OKL556 Bilim Felsefesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Okul Öncesi Eğitimi YL (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Okul Öncesi Eğitimi YL (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OKL556
Ders İsmi: Bilim Felsefesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KORKMAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin bilim tarihi, bilim felsefesi, bilim ve eğitim kavramları arasındaki temel ve birleştirici prensipler hakkında bilgi sahibi olmasını amaçlamaktadır. Ayrıca bilim tarihi ile felsefesinin sosyal yaşamımızda ve eğitim bilimlerindeki rolünü daha iyi anlamak ve öğrenmek dersin temel hedeflerindendir.
Dersin İçeriği: Ders sürecinde öğrenciler başlıca bilim tarihi, felsefesi ve bilimin tanımları, birbirleriyle olan ilişkileri, bilim felsefinin doğası ve tarihi, başlıca felsefi akımlar ve bilimsel sürece etkileri, fen bilimlerinin gelişimi, bilimsel sürecin ortaya çıkışı ve ilerleyişi, dünyada fen bilimleri felsefesi gibi konularda inceleme ve tartışma imkanı bulacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Felsefe, Tarih, Bilim Felsefesi ve Bilimi tanımlayabilmek ve aralarında ilişkileri kavramak
2) Bilim felsefesinin doğasını, tarihini ve bilimsel sürece olan etkisini öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, bilim ve felsefeyi tanımlar ve karşılaştırır. Mantıksal çıkarımları ve mantıklı gibi görünen akıl yürütmeleri ayırt eder. Bilimin yöntemini n aşamalarını açıklar. Bilim yöntemindeki farklı felsefi görüşleri kıyaslar ve yorumlar. Bilimde deneyin, gözlemin ve ölçmenin önemini bilir. Bilim felsefesinde farklı felsefi akımları ve düşünürleri tanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanıtımı, Ders Kuralları ve İşleyişi Hakkında Bilgi Bilim Tarihi ve Bilim Felsefesine Giriş
2) Felsefe nedir? Bilim felsefesi ve Bilim nedir?
3) Bilimsel Yöntem Bilgi ve Bilimsel Bilgi, Teori ve Gözlem Ders Projesi
4) Bilim felsefesi ihtiyacı, Bilim felsefesinin doğası Antik dönem bilim ve felsefesi I
5) Antik dönem bilim ve felsefesi II Bilimsel bilginini gelişimi ve Bilimin Tarihsel Süreci
6) Ortaçağ bilim ve felsefesi Skolastik felsefe ve bilim
7) Mezopotamya ve Bilim, Rönesans Avrupası ve Bilim
8) Vize
9) Bilimlerin sınıflandırılması, Günümüzde bilim tarihi ve felsefesinin çalışma alanları
10) Bilim tarihi ve bilim felsefesinden dersler Bilim Felsefecileri ve etkileri
11) Farklı kültür ve toplumların bilime ve bilim felsefesine bakışı
12) Günümüzde bilim tarihi, felsefesi ve bilim eleştirileri
13) Sunumlar
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)Cemal Yıldırım, "Bilim Felsefesi" 2) Selçuk Kütük, "Bilim Felsefesi Üzerine" 3) Veysel Sönmez, "Bilim Felsefesi" 4) Alex Rosenberg, "Bilim Felsefesi-Çağdaş Bir Giriş
Diğer Kaynaklar: 1)Cemal Yıldırım, "Bilim Felsefesi" 2) Selçuk Kütük, "Bilim Felsefesi Üzerine" 3) Veysel Sönmez, "Bilim Felsefesi" 4) Alex Rosenberg, "Bilim Felsefesi-Çağdaş Bir Giriş

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

1

Program Kazanımları
1) Okulöncesi öğretmenliği alanındaki kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
2) Okulöncesi öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanabilme
3) Okulöncesi eğitimle diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrayıp yeni bilgiler oluşturabilme
4) Bilimsel bir araştırma uygulama, analiz ve sonuçlarını yorumlama
5) Alana ilişkin gelişmeleri takip edip yaşam boyu kendini geliştirme
6) Okulöncesi eğitimle ilgili geliştirilen strateji, politika ve uygulamaları ve elde edilen sonuçlarını değerlendirebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okulöncesi öğretmenliği alanındaki kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme 4
2) Okulöncesi öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanabilme 3
3) Okulöncesi eğitimle diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrayıp yeni bilgiler oluşturabilme 4
4) Bilimsel bir araştırma uygulama, analiz ve sonuçlarını yorumlama
5) Alana ilişkin gelişmeleri takip edip yaşam boyu kendini geliştirme
6) Okulöncesi eğitimle ilgili geliştirilen strateji, politika ve uygulamaları ve elde edilen sonuçlarını değerlendirebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 7 70
Sunum / Seminer 1 7 7
Ödevler 2 9 18
Ara Sınavlar 1 8 8
Rapor Teslimi 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 165