Odyometri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SKI205 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık İletişimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FATOŞ TOZAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık alanında çalışan bireylerin, hasta, hasta yakını ve çalışma arkadaşlarıyla etkili, empatik ve profesyonel iletişim kurma becerilerini geliştirmelerini sağlamak; iletişim sorunlarını fark ederek çözüm yolları üretmelerine katkıda bulunmak ve ekip içi iletişimde iş birliğini artırmaktır. Dersin hedefleri: İletişimin temel kavramlarını ve etkili iletişim düzeylerini kavratmak. Farklı hasta tipleri ve özellikli hasta gruplarıyla doğru iletişim yöntemlerini öğretmek. Ekip çalışmasında etkili iletişim becerileri kazandırmak. Empati kurma, aktif dinleme ve profesyonel tutum geliştirme becerilerini desteklemek. Hiyerarşik ve kurumsal yapı içinde sağlıklı iletişim sürdürmenin yollarını öğretmek. Kişisel gelişimi izleyerek profesyonel iletişimde kendini değerlendirme yetkinliği kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | İletişim temelleri ve toplumda iletişim, İletişim kavramı ve özellikleri Empati ve Güven, Hastayla İletişim Kendini tanıma ve İletişim yöntemleri İletişim türleri Hasta ve hasta yakınlarıyla iletişim Sağlık çalışanlarının birbirleriyle iletişimi Sağlık iletişimindeki engeller Kültür ve iletişim, Kültürlerarası iletişim Çocuk ve yaşlı hasta ile iletişim Onkoloji hastalarıyla iletişim Madde Bağımlılığı olan hastalar ve engelli bireylerle iletişim Cinsel kimlik farklılığı olan hastalar ile iletişim ve özel durumlarda iletişim |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İletişim ve iletişimin özellikleri İletişimin öğeleri Kaynak Mesaj Alıcı Geribildirim Gürültü İletişimin türleri İletişim düzeyleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
2) | Sağlıkta Empati, Sağlık iletişimin kapsamı, Sağlım iletişimin aşamaları Temel Empati Basamakları, Hastayla İletişim, Sağlık personelinin kişilerarası iletişimde başarılı olmasının yararları | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
3) | Kendini tanıma, İletişim yöntemleri, Etkili iletişim teknikleri, -İyi Bir Dinleyici Olma -Konuşmayı Cesaretlendirmek -Duygulara Yoğunlaşma, -Duyguların Yansıtılması -İçeriğin Yansıtılması -Kabullenici Davranmak -İstekleri Dolaylı Biçimde İfade Etmek -Bilgi Vermek -Hastada İstenilen Davranışların Gerçekleşmesini Sağlamak -Gözlemleri İletmek -Açıklığa Kavuşturmak -Algıları Kontrol Etmek -Bağlantı kurma -Soru sorma -Özetlemek - Geri bildirim almak | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
4) | İletişim, İletişim türleri - Sözlü iletişim - Sözsüz iletişim (paraverbal) - Yazılı iletişim İletişim düzeyleri - Öz iletişim - Kişilerarası iletişim - Grup iletişimi - Örgütsel iletişim - Kitle iletişimi | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
5) | Hasta ile iletişim, Hasta yakınlarıyla iletişim Öfke ve panik yaşayan hasta ile iletişim Öfke ve panik yaşayan hasta yakınlarıyla iletişim Kötü haber verirken hasta yakını ile iletişim ve izlenecek süreç | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
6) | Sağlık Çalışanlarının Birbirleriyle İletişimi Güven nedir? İletişimde güvenin önemi Ekipsel güven Örgüt ve çatışma Hastanelerde Örgütsel Çatışma Nedenleri -İletişim Yetersizliği - Kişilerarası Karşılıklı Bağımlılık -Amaç Ve Rol Farklılıkları -Ortak Kaynak Kullanımı -Etkin Performans Değerlendirme ve Ödüllendirmenin Uygulanamaması -Örgütsel Görev ve Sorumluluklardaki Karışıklıklar - Etkin Ekip Çalışmasının Uygulanamaması -Hastanede Çalışan Personelin Öğrenim Farklılıkları -Değer ve Algılayışlardaki Farklılıklar Hastanede Çatışmaya Yönelik Çözüm Önerileri | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
7) | Temel İletişim Sorunları Kişilerarası iletişim engelleri -Yapıcı engeller -Kişisel engeller -Kanal engelleri - Bozucu engeller - Psikolojik Engeller - Teknik Engeller İletişim Engellerini Aşma Yolları Sağlık Hizmetlerindeki İletişim Kazalarının Nedenleri (Hastalar açısından) Sağlık Hizmetlerindeki İletişim Kazalarının Nedenleri (Sağlık çalışanları açısından) Sağlık çalışanları ile hasta ve hasta yakınları arasındaki ilişki nasıl kurulmalıdır? Yeni gelişen hasta profilleri ve davranış şekilleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
8) | VİZE HAFTASI | |
9) | Kültürlerarası İletişim Kültürler Arası İletişimde Ortak Sorunlar Kültürlerarası İletişim Kurma Nedenleri? Kültür nedir? Kültür öğeleri, Farklı Kültürlerle Etkili İletişim | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
10) | Çocuk Ve Yaşlı Hasta İle İletişim Hasta çocuk ile iletişim kurma yolları Yaşlı birey ile iletişim kurma yolları | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
11) | Onkoloji Hastaları İle İletişim Onkoloji nedir? Tanı sonrası hastada ortaya çıkan tepkiler Onkoloji hastaları ile iletişim kurarken nasıl davranılmalı? | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
12) | Madde Bağımlısı Hasta İle İletişim Madde Bağımlılığının Etkileri Madde bağımlısı hasta ile iletişimde dikkat edilecek noktalar Engelli Bireylerle İletişim -Görme engelli bireyle iletişim -Konuşma sorunu olan bireylerle iletişim - İşitme sorunu olan bireylerle iletişim -Zihinsel engelli bireylerle iletişim - Tekerlekli sandalye kullanan bireyler ile iletişim - Serebral palsili bireyler ile iletişim -Otizmi olan bireyler ile iletişim - Öğrenme güçlüğü olan bireyler ile iletişim - Dikkat eksikliği ve hiper aktivite bozukluğu (DEHB) olan bireyler ile iletişim | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
13) | Cinsel Kimlik Farklılığı Olan Hastalar İle İletişim -Çocuklarda cinsel kimlik bozukluklarının belirtileri -Ergenler ve yetişkinlerde cinsel kimlik bozukluklarının belirtileri Farklı cinsel kimliği/yönelimi olan kişilerle sağlıklı iletişim kurarken, Özel Durumlarda İletişim -Afetlerde iletişim -Salgınlarda iletişim -Kazalarda iletişim | Konu ile ilgili kaynakların okunması OLEARN platformundan ders notlarının okunması |
14) | FİNAL HAFTASI |
Ders Notları / Kitaplar: | Erdem, R. (2020). Sağlık kurumlarında iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. Okay, A. (2020). Sağlık iletişimi. Derin Yayınları. Gürüz, D., & Temel Eğinli, A. (2022). Kişilerarası iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. Beebe, S. A., Beebe, S. J., & Ivy, D. K. (2020). Interpersonal communication: Everyday encounters (8th ed.). Cengage Learning. Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. (2013). Skills for communication with patients (3rd ed.). CRC Press. Stewart, M., Brown, J. B., & Weston, W. W. (2014). Patient-centered communication: A narrative review of the literature. Canadian Medical Association Journal, 186(5), E238-E245. https://doi.org/10.1503/cmaj.131051 (Her ders öncesi dersin hocası ders sunum/notlarını PDF olarak **OLEARN** sistemine yükler. Bu sayede öğrenciler derse hazırlıklı gelir ve ders süresince de bilgilerini pekiştirmiş olurlar). |
Diğer Kaynaklar: | Erdem, R. (2020). Sağlık kurumlarında iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. Okay, A. (2020). Sağlık iletişimi. Derin Yayınları. Gürüz, D., & Temel Eğinli, A. (2022). Kişilerarası iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Odyometri ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisini etkin şekilde kullanır. | |||||||||
2) Mesleği ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve sorunları tanımlar, çözüm için sorumluluk alır. | |||||||||
3) Çalışma ortamında karşılaştığı mesleki sorunları belirler ve problemleri çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |||||||||
4) Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde mesleği ile ilgili konularda uygun analiz ve yöntemleri belirler. | |||||||||
5) Odyometri ile ilgili konulardaki temel bilgi ve becerilerini kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||
6) Mesleğinin gerektirdiği görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata, mesleki etik ilkelere, demokrasiye ve insan haklarına uygun davranır. | |||||||||
7) İlgili diğer disiplinlerle uyum içerisinde ve etkin bir şekilde çalışarak sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) İşitme ve denge alanında temel değerlendirme yöntemlerini etkin şekilde belirler, uygular ve sonuçlarını açıklar. | |||||||||
9) Mesleği ile ilgili güncel bilgi, yöntem ve teknolojik gelişmeleri takip eder ve işbirliği içinde kullanır. | |||||||||
10) Mesleği ile ilgili konularda toplumsal farkındalık çalışmalarında sorumluluk üstlenir, toplum sağlığının korunmasına ve geliştirilmesine katkı sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Odyometri ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisini etkin şekilde kullanır. | 4 |
2) | Mesleği ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve sorunları tanımlar, çözüm için sorumluluk alır. | 5 |
3) | Çalışma ortamında karşılaştığı mesleki sorunları belirler ve problemleri çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 |
4) | Yaşam boyu öğrenme bilinci içerisinde mesleği ile ilgili konularda uygun analiz ve yöntemleri belirler. | 5 |
5) | Odyometri ile ilgili konulardaki temel bilgi ve becerilerini kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 |
6) | Mesleğinin gerektirdiği görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata, mesleki etik ilkelere, demokrasiye ve insan haklarına uygun davranır. | 5 |
7) | İlgili diğer disiplinlerle uyum içerisinde ve etkin bir şekilde çalışarak sorumluluk üstlenir. | |
8) | İşitme ve denge alanında temel değerlendirme yöntemlerini etkin şekilde belirler, uygular ve sonuçlarını açıklar. | |
9) | Mesleği ile ilgili güncel bilgi, yöntem ve teknolojik gelişmeleri takip eder ve işbirliği içinde kullanır. | |
10) | Mesleği ile ilgili konularda toplumsal farkındalık çalışmalarında sorumluluk üstlenir, toplum sağlığının korunmasına ve geliştirilmesine katkı sağlar. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Ödevler | 7 | 9 |
Küçük Sınavlar | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 107 |