SOS208 Türkiye'nin Toplumsal Yapısıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (%30 İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (%30 İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS208
Ders İsmi: Türkiye'nin Toplumsal Yapısı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, Türkiye'nin toplumsal yapısını tarihsel bir pespektifle incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Osmanlı İmparatorluğunun Son Dönemi: Modernleşme Çabaları
Osmanlı İmparatorluğunun Son Dönemi: İmparatorluğun Çöküşü
Erken Cumhuriyet Dönemi ve Modernleşme
Liberalleşme Çabaları ve Sonuçları (1946- 1960)
1960- 1990: Askeri Darbeler Dönemi
Ekonomik Yapı, Eşitsizlikler ve Yoksulluk
Kentleşme ve Göç
Cinsiyet Eşitsizlikleri ve Kadın Hakları Mücadelesi
Din ve Sekülerleşme
Azınlık Meseleleri
Demokratikleşme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Geç Osmanlı Dönemi'nden bu yana Türkiye modernleşmesinin özelliklerini ve sorunlarını değerlendirir.
2) Türkiye’de sosyal yapının değişimini çok boyutlu olarak açıklar.
3) Türkiye’de mevcut olan çeşitli kültürleri, dinleri ve grupları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Türkiye’de sosyal/ekonomik/siyasal politikaların farklı dönemlerde çeşitli kültürleri nasıl etkilediğini tartışır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlencelerin dağıtılması İzlence
2) • Tarih ve “Türk Milleti” İnşa Süreci Afet İnan, “Atatürk ve Tarih Tezi”. Belleten, C.III.Sayı:10, Ankara, 1939,s.244 Tarih (1931) Istanbul: Devlet Matbaası (seçmeler) Ş. Günaltay ve H. R. Tankut, “Dil ve Tarih Tezlerimiz Üzerine Gerekli Bazı İzahlar” İstanbul 1932. Devlet Basımevi Afet İnan, Türkiye Halkının Antropolojik Karakterleri ve Türkiye Tarihi. Türk Tarih Kurumu Basım Evi. Ankara. 1947 Ziya Gökalp, Yeni Türkiye’nin Hedefleri” Toker Yay: Istanbul, 2005(seçmeler)
3) • Ulus inşa sürecine dönük yapı bozumsal bakışları açıklamak Nesim Şeker. “Türklük ve Osmanlılık Arasında: Birinci Dünya Savaşı Sonra Türkiye’de “Milliyet” Arayışları ya da “Anasır Meselesi”. İmparatorluktan Cumhuriyete Türkiye’de Etnik Çatışma. Der.Erik Jan Zürcher. İletişim Yay: Istanbul. 2005. S.157-175 Büşra Ersanlı, “Bir Aidiyet Fermanı: ‘Türk Tarih Tezi’” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4.İletişim:İstanbul,2002 Tanıl Bora, “İnşa Döneminde Türk Milli Kimliği” Toplum ve Bilim, No:71, 1996 Soner Çağaptay. Türkiye’de İslam, Laiklik ve Milliyetçilik. Türk Kimdir?. Bilgi Yay:İstanbul, 2009. (Seçmeler) Nazan Maksudyan, Türklüğü Ölçmek, Bilimkurgusal Antropoloji ve Türk Milliyetçiliğinin Irkçı Çehresi (1925-1939). Metis:Istanbul, 2005. (seçmeler)
4) Kültür, Tarih ve Millet Kavramlarına Bakış Sınıfta Film Gösterimi: “Karadeniz:Seyr-i Türkiye” Belgeseli. Raymond Williams, Kültür, (Çev. Ertuğrul Başer), İstanbul 1993, İletişim Yay. (seçmeler) Cem Uzun. Resmi Tarihin Temeli: Ulusal Tarih Yazımı ve Resmi Tarihte Mitlerin Kaynağı. Resmi Tarih Tartışmaları I.Der. Fikret Başkaya. Özgür Üniversite Yay:Ankara, s.43-85 Milan Kundera. Gülüşün ve Unutuşun Kitabı. Çev. Erhan Bener. Can Yay: Istanbul.2009. s.1-3
5) Ara Sınav Sınava hazırlık
6) • Tarih ve “Türk Milleti”: Ahmet Yıldız, “İskan ve Tehcir Politikası. Bir Tehcir Örneği 1934 Trakya Olayı” Ne Mutlu Türküm Diyebilene” Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları (1919-1938). Iletisim Yay:Istanbul, 2001 Mesut Yeğen, “Yurttaşlık ve Türklük” Toplum ve Bilim: No.92, Güz, 2002.
7) Milli Eğitim İsmail Kaplan. Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi. İletişim:İstanbul, 1999. “Sonuç” bölümü, s. 389-397. Tanıl Bora, “Ders Kitaplarında Milliyetçilik” Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları, der. Betül Çotuksöken, Ayşe Erzan ve Orhan Silier, s.65-89, Tarih Vakfı:Istanbul,2004. Etienne Copeaux, “Bir Haritanın Tarihi I” Defter Dergisi Sayı 32 .Kış. Metis:Istanbul. 1998 ----- ve “Bir Haritanın Tarihi II” Defter Dergisi Sayı 33 .Kış. 1998. Metis: Istanbul Etienne Copeaux, “Geçmiş Yabancı Bir Ülkedir”. Defter Dergisi Sayı 32.Kış.1998 Hülya Uğur Tanrıöver, “Ders Kitaplarında Cinsiyet Ayrımcılığı” Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları, der. Betül Çotuksöken, Ayşe Erzan ve Orhan Silier, s.65-89, Tarih Vakfı:Istanbul, 2004. Gürol Irzık, “Lise Sosyoloji, Psikoloji ve Felsefe Ders Kitaplarında İnsan Hakları” Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları, der. Betül Çotuksöken, Ayşe Erzan ve Orhan Silier, s.65-89, Tarih Vakfı:Istanbul, 2004. Mustafa Çapar. Türkiye’de Eğitim ve Öteki Türkler. Özgür Üniv Yay: Ankara,2006, p. 385-401
8) Dahil Etme/Dışlama Pratikleri: Etnik ve Coğrafi Farklılıklar Film Gösterimi İki Dil Bir Bavul Kemal Kirişçi and Gareth M. Winrow, Kürt Sorunu: Kökeni ve Gelişimi. Tarih Vakfı Yay: Istanbul.2007 (seçmeler) Baskın Oran, “Kürt Milliyetçiliğinin Diyalektiği” Milliyetçilik. İletişim Yay: Istanbul. s.876 Ruşen Çakır, Türkiye’nin Kürt Sorunu. Metis Yay: Istanbul.2004. (seçmeler)
9) Sunum Sunuma Hazırlık
10) • Dahil Etme/Dışlama Pratikleri: Dinsel Farklılıklar Film Gösterimi: Güz Sancısı Yahya Koçoğlu, Azınlık Gençleri Anlatıyor. Metis Yay: Istanbul, 2001. (seçmeler) Rıfat N. Bali, Arus Yumul ve Foti Benlisoy, “Yahudi, Ermeni ve Rum Toplumlarında Milliyetçilik” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4. İstanbul:İletişim, 2002, 919-923 Halil Berktay, “1915’te Ne oldu? Geçmişten Bugüne Ne Kaldı?: Ermeni Trajedisi” Der. Sefa Kaplan, Dogan Yay:Istanbul,2005. Müftügil, Ayşe Seda. Zorunlu Din Dersleri ve Dinsel Azınlıklar. Din Derslerinin Tarihçesi.
11) • Toplumsal Cinsiyet, Millet ve Farklılık Cihan Aktaş, Bacıdan Bayana. Kapı Yay:Istanbul, 2005. (seçmeler) Hidayet Şefkatli Tuksal, “Kadın Bakış Açısına Sahip Olmalıyız” Birikim. Sayı.137 Hidayet Şefkatli Tuksal, “Türkiye’de Müslüman Kadının Değişen Halleri ” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008.
12) Toplumsal Cinsiyet ve Farklılık Şirin Tekeli, “10 Maddede Türkiye’de Kadın Hareketi” Sempozyum Raporu.Türkiye ve Avrupa Birliği’nde Kadınlar: Ortak Bir Anlayışa Doğru, 2004. Fatmagül Berktay, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Feminizm” Osmanlıdan Cumhuriyet’e Düşünsel Miras. Der. Mehmet Alkan. İletişim Yay. Istanbul, 2001 Ayşe Gül Altınay, “Milliyetçilik, Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm” Vatan, Milet, Kadınlar İletişim Yay, 2004. s.11-27 Ayşe Kadıoğlu, “Cinselliğin İnkarı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi olarak Türk Kadınları” Bilanço’98.:75.Yılda Kadınlar ve Erkekler. Der. Ayse Berktay Hacimirzalıoğlu. İstanbul: Tarih Vakfı Yay, 1998
13) Farklı Cinsel Eğilimler ve Dışlanma Ne Yanlış Ne de Yalnızız! – Bir Alan Araştırması: Eşcinsel ve Biseksüellerin Sorunları Selections from LGBTT Bireylerin İnsan Hakları Raporu Yasemin Öz, “Görünmezlik Kıskacında Lezbiyenler” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008. Alp Biricik, “‘Erkek adam’ Ezberini Bozmak Üzerine: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Sisteminin Resmi Söylem Üzerinden Kurgulanması” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008. s.232-246 Çürük Raporu ve Hegemonik Erkekliğin Yeniden İnşaası. Çarklardaki Kum:Vicdani Red, Düşünsel Kaynaklar ve Deneyimler. Der. Ozgur Heval Çınar, Coşun Üsterci, s.143-49. Istanbul: İletişim. 2008
14) Türkiye'de Siyaset Mardin, Şerif. Makaleler 1. Türkiye'de Toplum ve Siyaset. İletişm Yayınları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Keyder, Ç. (1987) Türkiye'de Devlet ve Toplum.

Kandiyoti, D and A. Saktanber (ed.) (2002) Kültür Fragmanları.
Diğer Kaynaklar: Şerif Mardin. Türkiye'de İslam ve Sekülarizm. Çeviri:Murat Bozluolcay, Elçin Gen. İletişim Yayınları. 6. baskı - Ocak 2018

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Sunum / Seminer 7 14
Ara Sınavlar 1 3
Rapor Teslimi 2 6
Final 2 4
Toplam İş Yükü 165