YMD106 Haber Tasarım Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD106
Ders İsmi: Haber Tasarım Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplumun tarafsız ve objektif haber ve bilgilere ulaşması için harekete geçen medyanın sorumlu bir yayın anlayışıyla hareket etmek zorundadır. Dersin amacı, haberi oluşturan ögeler, doğru ve objektif haber anlayışının sınırları ve uyulması gereken ahlaki ve etik sorumluluklarının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Haberleri Oluşturan Ögeler, Habercinin Sorumlulukları, 4. Güç Medyanın Kamusal Güç İhlalleri, Tarafsız ve Objektif Yayın Anlayışı, Medyanın Ahlaki ve Etik Sorumlulukları, Dijital Medyanın Yarattığı Dönüşüm, Değişen Medya Sosyal Medya Haber Anlayışı, Haberlerin Kuşatıcı Etkisi; Haber Kuramları, Medya Eleştirileri, Kriz Yönetimi ve Medya.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Haber alanında son gelişmeleri online ve offline kaynaklardan takip etme ve hakim olma, reklamcılık alanını besleyen diğer disiplinlerden beslenmeyi öğrenme, fonksiyonel fayda sağlayacak araç gereç hakkında teorik ve pratik bilgilere giriş yapma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Haberle ilgili edinilen kuramsal ve olgusal bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, var olan kampanyaları analiz edebilme, eleştirel yaklaşabilme. Haber alanında edinilen bilgi ve becerileri kullanarak kampanya verilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, pazarlama iletişimi sürecindeki sorunları tanımlayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Haber alanıyla ilgili öncü kişi ve IAB, IAA vb. oluşumlarla iletişim kurabilme, sorun ve sorularını yapıcı bir şekilde aktarabilme yetkinliği. Gazetecilik, bilgi ve deneyimlerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirip yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler önerip uygulayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Habercilik alanında edindiği bilgilere eleştirel yaklaşma, değişim önerilerinde bulunma ve uygulama, bunun için öğrenme gereksinimlerini saptayabilme ve planlama yaparak hedefine ulaşma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Haberin toplanması, bilgilerin işlenmesi ve yorumlanması.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Haber alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Kriz iletişimi sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Haberin-gazeteciliğin kısa tarihi. Türkiye'de ve dünyada gazete ve haberciliğin gelişim tarihi, haber teknoloji ilişkisi, yeni dünyanın yeni gerçekleri.
2) Haber tasarımı ve klasik medya yaklaşımları. Medya tanımları ve çeşitleri , Haber nedir?/ 5 n 1 k nedir? / Yazı işleri; haber nasıl seçilir? / Haberde kullanılacak görsellerin seçimi / Haber olma araçları: basın toplantıları / Medya için önemli olan nedir? / Medya alışkanlıkları / Canlı yayınlar, telefonla yayına bağlanma, röportajlar ve basın gezileri. Video: https://www.youtube.com/watch?v=dO2LWKpeyI8
3) Yeni medya yaklaşımları - Sosyal medya düzeni. Sosyal medya çağı / Sosyal medya ve yönetimi / İşlevleri / Sosyal medya neden önemli bir kaynak? Sosyal medyada ve internette görünürlüğünüz nasıl artar? / Sosyal medyada olmak şirkete nasıl bir avantaj sağlar? Başkanın Adamları: https://www.youtube.com/watch?v=-eU4BFnuXmQ Çin’den Dijital diktatörlük: https://www.youtube.com/watch?v=1KQy41eu-EE&t=6s
4) Yeni medya, yeni siyaset. Facebook'ta yalan haberler / Cambridge analytica skandalı / Sosyal medyada ABD seçimleri; Brexit, Trump ve diğerleri. Makale: (Batı’yı Taklit, iletişimde büyük sorunlar yaratabilir- Ali Saydam) https://www.yenisafak.com/video-galeri/yazarlar/heybetli-hikmetli-hkim-2186951 Sosyal medya algoritmaları nasıl işliyor? - DW Türkçe https://www.youtube.com/watch?v=z2f_aGUm4_I
5) Medya teorileri yaklaşımları. Mcluhan'ın"küresel köy" kavramı / Jean baudrillard'ın medya analizi / Chomsy ve medya gerçeği / Haberlerin kuşatıcı etkisi. Kanada Salamı: https://www.youtube.com/watch?v=4jf8Bt4gD9Y
6) Masaüstü haber tasarımı ve olumsuz sonuçları. Algılarımız nasıl oluşur? insanları kim, neden ve nasıl yönlendirir? / Sosyal medya nedeniyle dünya daha mı kötüye gidiyor? / Algoritmalar fikirlerimizi nasıl etkiliyor? https://www.youtube.com/watch?v=IGqGJXaa1XI
7) Haber-reklam etkileşimi. Haber ve reklam birbirine neden karışır? / İkilemin olumsuz sonuçları ve örnekleri / Reklamın etik sınırları neresidir?
8) Toplumsal etkiler. Öngörülemez insan davranışları ve dönüşüm / Milgram deneyi / Toplumsal ve etkiler nelerdir? Başkanın Tüm Adamları: https://www.youtube.com/watch?v=PqFm-EcvNqY
9) Medya-sermaye ilişkileri. Çıkarlar, sermaye ve reklam kıskacında medya yönetimi / Reklam ve ilan baskısı ve yeni medya yönetimi. https://www.youtube.com/watch?v=KfaVUO5WWcU
10) Medya etiği. Medyanın sorumlulukları / Ülke ve toplum çıkarı ve sorumluluklar kıskacında medyanın dili ve üslubu. https://www.youtube.com/watch?v=loTIzXAS7v4
11) Medya ve kriz yönetimi. Medya aracılığıyla krizi nasıl yönettiler? Kriz döneminde medyayla ilişkiler / başarılı ve başarısız kriz yönetimi örnekleri / işler çığırından çıktığında atılacak adımlar / ceo’lar ve yöneticiler ne zaman hata yapar? https://www.youtube.com/watch?v=XYdA55RJfwo
12) Medya ve kurumsal itibar yönetimi. Türkiye’den ve dünyadan itibarlı şirket örnekleri / şirketler medyaya neden ihtiyaç duyar?
13) İletişim hataları / kazaları. Yöneticinin vücut dili / giyim kuşamdan renk seçimine tercihler / medya-şirket ilişkilerinin hassas yanları / medya ile paylaşılmaması gereken konular / https://www.youtube.com/watch?v=VCwSgs8qGro
14) Medyanın toplumsal sorumlulukları. Kurumsal sosyal sorumluluklar / Basın metni nasıl hazırlanır? / Basın duyurusunun kuralları / Halkla ilişkilerin fonksiyonları/ İlkeler/ PR nerelerde kullanılır?

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İletişimin ABC’si (Ünsal Oskay), Haberler (Alain De Botton), Global Köy (Marshall McLuhan), Medya Mesajı Medya Masajıdır (Quentin Fiore, Marshall McLuhan), Medya Gerçeği (Noam Chomsky)

Diğer Kaynaklar: Gazeteduvar, medyaradar, medyatava, Dikencom.tr, Bianet.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 4
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 5
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 5
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 5
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 5
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 144
Küçük Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 195