Yaralanma çeşitlerinin teşhisi • Yaranın ciddiyetinin belirlenmesi • Baş ve omurga yaralanmalarında ilk yardımın açıklanması • Göğüs yaralanmalarında ilk yardımın açıklanması • Karın bölgesi yaralanmalarında ilk yardımın açıklanması "
7) "• Yanık tip ve sebeplerinin açıklanması • Yanığın derecesini belirleyen faktörlerin açıklanması • Sıcak ve güneş çarpasına karşı alınacak tedbirlerin listelenmesi • Sıcak çarpmasında alınacak önlemleri uygulaması • Donmada ilk yardımın açıklanması "
8) "• VİZE SINAVI"
9) "• Bilinç kaybı nedenlerinin açıklanması • Bayılma ve koma arasındaki farkların teşhisi • Febril (Ateş) tanımlama ve ilk yardım uygulaması • Epilepsi nöbetlerinin tanımlanması • Yüksek şeker ve düşük kan şekerinin tanımlanması ve ilk yardım • Kalp krizi durumunda ilk yardım uygulamalarının açıklanması"
10) "• Zehirlenme tiplerinin ve sebeplerinin açıklanması • Neden zehirlenmeye göre uygulama yapılması gerektiğinin açıklanması • Hayvan ısırıklarının açıklanması • Hayvan türlerinin ısırmasında ilkyardım uygulamalarının açıklanması "
11) "• Boğulma nedenlerinin listelenmesi • Boğulma nedenlerinin açıklanması • Boğulmada gerekli ilk yardım uygulamasının değerlendirilmesi "
12) "• Gözde yabancı madde için gerekli uygulamanın açıklanması • Kulakta yabancı madde için gerekli uygulamanın açıklanması • Burunda yabancı madde için gerekli uygulamanın açıklanması"
13) "• Kemik kırığı semptomlarının açıklanması • Burkulma ve çıkma arasındaki farkların teşhisi • Farklı kemik kırıklarında farklı uygulamaların açıklanması • İlk yardımda kırıklar, çıkıklar ve burkulma için kullanılan malzemelerin açıklanması "
14) "• Hasta taşımada genel kuralların açıklanması • Hasta taşıma esnasında kendini korumak için gerekli ilk yardım kurallarının tanımlanması, • Hasta taşıma sürecinin açıklanması • Sedye bağlama kuralları • Araç içindan yaralı çıkarmanın uygulamalı anlatımı"
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof. Dr. L. Bikem Süzen, Temel İlk Yardım, Nobel Tıp Kitapevleri, 2015
Diğer Kaynaklar: Ramazan Dağ, Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, Beta Yayınları, 2018

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Rol oynama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 7 3 21
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 135