Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CENG313 | ||||||||
Ders İsmi: | Automata Theory | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: |
CENG108 - Discrete Structures | CENG110 - Discrete Structures |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEMİH BİLGEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SEMİH BİLGEN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dönem sonunda öğrencilerin şu kazanımları sağlamış olmaları hedeflenmektedir: • Biçimsel dil kavramını öğrenmiş olmaları. • Sonlu durum makinası (SDM) soyutlamasını ve bunların düzgün dillerle ilişkisini kavramış olması. • Düzgün ifadeler (Dİ) ile düzgün dil (DD) öğelerinin gösterimini yapabilmesi. • Verilen bir Dİ’nin tanımladığı DD’in ve bu dili kabul edecek SDM’nin bulunması. • Verilen bir SDM’nin kabul ettiği DD’in bulunması. • Verilen bir Gerekirci-Olmayan SDM’nin (GOSDM) kabul ettiği dili kabul eden Gerekirci SDM’nin bulunması • Verilen bir DD’i kabul edecek SDM’nin oluşturulması. • Pompa Lemması kullanarak verilen bir dilin düzgün OLMADIĞININ gösterilmesi. |
Dersin İçeriği: | Biçimsel diller ve sonlu durum makinelerine giriş; düzgün diller. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Giriş ve ders özeti | |
2) | • Biçimsel diller | |
3) | • Düzgün Dilleri (DD) tanımak, DD temsil eden Düzgün İfadenin (Dİ) bulunması, verilen bir Dİ’nin temsil ettiği DD’in bulunması. | |
4) | • Düzgün Dilleri (DD) tanımak, DD temsil eden Düzgün İfadenin (Dİ) bulunması, verilen bir Dİ’nin temsil ettiği DD’in bulunması. | |
5) | • SDM’lerin çalışmalarının anlaşılması • Verilen bir SDM’nin kabul ettiği DD’in saptanması | |
6) | • SDM’lerin çalışmalarının anlaşılması • Verilen bir SDM’nin kabul ettiği DD’in saptanması | |
7) | • Gerekirci Olmayan SDM’lerin (GOSDM) çalışmalarının anlaşılması • Verilen bir GOSDM’nin kabul ettiği DD’in saptanması | |
8) | Ara sınav | |
9) | • Λ-GOSDM çalışmasını anlamak • Verilen bir Λ-GOSDM’nin kabul ettiği DD’in belirlenmesi • Eşdeğer GOSDM’nin bulunması • Eşdeğer Gerekirci SDM’nin bulunması | |
10) | • Λ-GOSDM çalışmasını anlamak • Verilen bir Λ-GOSDM’nin kabul ettiği DD’in belirlenmesi • Eşdeğer GOSDM’nin bulunması • Eşdeğer Gerekirci SDM’nin bulunması | |
11) | • Verilen bir DD’i kabul eden Λ-GOSDM oluşturmak • Λ-GOSDM’nin eşdeğer GOSDM ve Gerekirci SDM’ni oluşturmak | |
12) | • Verilen bir DD’i kabul eden Λ-GOSDM oluşturmak • Λ-GOSDM’nin eşdeğer GOSDM ve Gerekirci SDM’ni oluşturmak | |
13) | • Düzgün olmayan diller • Pompa Lemması • Pompa Lemması kullanarak verilen bir dilin düzgün olmadığının gösterilmesi | |
14) | • Düzgün olmayan diller • Pompa Lemması • Pompa Lemması kullanarak verilen bir dilin düzgün olmadığının gösterilmesi | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | O'LEARN sistemindedir. |
Diğer Kaynaklar: | J. Martin, Introduction to Languages and the Theory of Computation, Mc Graw-Hill, Ed.3 (2003) or Ed. 4 (2010) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 32 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 38 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 62 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 38 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 138 |