Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SKI205 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık İletişimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. BETÜL ÇOLPAN KURU Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık Çalışanları olarak görev yapacak öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirmek Ekip iletişiminin önemini ve özelliklerini anlatmak Hasta ve hasta yakınları ile iletişimde başarılı olabilmeleri için gerekli bilgileri vermek Sağlık kurumlarında iletişimin işleyişini öğretmek İletişim türlerini öğretmek ve sağlık iletişimi kavramı ile önemini anlamalarını sağlamak |
Dersin İçeriği: | İletişim kavramı ve özellikleri İletişim türleri Kişilerarası İletişim ve Beden Dili İletişim Engelleri Örgütsel İletişim Özellikli Hastalarla İletişim İletişim Süreçleri ve Sağlık İletişimi Sağlık Personeli Hasta İletişimi Kitle İletişimi /Medya okuryazarlığı Sağlık İletişimi Kavramı ve düzeyleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İletişim ve iletişimin özellikleri İletişimin öğeleri Kaynak Mesaj Alıcı Geribildirim Gürültü İletişimin türleri İletişim düzeyleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
2) | Sözlü ve sözsüz iletişim Sözlü iletişimin özellikleri Sözsüz iletişim ve beden dili Jestler Mimikler Oturuş Duruş İletişimde alanlar ve kullanımı Ortam etmenleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
3) | Ben dili ve sen dilinin kullanımı İletişim engelleri ve çatışmalar Varoluş çatışması Aktif ve pasif çatışma Beklentiler Kişisel yetersizlikler ve korkular Statü ve rol farklılıkları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
4) | Etkili iletişim Etkili dinleme Beden dilinin etkili kullanımı Empati Sempati Önyargılar Kalıp yargılar | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
5) | Stres ve stres nedenleri Stresin bedensel sonuçları Stresin duygusal sonuçları Stresi yönetme teknikleri Hayır deme ve diyememe nedenleri Nasıl hayır denir | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
6) | Öfke ve öfke yönetimi Öfkenin nedenleri Öfkenin bedensel ve duygusal belirtileri Öfkenin sonuçları Öfke yönetim teknikleri Trafik ışıkları yöntemi Kaplumbağa yöntemi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
7) | Hasta tipleri Pasif, saldırgan, atılgan ve manüplatif davranış Hasta tiplerine göre iletişim teknikleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
8) | Hasta ve sağlık profesyoneli iletişimi Hasta beklentileri Hasta güvenliği Hasta ile işbirliğinin yararları Hasta ile iletişimde adımlar selamlama tanışma yer gösterme açık uçlu ve kapalı uçlu sorular etkili dinleme uygun açıklama yapma | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
9) | VİZE SINAVI - Özellikli hastalarla iletişim İşitme engelli hasta ile iletişim Görme engelli hasta ile iletişim Felçli hasta ile iletişim Zihinsel engelli hasta ile iletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
10) | Özellikli hastalarla iletişim 2 Yaşlı hastalarla iletişim Çocuk hasta ve hasta yakınları ile iletişim Ergen hasta ve yakınları ile iletişim Terminal dönemdeki hasta ile iletişim Yoğun bakımda yatan ve bilinci kapalı hastaya yaklaşım Kas hastalığı olan hastalara yaklaşım Ruh sağlığı bozuk hastaya yaklaşım | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
11) | Sağlık İletişimi tanımı Sağlık iletişimin gelişimi Sağlık İletişimi düzeyleri İç iletişim düzeyinde sağlık iletişimi Kişilerarası düzeyde sağlık iletişimi Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi Kitle iletişimi düzeyinde sağlık iletişimi Toplumsal düzeyde sağlık iletişimi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
12) | Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi Hedef kitleler Örgütsel iletişimin önemi Örgütsel İletişim düzeyleri Dikey İletişim Yatay iletişim Çapraz iletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
13) | Kitle İletişim Düzeyinde sağlık iletişimi Kitle iletişim araçlarının özellikleri Kitle iletişim araçlarının işlevleri Sağlık iletişimin kitle iletişim araçlarının işlevleri Sağlık İletişimi kampanyaları Kampanya örneklerinin tartışılması | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
15) | Hasta hekim iletişimi Hasta hekim iletişim modelleri Ataerkil model Görüşmeye dayalı model Müzakereci model | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | *Sağlık Kurumlarında İletişim Nobel akademik yayıncılık Ramazan Erdem *Sağlık İletişimi - Ayla Okay Derin Yayınları *Kişilerarası İletişim Yazar: Demet Gürüz , Ayşen Temel Eğinli Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık *Course notes |
Diğer Kaynaklar: | *Sağlık Kurumlarında İletişim Nobel akademik yayıncılık Ramazan Erdem *Sağlık İletişimi - Ayla Okay Derin Yayınları *Kişilerarası İletişim Yazar: Demet Gürüz , Ayşen Temel Eğinli Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık *Course notları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||
1) Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
2) Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | |||||||||||||||||||||||||
3) Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
4) İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||
5) Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | |||||||||||||||||||||||||
6) Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
7) Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | |||||||||||||||||||||||||
8) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | |||||||||||||||||||||||||
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | |||||||||||||||||||||||||
11) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | |||||||||||||||||||||||||
12) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||
13) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | |||||||||||||||||||||||||
14) Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | |||||||||||||||||||||||||
16) Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
17) Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||
18) Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | |||||||||||||||||||||||||
19) Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | |||||||||||||||||||||||||
20) Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||
21) Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | |||||||||||||||||||||||||
22) Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | |||||||||||||||||||||||||
23) Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | |||||||||||||||||||||||||
24) Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | |||||||||||||||||||||||||
25) Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | |||||||||||||||||||||||||
26) Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kodlama için esas olan tıbbi kayıtlardan ICD-10 sistemini kullanarak kodlama yapabilir. | |
2) | Ekrana ve klavyeye bakmadan on parmak yazma tekniğiyle konuşma hızında yazabilir. | 2 |
3) | Ofis programlarını kullanımında bilgi ve becerilere sahip olur. | |
4) | İş yazıları, resmi ve özel yazışmaların yapılması konusunda gerekli becere sahip olur. | |
5) | Kurumunu en iyi şekilde temsil eden, sıfır hata prensibi ile gönüllülük esasına dayalı uyumlu çalışanlar haline gelirler. | 3 |
6) | Sürekli öğrenme isteğine sahip, görünüşü ve davranışları ile örnek bireyler olurlar. | |
7) | Hasta hakları, iş ahlakı, etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | 4 |
8) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. | 3 |
10) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 3 |
11) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. | |
12) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |
13) | Tıbbi dokümantasyon ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. | 2 |
14) | Araştırma yapma yeterliklerini kazanır. | |
15) | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir | |
16) | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisini kazanır. | 3 |
17) | Mesleği için gerekli matematiksel hesaplama ve analizleri yapabilir. | |
18) | Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır. | |
19) | Mesleği ile ilgili etik değerleri özümser. | |
20) | Derslerde öğrendiklerini, bir işletmede kullanarak uygulamasını yapar ve iş hayatının çalışma koşullarını öğrenir. | 2 |
21) | Mesleki ve toplumsal alanda gelişim ve değişimin ajanı olur, | 3 |
22) | Sosyal ve politik sorunların farkında olarak, toplum kalkınmasına katkı sağlar, | |
23) | Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür, eleştirel düşünür ve etkili iletişim becerisine sahip olur, | 4 |
24) | Mesleğin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, | 3 |
25) | Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler, takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar, | 3 |
26) | Gerek bireyler gerekse toplumun diğer kesimleriyle, mevcut olanakları kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |