MTKY201 Toplam Kalite Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar LojistikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Lojistik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MTKY201
Ders İsmi: Toplam Kalite Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: EZGİ YILDIRIM SAATÇİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi DİLEK YALÇIN
Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN
Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı kalite yönetiminin temelleri; iş hedeflerine ulaşmada kalite odaklılık; kalite yönetim sistemleri (Six Sigma, EFQM, Malcolm Baldrige ve ISO 9001); kalite evrimi; kalite uzmanları, kalite yönetimi amaçları ve temel değerler; kalite stratejileri geliştirme ve uygulama; kalite kültürünü yönetme; hizmette kalite yönetimi konularını öğrencilerin analiz etmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Kalite yönetiminin temelleri; iş hedeflerine ulaşmada kalite odaklılık; kalite yönetim sistemleri (Six Sigma, EFQM, Malcolm Baldrige ve ISO 9001); kalite evrimi; kalite uzmanları, kalite yönetimi amaçları ve temel değerler; kalite stratejileri geliştirme ve uygulama; kalite kültürünü yönetme; hizmette kalite yönetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Kalite yönetimi kavramlarını açıklar.
2) • Kalite yönetiminin gelişim sürecini tanımlar.
3) • Kalite yönetim sistemlerinin uygulanması, sertifikasyonu ve denetimi özelliklerini açıklar.
4) • Organizasyonel problemlerin çözümü ve analizi için kalite control yöntemlerinin kullanımını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Standardizasyon uygunluk değerlendirmesinin kalite özelliklerini analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Ürün ve hizmetlerin kalite özelliklerini analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Final Sınavı Sınava hazırlık
1) • Temel kavramları ayırır. • Kalite yönetimi ve gelişiminin temel kavramlarını tartışır.
2) • Yapısalcı yaklaşım, insan ilişkileri yaklaşımı, politik yaklaşım, simgeci yaklaşımları tanımlar • Örgütlere çoklu yaklaşımı değerlendirir • Toplam kalite yaklaşımını tartışır Ders içeriğini inceler 1. Bölümün okunması (ss.19-44)
3) • Toplam Kalite Yönetimi • Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri • Kalite kavramı • Kalite zinciri • Kalite ve rekabet Toplam Kalite Yönetimi tanımlarını 2. Bölümden okur
4) • Walter A. Shewhart • W. Edwards Deming • Joseph M. Juran • Kaoru İshikawa • Philip B. Crosby • Armand V. Feigenbaum • Dr. Genichi Taguchi • Shigeo Shingo Şimşek, Bölüm 3, ‘Toplam Kalitenin Öncüleri’ni okur, gelecek derste toplam kalite yönetimine katkı yapan bu araştırmacıları sınıfta tartışır.
5) • Örgüt kültürü • Örgüt kültürünün düzeyleri • Örgüt kültürü türleri • Kurum kültürünün değiştirilmesinde stratejilerin önemini açıklar • Kurum kültüründe etik temelleri tanımlar Tek başına veya bir arkadaşı ile kurum kültürü ve kalite arasındaki ilişkinin kurulması hakkında araştırma yapar, gelecek derste araştırma sonuçlarını sınıfta tartışır.
6) • Takım çalışmasının tanımı • Takım çalışmasını etkileyen olumlu-olumsuz faktörler • Takım çalışması ve ödüllendirme • İyi bir liderde bulunması gereken özellikler • Takım çalışmasında etik kavramının önemini tartışır Kalite kavramının takım çalışmasına olan etkisini analiz eder. Şimşek, Bölüm 7, ‘Takım Çalışması ve Kalite’ okur.
7) Vize Sınavı Vize sınavı için çalışır.
8) • Liderlik tanımları • Liderlik davranışı çalışmaları • Yapısalcı lider, İnsan Kaynakları lideri, Politik liderlik, Kültürel ve Sembolik liderlik • Dönüştürücü ve yönetsel liderlik Yok
9) • Planlama Tanımı • Planlama modelleri • Stratejik planlamanın özellikleri Ev Ödevi: Şimşek, Bölüm 8, ‘Bölüm Sonu Değerlendirme Soruları’nı araştırır ve gelecek derste tartışır.
10) • Maliyeti tanımlar • Girdi-Süreç-Çıktı ile Kaliteyi ilişkilendirir • Başarısızlık maliyetleri • Değerlendirme maliyetleri • Önleme maliyetleri Yok
11) • Kontrol çizelgelerini analiz eder • Varyans kaynaklarını analiz eder • Kontrol sınırını tartışır Quiz için çalışır
12) • Üst ve alt control sınırı • Kontrol çizelgelerini analiz eder • Kıyaslama yöntemi • Süreç akış şemaları • Çeteleler ve Histogramlar • Pareto Analizi • Balık Kılçığı Şemasını yorumlar Ev Ödevi: Şimşek, Bölüm 11, ‘Kalite Maliyet İyileştirme Araçları’nı okur.
13) • Six Sigma • EFQM • ISO 9001 • Malcolm Baldrige National Quality Award • European Quality Award yok
14) • Türkiye Kalite Derneği (KalDer) • KalDer Mükemmellikte Yetkinlik Belgelendirmesi • Değişime direncin nedenlerini tartışır • Değişime direncin azaltılması yöntemlerini analiz eder Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Toplam Kalite Yönetimi: Kuram, İlkeler, Uygulamalar
Prof. Dr. Şimşek, Hasan
Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Eylül 2013
ISBN-9789750224980
Diğer Kaynaklar: Yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 105
Ödevler 15 15
Küçük Sınavlar 15 15
Ara Sınavlar 1 7
Final 2 16
Toplam İş Yükü 203