Mekatronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ACCA306 | ||||||||
Ders İsmi: | Cost Accounting | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ALİNA TARAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
GÖKTUĞ DUYAR Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı Dr.Öğr.Üyesi İREM BATIBAY TÜNAYDIN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramların bilgisi, maliyetlerin sınıflandırılması, işletmelerde üretim esnasında kullanılan maliyet unsurları, maliyet yerlerini belirleme ve maliyet dağıtım yöntemleri, işletmelerde uygulanan maliyet sistemlerini kavratabilmektir. |
Dersin İçeriği: | Maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramlar; maliyetlerin sınıflandırılması; maliyet muhasebesi kayıt sistemi; maliyetin unsurları; hammadde maliyetleri, işçilik maliyetleri ve genel üretim giderleri; maliyet sistemleri: sipariş maliyeti yöntemi, safha maliyeti yöntemi ve standart maliyet yöntemi; stok değerleme yöntemleri; maliyet-miktar ilişkileri; maliyet hesaplamalarında fire sorunu; maliyet muhasebesi uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Kurs içeriği • Maliyet muhasebesinin temel kavramları | - |
2) | • Maliyetlerin sınıflandırılması • Temel Maliyet Yönetimi Kavramları • Maliyet Etkenleri, Maliyet Havuzları ve Maliyet Nesneleri • Ürün ve Hizmet Maliyetlendirmesine İlişkin Maliyet Kavramları | - |
3) | • Maliyet muhasebesi kayıt sistemleri • Maliyet Tahsisi ve Maliyet Tahsisi: Doğrudan ve Dolaylı Maliyetler • Doğrudan ve Dolaylı Malzeme Maliyetleri • Doğrudan ve Dolaylı İşgücü Maliyetleri • Diğer Dolaylı Maliyetler | - |
4) | • Maliyet Tahsis yöntemleri • İş Maliyetlendirmesi • İş maliyetinin stratejik rolü • Gerçek, Normal ve Standart Maliyetlendirme ve önceden belirlenmiş bir genel gider oranının kullanımı | - |
5) | • İş Maliyetlendirmesi • İş maliyetinin stratejik rolü • Gerçek, Normal ve Standart Maliyetlendirme ve önceden belirlenmiş bir genel gider oranının kullanımı | - |
6) | • Maliyetlendirme süreci • Süreç Maliyetlemenin Stratejik Rolü • Eşdeğer birimler • Süreç Maliyetlendirmesinde Maliyet Akışı | - |
7) | • Yönetim kararları ve maliyet analizi • Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (ABC) • ABC Maliyetlemedeki Adımlar • Faaliyet Tabanlı yönetim (ABM) • Müşteri-Karlılık Analizi | - |
8) | ARA SINAV | - |
9) | • Yönetim kararları ve maliyet analizi • Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (ABC) • ABC Maliyetlemedeki Adımlar • Faaliyet Tabanlı yönetim (ABM) • Müşteri-Karlılık Analizi | - |
10) | • Envanter maliyetleme yöntemleri • Kalite maliyetini yönetmek | - |
11) | •Maliyet hesaplamalarında fire ve hatalı ürün sorunu | - |
12) | • Kapasite maliyeti • Kullanılan ve kullanılmayan kaynaklar | - |
13) | • Dönemin gözden geçirilmesi | - |
14) | • Dönemin gözden geçirilmesi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Veyis Naci Tanış, Hasan Özyapıcı (2023), COST ACCOUNTİNG AND MANAGEMENT ACCOUNTİNG, Karahan Kitabevi |
Diğer Kaynaklar: | Veyis Naci Tanış, Hasan Özyapıcı (2023), COST ACCOUNTİNG AND MANAGEMENT ACCOUNTİNG, Karahan Kitabevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 65 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 35 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 12 |
Sunum / Seminer | 6 | 18 |
Küçük Sınavlar | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 11 | 39 |
Final | 15 | 59 |
Toplam İş Yükü | 173 |