Patoloji Laboratuvar Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | PTL207 | ||||||||
Ders İsmi: | Özel Histokimya Teknikleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ŞÜKRAN CENİKLİ BAŞEREN Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Histolojik özel preparat hazırlama yöntemleri; özel amaçlı kullanılan tespit maddeleri, özel şeffaflaştırma yöntemleri, incelenmek istenilen doku bileşenine özgü doku boyama yöntemleri ve bu yöntemlerdeki kimyasal reaksiyonlar. İmmünohistokimyasal yöntemler. |
Dersin İçeriği: | Histolojik özel preparat hazırlama yöntemleri; özel amaçlı kullanılan tespit maddeleri, özel şeffaflaştırma yöntemleri, incelenmek istenilen doku bileşenine özgü doku boyama yöntemleri ve bu yöntemlerdeki kimyasal reaksiyonlar. İmmünohistokimyasal yöntemler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Histoloji, histoteknoloji tanım-ilkeleri- giriş, temel boyama yöntemleri | |
2) | Boya ile ilgili kavramlar, Asidik- bazik- nötral boyalar, ideal boyama kuralları | |
3) | Hematoksilen- Eozin boyaması.Boyaların kimyasal özellikleri, boyama kuralları, boyamada karşılaşılan problemler ve çözümleri | |
4) | Bağ doku boyalarına giriş. Genel boyama kuralları. Kollagen fibrillerin gösterimi.Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi . Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
5) | Bağ doku boyaları devamı. Retiküler ve elastik fibrillerin gösterimi. Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
6) | Protein ve nükleik asit boyaları. Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
7) | Lipit boyaları, boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
8) | Vize | |
9) | Karbonhidrat boyaları, boyama yöntemleri. boya değerlendirilmesi, Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri | |
10) | Pigment ve mineral boyaları. Boyama yöntemleri. Boya değerlendirilmedi. boyamada çıkabilecek problemler ve çözümleri | |
11) | Nöroendokrin sistem, kemik boyaları. Nörolojik tetkikler. | |
12) | Mikroorganizmalara giriş. mikroorganizmaların boyanması. Boyama yöntemleri. Boya değerlendirilmesi. boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
13) | Enzim histokimya. kullanım amaçları, yöntemleri. Boya değerlendirilmesi, boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri. | |
14) | Özel boyama kullanım alanları. Mİide- barsak, Karaciğer, Lenf nodu, Deri, İskelet kası hastalıklarında kullanılan boyalar. | |
15) | Final | |
15) | Final | |
16) | Final | |
16) | Final | |
16) | Final | |
16) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | yok |
Diğer Kaynaklar: | John D. Bancroft, Marilyn Gamble, Theory and practice of Histological Tevhniques,2007, Churchill Livingstone;6 ed. Histotechnology: A Self-Instructional Text,2009,American society for Clinical Pathology; 3 rd.Ed. J.A. Kiernan; Histological and Histoch |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | ||||||||||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | ||||||||||||||
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme | ||||||||||||||
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||||||||||
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | ||||||||||||||
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||||||||||
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||||||||||
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | ||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | ||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | ||||||||||||||
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | |
4) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | |
6) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme | |
7) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
8) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | |
9) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | |
10) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | |
11) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | |
12) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | |
13) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | |
15) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 100 |