YMD302 Yaratıcı Video ve Animasyon Tasarımıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD302
Ders İsmi: Yaratıcı Video ve Animasyon Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin öncelikli amacı öğrencilerin Video Sanatı’nın tarihini, teori ve pratiğini gösterimler, okumalar ve tartışmalar yoluyla kavramasıdır. Ders boyunca Video Sanatı üzerine yapılan temel tartışmaları keşfedilecek, örnekler ve pratik çalışmalar üzerinden medya, zamansallık, mekan, sunum gibi kavramlar yeniden gözden geçirilecektir.
Dersin İçeriği: Sony şirketinin 1965 yılında piyasaya sürdüğü taşınabilir video kamera teknolojisi, görüntü üretimini televizyon ve reklam endüstrisinin tekelinden çıkararak sanatçıların ve aktivistlerin kullanımına sundu. Elde taşınabilen kamera ve seyyar video kaset kaydedici, televizyon profesyonellerinin kullandığı ağır ve pahalı teknolojiye nazaran oldukça ucuz ve kullanımı kolaydı. Video, böylece çok kısa sürede sanatta yeni bir deneysellik alanının açılmasını, aynı zamanda medya, mekan, izleyici, beden ve görüntü üretimi gibi kavramların sanat tarihi bağlamında yeniden ele alınmasını sağladı. Ders boyunca bu bağlamda çalışmalar öğrenciye sunulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Video Sanatı alanındaki tartışmaları örnekler üzerinden takip etme ve hakim olma, görüntü okumayı öğrenme, sanat tarihi kavramlarına teorik ve felsefik giriş yapma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Video Sanatı ile ilgili edinilen kuramsal ve pratik bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, görüntü okumaya eleştirel yaklaşabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Güncel Sanat Pratiğini verilen tarihsel perspektif ile bağdaştırarak yaratıcı biçimde ele alabilmek, güncel kuramsal analizleri kullanabilmek, bilgileri sosyal ve toplumsal bağlamda değerlendirebilmek.
Öğrenme Yetkinliği
1) Video Sanatı alanında edindiği bilgilere eleştirel yaklaşma ve analiz edebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Videonun uygulama alanlarındaki sosyal ve etik kuralların farkında olmak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Video Sanatı ile bağlantılı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanımının yapılması, tanışma. Definition of course concept & introduction
2) Erken Dönem Video: Tarihi Şekillendirmek Ulus Baker, Video Üzerine Ali Akay, Levent Çalıkoğlu, Emre Zeytinoğlu, Video Art Üzerine Bir Tartışma Nam Juin Paik- Charlotte Moorman performs with Paik’s Tv Cello https://www.youtube.com/watch?v=-9lnbIGHzUM Video Tape Study No:3 http://www.ubu.com/film/paik_video3.html Bruce Nauman- Bouncing in the Corner no:2 http://www.ubu.com/film/nauman_bouncing2.html Peter Campus- Three Transitions https://www.youtube.com/watch?v=Ar99AfOJ2o8
3) Televize Bir Deneyim olarak Video Stuart Marshall, Video: Teknoloji ve Uygulama Jane Feuer, Canlı Yayın Kavramı: İdeoloji olarak Ontoloji David Ross, Gerçek ya da Sonuç: Amerikan Televizyonu ve Video Sanatı Nam Juin Paik- Buddah https://www.youtube.com/watch?v=8s6imG7UJ1Q Selling of New York https://www.youtube.com/watch?v=MeAT1Hy5zhw Steina Vasulka- Switch! Monitor! Drift! (1976) http://www.ubu.com/film/vasulka_switch.html Dana Birnbaum- Technology/ Transformation: Wonder Woman (1978- 79) http://www.ubu.com/film/birnbaum_technology.html
4) Video Beden, Kavramsal Beden Rosalind Krauss, Video: Narsisizmin Estetiği Emre Zeytinoğlu, Video Sanatı: Nereden Nereye? http://www.artfulliving.com.tr/sanat/video-sanati-nereden-nereye-i-266 Video Beden, Kavramsal Beden Rosalind Krauss, Video: Narsisizmin Estetiği Emre Zeytinoğlu, Video Sanatı: Nereden Nereye? http://www.artfulliving.com.tr/sanat/video-sanati-nereden-nereye-i-266
5) Kadınların Videosu: Feminizm, Performans Ebru Yetişkin, Bir Armağan Sanatı Olarak Video: Ulus Baker’in Notlarıyla Video Sanatı Siona Wilson, Abstract Transmissions: Other Trajectories for Feminist Video Julia Lesage, Fragmented Women’s Consciousness in Feminist Experimental Autobiographical Video Gösterimler: Martha Rosler- Semiotics of the Kitchen (1975) http://www.ubu.com/film/rosler_semiotics.html Yoko Ono- Cut Piece (1964) https://www.youtube.com/watch?v=lYJ3dPwa2tI Mona Hatoum- Measures of Distance (1988) https://www.youtube.com/watch?v=PQGnFbzszrg Shrin Neshat- Turbulent (1998) https://www.youtube.com/watch?v=VCAssCuOGls Marina Abramovic- Balcan Erotic Epic (2006) http://www.ubu.com/film/abramovic_balkan.html
6) Vize Sınavı Mid-term Exam
7) Mekan ve Video Michael Newman, Moving Image in the Gallery Space Since The 1990s Video Installation Art: The Body, the Image and the Space- in- Between Mehmet Emin Kahraman& İsmail İsmail Erim Gülaçtı, Video Sanatında Sergileme Sorunu ve Çözüm Arayışı Bruce Nauman, Video Corridor Dan Graham Steve McQueen Douglas Gordon Location and Video Michael Newman, Moving Image in the Gallery Space Since The 1990s Video Installation Art: The Body, the Image and the Space- in- Between Mehmet Emin Kahraman& İsmail İsmail Erim Gülaçtı, "Video Sanatında Sergileme Sorunu ve Çözüm Arayışı" Bruce Nauman, Video Corridor Dan Graham Steve McQueen Douglas Gordon
8) Video Aktivizim Patricia Mellencamp, Video and the Counterculture Tale of the Tape: Radical Software Roy Armes, Toplumsal Düzen Maureen Turim, Videonun Kültürel Mantığı Alper Şen, Video Teknolojisi ve Video Aktivizim http://artikisler.net/video-teknolojisi-ve-video-aktivizm/ http://artikisler.net/ http://www.btselem.org/video
9) Video Etnografi Nermin Saybaşılı, Kültür Oyun Alanında Ursula Biemann, The Video Essay in the Digital Age Performing Borders: The Transnational Video Trinh T.Min- Ha, https://www.youtube.com/watch?v=LYgDJVwEo9c Harun Farocki, https://www.youtube.com/watch?v=-TvLdK_srHk
10) Yeni Anlatılar, Denemeler Maureen Turim, Video Sanatı: Bir Gelecek Kuramı Ferhat Satıcı, Video Sanatı ve Üçüncü Uzam Dissoulution of the Frame: Immersion and Participation in Video Installations William Kentridge, https://www.youtube.com/watch?v=oBZYd-InWnM Mathew Barney, https://www.youtube.com/watch?v=s1hpicwniLs Christian Marclay, https://www.youtube.com/watch?v=qKHmj83VC78 Bill Viola, https://www.youtube.com/watch?v=qKHmj83VC78
11) Türkiye’de Video Sanatı Gülsün Karamustafa Hatice Güleryüz Ali Kazma Kutluğ Ataman Video Art in Türkiye Gülsün Karamustafa Hatice Güleryüz Ali Kazma Kutluğ Ataman
12) Türkiye’de Video Sanatı Ergin Çavuşoğlu Fikret Atay Şener Özmen Video Art in Türkiye Ergin Çavuşoğlu Fikret Atay Şener Özmen
13) Final Sınavı Final Exam
14) Final Değerlendirmesi Final Evaluation

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Video Sanatına Eleştirel Bir Bakış, Ed. Levent Kılınç
Diğer Kaynaklar: Video Art, Michael Rush, Thames& Hudson, 2003

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 3
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 5
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 4
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 4
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 4
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 16 80
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Final 1 3
Toplam İş Yükü 205