MY515 Kalite Planlama ve Mühendislikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mühendislik Yönetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mühendislik Yönetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MY515
Ders İsmi: Kalite Planlama ve Mühendislik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi PELİN ALCAN GEZGİNCİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMİN ARCA
Dr.Öğr.Üyesi PELİN ALCAN GEZGİNCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kalite mühendisliği kavramını tanıtmak, tasarım ve üretimden yüksek kaliteli son ürün eldesine kadar kullanılabilecek kalite araçlarını tanıtmak, kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri, kalite sistem yapısı, kalite sistemi yapısı ve taktikleri, kalite sisteminin yerleşmesi ve uygulanması, ISO 9000 serisi ve standartları, kalite ekonomisi, kaliteyi yaratmak için ürün, yöntem ve insan performansı, temel strateji ve taktik araçlar, yedi temel yönetim aracı, yöntem ve kalite teknikleri (kalite fonsiyon gelişimi, hata modları ve etki analizi, hata ağacı analizi, deneysel tasarım, istatiksel süreç kontrol, kontrol grafikleri yöntem örneği, proses stabilitesi ve SPC grafik yorumlaması)
Dersin İçeriği: İnsanlık, mühendislik ve üretim tarihinde kalite kavramına giriş, kalitenin filozofik bir kavram olarak öğretilmesi. Kalite güvence sistemleri ve araçları: TQM, TPM, temiz üretim, ISO9000, ISO 18001, ISO 14001, 6 sigma, QFD, FMEA, DoE tartışılıp kalite mühendisliği konularına uygulanacaktır. Liderliğin önemi, takım çalışması, şirketlerde kalite gelişimini sürekli kılmak için kaliteli iş ortamı yaratmanın önemi vurgulanacak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kalite mühendisliği kavramını anlamak
2) Uluslararası kalite standartları ve sistemlerini tanımlayabilmek
3) Kalite, ekonomi ve etik konularının birbiriyle ilişkisini açıklayabilme
4) Üretimde yüksek standartlar için kalite araç ve tekniklerini kullanabilme
5) İstatistik, örnekleme ve proses kontrol tekniklerini kalite control amaçlı uygulayabilme
6) Bilgisayarlı kalite programlarını kullanabilme
7) Takım halinde rapor yazma ve sunum yapma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri
2) Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon,iletişim becerileri, etik
3) Müşteri ilişkileri, tedarikçi idaresi, kalite gelişiminde yaşanan engelleri aşmak
4) Kalite sistemlerinin eleman ve dokümanları, kalite maliyeti
5) Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (beyin fırtınası, akış şeması, pareto, sebep, sonuç, kontrol listesi, histogram, pasta diyagramlar, kontrol diyagramları)
6) Kalite yönetim ve planlama araçları, öncelikleme diyagramları, proses haritası, vs
7) Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik)
8) Arasınav
9) Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik)
10) Veri toplama, örnekleme, SPC
11) Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE
12) Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE
13) Takım çalışması sunumları
14) Takım çalışması sunumları
15) Takım çalışması sunumları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 5
Sunum 5 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 10 150
Sunum / Seminer 5 10 50
Ödevler 5 10 50
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 298