PSI202 Araştırma Teknikleri IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (%30 İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (%30 İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI202
Ders İsmi: Araştırma Teknikleri II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 7
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP HALE AKSUNA
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ARİF HALDUN SOYGÜR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, PSI201 dersi ile başlayan giriş niteliğindeki araştırma teknikleri bilgisini sürdürme niteliği taşımaktadır. Bu derste, öğrencilerden küçük ölçekli bir araştırma yapmaları ve basılmış araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, PSI201 dersi ile başlayan giriş niteliğindeki araştırma teknikleri bilgisini sürdürme niteliği taşımaktadır. Bu derste, öğrencilerden küçük ölçekli bir araştırma yapmaları ve basılmış araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirmeleri beklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Alana ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olabilecek
2) Davranışları anlama, değerlendirme ve açıklamada bilimsel yaklaşım sergileyebilecek
3) Çeşitli dinleyici gruplarına psikoloji ile ilgili açıklamalar yapabilmek, problemlere yönelik çözüm önerileri hakkında yazılı ve sözlü olarak düşüncelerini aktarabilecek
4) Psikoloji alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilecek,
5) Kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek için gerekli beceri ve yaklaşımları sergileyebilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel yaklaşımda temel kavramlar: Bağımlı değişken ölçümleri (frekans, vd), bağımsız değişken türleri (denek, vd) Ölçek türleri (sınıflama, vd), değişken boyutları (fiziksel/psikolojik ve tekil/karmaşık) Bilimsel araştırma türleri: deneysel ve gözlemsel yaklaşımlar Varyans: sistematik, ikincil değişim ve hata Karıştırıcı değişken kaynakları, ve kontrol teknikleri Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
2) Bilimsel desenlere giriş: Büyük örneklemli desenler, küçük örneklemli desenler Desen oluşturmada kullanılan teknikler, ikincil değişim kaynaklarının kontrolü Grup sayısına göre desenler: tek, iki ve çok gruplu, kare ve N=1 desenleri Bağımlılık durumuna göre desenler: bağımsız- ile bağımlı-gruplar ve karışık desenler Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
3) Tek-gruplu desenler Tek-gruplu desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Tek gruplu desenlerin avantaj ve dezavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
4) İki-gruplu desenler İki-gruplu desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular İki gruplu desenlerin avantaj ve dezavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
5) Çok-gruplu tek yönlü desenler Çok gruplu desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Çok gruplu desenlerin avantaj ve dezavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
6) Faktörlü desenler Faktörlü desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Faktörlü desenlerin avantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
7) Kare desenler ve N=1 desenleri N=1 desenlerinde analiz ile ilgili konular, sonuçların rapor edilmesi konuları N=1 desenlerinin avantaj ve dejavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
8) Bağımsız gruplar deseni Bağımsız desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Bağımsız gruplar deseninin avantaj ve dejavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
9) Denek-içi desenler Denek-içi desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Denek-içi desenlerin avantaj ve dezavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
10) Karışık Desenler Karışık desenlerde istatistik analiz ile ilgili konular Karışık desenlerin avantaj ve dezavantajları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
11) Araştırma durumunun analizi ve araştırma hatası I Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
12) Araştırma durumunun analizi ve araştırma hatası II Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
13) Bilimsel Çalışmaların Eleştirel Analizi I Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
14) 14 hafta boyunca derste işlenen bütün konular Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
14) Bilimsel Çalışmaların Eleştirel Analizi II Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
Diğer Kaynaklar: Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar. 3
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar. 3
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler. 5
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler. 5
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar. 5
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Toplam İş Yükü 48