PTL207 Özel Histokimya Teknikleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Patoloji Laboratuvar TeknikleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Patoloji Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PTL207
Ders İsmi: Özel Histokimya Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ŞÜKRAN CENİKLİ BAŞEREN
Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Histolojik özel preparat hazırlama yöntemleri; özel amaçlı kullanılan tespit maddeleri, özel şeffaflaştırma yöntemleri, incelenmek istenilen doku bileşenine özgü doku boyama yöntemleri ve bu yöntemlerdeki kimyasal reaksiyonlar. İmmünohistokimyasal yöntemler.
Dersin İçeriği: Histolojik özel preparat hazırlama yöntemleri; özel amaçlı kullanılan tespit maddeleri, özel şeffaflaştırma yöntemleri, incelenmek istenilen doku bileşenine özgü doku boyama yöntemleri ve bu yöntemlerdeki kimyasal reaksiyonlar. İmmünohistokimyasal yöntemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) - uygulamalı bilgilere Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve sahip olma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
Alana Özgü Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Histoloji, histoteknoloji tanım-ilkeleri- giriş, temel boyama yöntemleri
2) Boya ile ilgili kavramlar, Asidik- bazik- nötral boyalar, ideal boyama kuralları
3) Hematoksilen- Eozin boyaması.Boyaların kimyasal özellikleri, boyama kuralları, boyamada karşılaşılan problemler ve çözümleri
4) Bağ doku boyalarına giriş. Genel boyama kuralları. Kollagen fibrillerin gösterimi.Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi . Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
5) Bağ doku boyaları devamı. Retiküler ve elastik fibrillerin gösterimi. Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
6) Protein ve nükleik asit boyaları. Boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
7) Lipit boyaları, boyama yöntemleri, boya değerlendirilmesi. Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
8) Vize
9) Karbonhidrat boyaları, boyama yöntemleri. boya değerlendirilmesi, Boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri
10) Pigment ve mineral boyaları. Boyama yöntemleri. Boya değerlendirilmedi. boyamada çıkabilecek problemler ve çözümleri
11) Nöroendokrin sistem, kemik boyaları. Nörolojik tetkikler.
12) Mikroorganizmalara giriş. mikroorganizmaların boyanması. Boyama yöntemleri. Boya değerlendirilmesi. boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
13) Enzim histokimya. kullanım amaçları, yöntemleri. Boya değerlendirilmesi, boyamada çıkabilecek sorunlar ve çözümleri.
14) Özel boyama kullanım alanları. Mİide- barsak, Karaciğer, Lenf nodu, Deri, İskelet kası hastalıklarında kullanılan boyalar.
15) Final
15) Final
16) Final
16) Final
16) Final
16) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok
Diğer Kaynaklar: John D. Bancroft, Marilyn Gamble, Theory and practice of Histological Tevhniques,2007, Churchill Livingstone;6 ed. Histotechnology: A Self-Instructional Text,2009,American society for Clinical Pathology; 3 rd.Ed. J.A. Kiernan; Histological and Histoch

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

3

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Ödev
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100