Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SAY512 | ||||||||
Ders İsmi: | Biyoistatistik ve Karar Verme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi DUYGU AYDIN HAKLI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ŞİRİN YILMAZ Öğr.Gör. SALİM YILMAZ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, sağlık alanında özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği: | 1. Temel biyoistatistik kavramları 2. Veri türüne uygun tanımlayıcı istatistikleri 3. Veri türüne uygun grafikler 4. Örneklem dağılışları ve standart hata 5. İstatistikler için güven aralıkları 6. Hipotez testleri 7. Korelasyon ve basit doğrusal regresyon çözümlemesi 8. Çoklu doğrusal regresyon çözümlemesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin öğrencilere sunulması: Temel istatistiksel kavramlar; istatistik, biyoistatistik, biyoistatistiğin kullanım alanları, evren, örneklem, istatistik, parametre, veri, değişken, veri tipleri vb. | |
2) | Tanımlayıcı istatistikler: • Değişken türüne göre hesaplanan tanımlayıcı istatistikler • Tanımlayıcı istatistikler; verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri • Yaygınlık ölçüleri Makale eleştirisi | |
3) | Tek değişkenli Tablo ve Grafikler • Tablo ve grafikler; tek değişkenli tablo (marjinal tablo) ve grafikler: histogram, çubuk grafik, dal-yaprak grafiği, kutu-çizgi grafiği, ortalama-standart sapma grafikleri | |
4) | İki ve ikiden çok değişkenli tablo ve grafikler • İki/çok değişkenli tablo ve grafikler; çapraz tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değişkenli uygulamaları, saçılım grafiği, vb. Makale kritiği | |
5) | Kuramsal dağılımlar • Kuramsal dağılışlar: Normal dağılım, binom dağılımı, poisson dağılımı • Normallik testleri ve grafikleri | |
6) | Örneklem dağılışları ve güven aralıkları • Nokta tahmini, standart hata, güven düzeyi ve hata payı • Standart hatayı ve hata payı • Ortalamalar ve oranlar için güven aralıkları | |
7) | Makale kritiği | |
8) | Arasınav - Sunum | |
9) | Hipotez Testlerine Giriş ve Tek Örneklem Testleri • α ve β kavramları • Tek örneklem ile ilgili çalışmalar | |
10) | Bağımsız Gruplarda İki Örneklem Testleri • Bağımsız gruplarda iki örneklem karşılaştırma testleri • Sonucu yorumlama Bağımlı Gruplarda İki Örneklem Testleri • Bağımlı gruplarda iki örneklem karşılaştırma testleri • Sonucu yorumlama Makale kritiği | |
11) | Bağımsız Gruplarda Çok Örneklem Testleri • Bağımsız gruplarda ikiden çok örneklem karşılaştırma testler • Sonucu yorumlama Bağımlı Gruplarda Çok Örneklem Testleri • Bağımlı gruplarda ikiden çok örneklem karşılaştırma testleri • Sonucu yorumlama Makale kritiği | |
12) | Korelasyon ve Doğrusal Regresyon Analizi • Değişkenler arası ilişki kavramı • Basit Regresyon modeli • Çoklu Doğrusal Regresyon modeli • Model yeterliliği Makale kritiği | |
13) | Final Sınavı- Sunum | |
14) | Final sınavı-Sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık bazda verilecektir. Her hafta makale kritiği yapılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Andy Field, Discovering Statistics Using SPSS, SAGE Publications,2009. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | ||||||||
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | ||||||||
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||||
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | ||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | ||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||||
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | 1 |
2) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | 3 |
3) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | 1 |
4) | 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | 3 |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 5 |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | 1 |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | 5 |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 4 |
9) | 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 6 | 8 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 234 |