TLT104 Tıbbi Biyoloji ve Genetikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş Hekimliği ( İngilizce )Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği ( İngilizce )
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT104
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FAZİLET ÖZDENOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında canlılığın temel yapıtaşları olan nükleik asitlerin (DNA ve RNA) ve proteinlerin yapısal ve işlevsel özellikleri, kalıtım materyallerinde nükleotid dizileri halinde kodlanan genetik bilgilerin protein şekline dönüştürülmesi (replikasyon- transkripsiyon ve translasyon); hücrelerde iletişim mekanizmaları,DNA onarım mekanizmları, mutasyonlar genetik hastalıklar hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği:
Bu dersin sonunda öğrenci:
1. Nükleik asitler DNA ve RNA yapısı- DNA – RNA çeşitleri
2. Santral doğma- replikasyonu- transkripsiyon- translasyon
3. Genetik terimler- genetik kavramlar
4. Gen düzeyi mutasyonlar ve kromozomal mutasyonlar
5. DNA onarım mekanizmaları
6. Mutajenler
6. Epigenetik ve genetik hastalıklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nükleik asitler DNA ve RNA yapısını açıklar
2) Santral doğma- replikasyonu- transkripsiyon- translasyon hakkında bilgi sahibi olur
3) Gen düzeyi mutasyonlar ve kromozomal mutasyonları açıklar.
4) DNA onarım mekanizmaları ve mutajenleri açıklar
5) Epigenetik ve genetik hastalıkları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Genetik terimlere hakim olur
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Genetik ve bilimle ilgili tartışmalara etkin olarak katılabilen ve bu tartışmaları değerlendirebilen ve günlük hayatta karşılaşacakları bilimsel bilgi ve uygulamaları bilinçli değerlendirebilecek teknikerler eğitmeyi amaçlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kurs ve ders içeriğine bakış Tıbbi Biyoloji ve Genetik Giriş Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
2) Nükleik asitler DNA ve RNA yapısı Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
3) DNA replikasyonu Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
4) Prokaryotlarda Transkripsiyon Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
5) Ökaryotlarda Transkripsiyon Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
6) Translasyon Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
7) Genetik Kavramlar, terimler Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
8) ARA SINAV
9) Mutasyonlar Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
10) Mutajenler Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
11) DNA onarım Mekanizmaları Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
12) Epigenetik Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
13) Genetik Hastalıklar Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
13) Epigenetik ve Kanser
14) Kromozomal Hastalıklar Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu
15) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Tıbbi Genetiğin Esasları Prof. Dr. Uğur Özbek, 2014
Tıbbi Genetik –Thompson Mehmet Kaşifoğlu, 2019
Diğer Kaynaklar: Lecture Notes
Fundamentals of Medical Genetics Prof. Dr. Uğur Özbek, 2014
Medical Genetics –Thompson Mehmet Kaşifoğlu, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

3

7

Program Kazanımları
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 49
Ödevler 7 25
Küçük Sınavlar 8 19
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 143