SAG255 Sağlık Yönetimi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG255
Ders İsmi: Sağlık Yönetimi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYSUN DANAYİYEN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Dr.Öğr.Üyesi UĞUR TARIK ÖZKUT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrencilerin, bir disiplin ve süreç olarak yönetim ve fonksiyonlarının sağlık alanındaki uygulamalarını, Türkiye’deki sağlık hizmetleri ve kurumları ile yönetimini, gelişimini ve ayrıca çağdaş yönetim yaklaşımları ve kavramlarıyla açıklayabilecek ve tartışabilecek düzeyde olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: -Yönetim kavramı, Yönetim teorileri ve tarihsel gelişimi
-Yönetim fonksiyonları
-Sağlığın yönetiminde yönetim süreci ve fonksiyonlarının örnek uygulamalarla belirlenmesi,
-Sağlık hizmetlerinin tanımı, sınıflandırılması ve özellikleri
-Türkiye’de sağlık yönetimi,
-Sağlığın alt sistemleri, kurumları, özellikleri ve yönetimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yönetim-organizasyon kavramı ve fonksiyonlarının sağlıktaki yerini belirler
2) Sağlık hizmetlerinin özellikleri, sınıflandırılması ve fonksiyonlarını açıklar
3) Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimini, örgütlenmesini ve yönetimini anlatır; yeni yaklaşımları sorgulayabilir
4) Hastanelerin özellikleri, işlevleri ve sınıflandırılmasını örnekleyerek anlatır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık işletmelerinde kuruluş çalışmalarını yürütür ve koordine eder; çalıştığı kurum/örgüt yapısını yasal düzenlemelere göre uyarlayabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Ders İşleyişi, Tanıtım, Ders Değerlendirmesi Müfredat
2) Yönetim ve yönetici kavramları yönetim düzeyleri ve yönetici becerileri sağlık yöneticisi powerpoint dokümanı
3) Yönetim yaklaşımları, teoriler, tarihsel gelişim powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
4) Yönetim süreci ve yönetim fonksiyonları powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
5) Sağlık hizmetleri sınıflandırılması ve özellikleri powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
6) Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin sunumu ve kurumları Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası
7) Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası
8) Türkiye’de sağlığın yönetimi ve Sağlık Bakanlığının Yapısı Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası, kitaptaki ilgili bölüm
9) ara sınav Şimdiye kadar işlenen tüm konular
10) Sağlık sistemi ve temel sağlık hizmetleri Powerpoint dokümanı, Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi, Prof. Dr. Osman Hayran (Makale)
11) Evde bakım hizmetleri Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
12) 112 Acil Hizmetler Yönetimi Powerpoint dokümanı, 112 Acil Sağlık Hizmetleri Web Sitesi
13) Adli Tıp Hizmetleri Yönetimi - Ruh Sağlığı Hizmetleri Yönetimi Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
14) Olağandışı Hallerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
15) Sağlık Eğitimi Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm
16) Final sınavı Tüm konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık Yönetimi Yazıları, Prof. Dr. Osman Hayran, Sage Yayıncılık, 2010.
Diğer Kaynaklar: Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Doç.Dr. Metin Ateş (editör), Beta Yayınları, İstanbul, 2011.
Sağlık İşletmelerinde Yönetim, Prof.Dr. Dilaver Tengilimoğlu ve ark., Nobel Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2009.
Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Prof. Dr. Şahin Kavuncubaşı ve Doç.Dr. Selami Yıldırım, 2012, Siyasal Kitabevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Yazma Ödev Dosyası 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 11 121
Küçük Sınavlar 5 2 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 177