Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT206 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Hukuku ve Mevzuatı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖZGÜL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖZGÜL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Sağlık hukuku ve ilgili temel kavramlar hakkında bilgi vermek 2. Ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde hasta hakları konusunda bilgi vermek 3. Tıbbi müdahalelerde aydınlatılmış onam ve tıbbi malpraktis hakkında genel bilgi vermek 4. Hekimler ve sağlık mesleği mensupları bakımından uygulama alanı bulabilecek bazı suçlar hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği: | Tıp etiği açısından hasta hekim ilişkisinin temel öğelerinden biri olan “aydınlatılmış onam” kavramı ve tarihi gelişimi, hukuki dayanakları, şartları, istisnaları, özel görünüm şekilleri, mevzuatta ve uygulamada yer alan şekli başta olmak üzere, tüm yönleri ile incelenecektir. Genel sorumluluk esasları çerçevesinde hekimin sorumluluğunun temel ve ayırt edici özellikleri ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Dersi, Dersin İşlenişi ile İlgili Genel Açıklamalar | sunum |
2) | Sağlık Hukukunun Gelişimi | sunum |
3) | Sağlık Hukuku ile İlgili Temel Kavramlar | sunum |
4) | Sağlık Hakkı ve İçeriği | sunum |
5) | Hasta Haklarının Gelişimi | sunum |
6) | Temel Hasta Hakları | sunum |
7) | ara sınav | yok |
8) | Bilgilendirilmiş Rıza Kavramı | sunum |
10) | Hastanın Kendi geleceğini Belirleme Hakkı | sunum |
11) | Hekimin Bilgilendirme Yükümlülüğü ve Ölçütleri | sunum |
12) | Tıbbi Müdahalenin Hukuka Uygunluk Koşulları | sunum |
13) | İnsan Üzerinde Deney ve Deneme Suçları | sunum |
14) | Organ veya Doku Ticareti Suçu | sunum |
15) | final | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Tıp ve Sağlık Hukuku Temel Mevzuatı kitabı -Burcu Öztoprak Alsulu |
Diğer Kaynaklar: | Sağlık personelinin hukukî sorumluluğu Aykut Cemil Aykin ve Serkan Çınarlı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||
1) Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
2) Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | |||||||||||||||||||||||||
3) Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
4) İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
5) Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | |||||||||||||||||||||||||
6) Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
7) Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
8) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | |||||||||||||||||||||||||
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | |||||||||||||||||||||||||
11) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | |||||||||||||||||||||||||
12) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||
13) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | |||||||||||||||||||||||||
14) Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | |||||||||||||||||||||||||
16) Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
17) Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
18) Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
19) Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | |||||||||||||||||||||||||
20) Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||
21) Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | |||||||||||||||||||||||||
22) Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | |||||||||||||||||||||||||
23) Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | |||||||||||||||||||||||||
24) Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | |||||||||||||||||||||||||
25) Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | |||||||||||||||||||||||||
26) Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | 2 |
2) | Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | 2 |
3) | Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | 3 |
4) | İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | 3 |
5) | Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | 1 |
6) | Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | 5 |
7) | Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | 2 |
8) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 |
10) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 |
11) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | 3 |
12) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 |
13) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | 3 |
14) | Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | 2 |
16) | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | 4 |
17) | Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | 3 |
18) | Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | 3 |
19) | Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | |
20) | Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | 2 |
21) | Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | |
22) | Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | 2 |
23) | Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | 3 |
24) | Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | |
25) | Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | |
26) | Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |