SKY207 Kültürel Kurumların Tarihi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sanat ve Kültür YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sanat ve Kültür Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SKY207
Ders İsmi: Kültürel Kurumların Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, okumalar ve örnekler kullanılarak, Türkiye’de kültür kurumların ve mekânların Türkiye’ye özgü süreçleri, dinamikleri ve perspektifleri konularında bilgilendirmeyi amaçlar. Bu dersin sonunda öğrenci:

• Türkiye’de kültür ve sanat kurumlarının tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak
• Tarihsel süreç içerisin değişime uğrayan kültür kurumlarında misyon, programlama ve seyirci ilişkisi konularını analiz etmek
• Müzecilik ve sergile teknikleri alanlarındaki problemleri çözmenin olası yolları içinden en uygun olanına karar verebilme yetisini tartışmak
• Türkiye’de sanat sponsorluğu konusunun tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak
• Türkiye’de festival geleneğinin tarihsel süreci ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak
Dersin İçeriği: • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması
• Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş
Ders anlatımı
Grup içi tartışma

• Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Osman Hamdi Bey’in tanıtılması
• İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi
• Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi
Tartışma

• Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi
• Topkapı Sarayı’nın tanıtılması
• Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi
• Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi
Tartışma
• 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması
• 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi
Tartışma
• 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması
• 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik Kavramı
Tartışma
• Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması
• Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması
• Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi
• İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi
• İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi
Tartışma

• Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması
• İstanbul Modern’in tanıtılması
• İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
• İstanbul Modern’in değerlendirilmesi
Tartışma

• Pera Müzesi’nin tanıtılması
• Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
• Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi
Tartışma
• Sabancı Müzesi’nin tanıtılması
• Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
• Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi
Tartışma
• Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması
• Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi
• Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması
• Sponsorluğun değerlendirilmesi
Tartışma
• Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması
• Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
• Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi
Tartışma
• Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması
• Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
• Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) kuramsal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) genel genel
1) • Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması
2) • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş
3) • Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi • Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Osman Hamdi Bey’in tanıtılması • İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi
4) • Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi • Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Topkapı Sarayı’nın tanıtılması • Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi
5) • 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi • 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması
6) • İstanbul Modern’in değerlendirilmesi • Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması • İstanbul Modern’in tanıtılması • İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
7) • 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik • 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması
8) • 7 haftada yer alan ders içerikleri ara sınav
9) • İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi • Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması • Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması • Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi • İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi
10) • Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi • Pera Müzesi’nin tanıtılması • Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
11) • Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi • Sabancı Müzesi’nin tanıtılması • Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
12) • Sponsorluğun değerlendirilmesi • Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması • Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi • Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması
13) • Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi • Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması • Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
14) • Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi • Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması • Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi
16) final sınavı final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Makaleler haftalık olarak verilmektedir.
Articles are given weekly.
Diğer Kaynaklar: Artun, Ali Ed., Sanatçı Müzeleri, İstanbul: İletişim, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
2) 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır.
3) 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. 2
2) 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır. 3
3) 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. 2
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
6) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 4
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Uygulama 16 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 27
Ödevler 16 32
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 113