Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT109 | ||||||||
Ders İsmi: | Tıbbi Terminoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi FAZİLET ÖZDENOĞLU Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY Öğr.Gör. NİDA EFETÜRK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sağlık alanında ve sağlık kurumlarında çalışacak kişiler için tıbbi terminolojinin temelleri hakkında genel bilgi vermektir. Ayrıca, öğrencilerin meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iletişim kurmalarına yardımcı olmak ve insan yapıların anlamını ve hastalıkların sınıflandırılmasını ve bunlarla ilgili bilgilerin öğretilmesini kolaylaştırmaktır. |
Dersin İçeriği: | • Tıbbi terminolojinin temellerini tanımlar. • Tıbbi terimleri yapısal örnekleri ve soneklere göre analiz eder Tıbbi terminolojinin sistematiği içindeki tüm vücudu, hastalığı, hastalıkları, semptomları tanımlar • Her vücut sisteminin hastalıkları için seçilen tanıyı tanımlar. • Her vücut sisteminin hastalıkları için cerrahi prosedür şartlarını tanımlayın. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sözcük oluşumlarının temel kuralları, ön ekler, son ekler, ünsüz seslerin okunuş kuralları, | |
2) | Sözcüklerin tekil ve çoğul anlamları, önemli öneklerin anlamları, genel-semptomatik-cerrahi-diagnostik son eklerin örnek ve anlamları, | |
3) | sağlık alanında kullanılan genel terimler, muayene terim ve teknikleri, | |
4) | İlaç formları ve uygulama yolları, ilaçlarda kullanılan kısaltmalar, genel ilaç sınıflandırılması, | |
5) | yaşamsal bulgular, Hareket sistemine ilişkin terimler, | |
6) | Solunum sistemine ilişkin terimler, | |
7) | Kalp ve dolaşım sistemine ilişkin terimler, | |
8) | Kan ve lenf sistemine ilişkin terimler, | |
9) | Sindirim sistemine ilişkin terimler, | |
10) | Üriner ve genital sisteme ilişkin terimler, | |
11) | Endokrin sisteme ilişkin terimler, | |
12) | Sinir sistemine ilişkin terimler, | |
13) | Duyu Organlarına ilişkin terimler | |
14) | hastalık terminolojisi |
Ders Notları / Kitaplar: | Tıbbi Terminoloji Prof Dr. Recep Mesut, 2011, Nobel Tıp Kitapevi |
Diğer Kaynaklar: | Yüksekokullar İçin Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı Sebahat Ekinci, H. Gül Hatipoğlu Eylül 2018 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||
1) Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
2) Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | |||||||||||||||||||||||||
3) Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
4) İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
5) Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | |||||||||||||||||||||||||
6) Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
7) Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
8) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | |||||||||||||||||||||||||
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | |||||||||||||||||||||||||
11) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | |||||||||||||||||||||||||
12) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||
13) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | |||||||||||||||||||||||||
14) Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | |||||||||||||||||||||||||
16) Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
17) Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
18) Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
19) Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | |||||||||||||||||||||||||
20) Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||
21) Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | |||||||||||||||||||||||||
22) Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | |||||||||||||||||||||||||
23) Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | |||||||||||||||||||||||||
24) Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | |||||||||||||||||||||||||
25) Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | |||||||||||||||||||||||||
26) Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | 2 |
2) | Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | 3 |
3) | Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | 2 |
4) | İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | 3 |
5) | Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | 3 |
6) | Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | 3 |
7) | Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | 4 |
8) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | 3 |
10) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 1 |
11) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | 3 |
12) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 |
13) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | 3 |
14) | Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | 2 |
16) | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | 3 |
17) | Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | 3 |
18) | Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | 2 |
19) | Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | 3 |
20) | Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | |
21) | Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | |
22) | Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | |
23) | Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | |
24) | Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | 1 |
25) | Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | |
26) | Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ödevler | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |