SOS103 Sosyolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (%30 İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (%30 İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS103
Ders İsmi: Sosyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere sosyoloji alanındaki temel yaklaşımların, yöntemlerin, kavramların, toplumsal örgüt ve süreçlerin açıklanmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Toplumsal eşitsizlik, ırksal ve dinsel ilişkiler, toplumsal cinsiyet (ayrımcılığı) ve cinsel farklılıklar, toplumsal yapıda bu kavramlara dayalı olarak yaratılan dikey ve hiyerarşik sınıflar ve toplumsal gruplar, tarihsel bir bakışla ele alınır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyoloji alanındaki temel yaklaşımları, yöntemleri ve kavramları açıklar.
2) Toplumsal örgüt ve süreçleri açıklar.
3) Mikro ve makro sosyolojik yaklaşımlar arasındaki merkezi farkı tanımlar.
4) Kuramların zamanla nasıl değişebildiğini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Günlük yaşamdaki aktörler ile toplumsal analizcileri ve bunlara özgü bilgileri ayırt eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel bir giriş İzlence
2) Sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişmesi, kurucu sosyologlar Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
3) Sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişmesi, kurucu sosyologlar Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
4) Sosyolojik kuramlar ve bakış açıları Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
5) Sosyolojik kuramlar ve bakış açıları Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
6) Sağlık, hastalık ve engellilik Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
7) Tabakalaşma ve sınıf Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
8) Yoksulluk, toplumsal dışlanma ve refah devleti Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
9) Ara sınav Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
10) Toplumsal cinsiyet ve cinsellik Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
11) Irk, etnik kimlik ve göç Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
12) Modern toplumda din Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
13) Eğitim
14) Suç ve sapma Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.
15) Final sınavı Anthony Giddens ve Philip W. Sutton, Sosyoloji, 7. Edisyon, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2016.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
Diğer Kaynaklar: John. J. Macionis, Sosyoloji, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler, İstanbul: Sentez Yayınları, 2007.
Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınevi, 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 140
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 182