Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı devletin niteliğini, yapısını, temel organlarını ve kuruluşunu ve bunlar arasındaki ilişkileri ve kişilerin temel hak ve hürriyetlerini belirleyen anayasanın temel konularının anlatılmasıdır. Teorik olarak ortaya konulan bilgiler
uygulama örnekleri ile somutlaştırılmaya çalışılmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Anayasa Hukukunun bilgi kaynakları ve anayasa hukuku kavramı, maddi ve şekli anlamda anayasa, anayasa türleri, anayasacılık hareketleri, kurucu iktidar, temel hak ve hürriyetler, temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılması, anayasaya uygunluk denetimi / anayasa yargısı, başkanlık ve parlamenter
hükümet sistemleri, demokrasi ve hukuk devleti, yargı bağımsızlığı ve HSYK, bireysel başvuru, yaşama hakkı ve ifade özgürlüğü, AİHS’ye göre düşünce, vicdan ve din özgürlüğü, AİHS’ye göre özel hayatın korunması. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş
|
Yok |
1) |
Egemenliğin kullanımına bağlı olarak devlet modelleri |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
2) |
Anayasa hukukunun kaynakları |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
3) |
Siyasal Güç ve Meşruiyeti |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
4) |
Birincil Kurucu Güç
|
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
5) |
Türetilmiş Kurucu Güç |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
6) |
Anayasal Yöntem Hukuku |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
7) |
Devlet, Devleti Ortaya Çıkaran Koşullar ve İdeolojik Boyut |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
8) |
Vize Sınavı |
Yok |
9) |
Devlet Türleri |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
10) |
Egemenliğin kullanımına bağlı olarak devlet türleri |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
11) |
Seçimler, seçim sistemleri ve siyasi partiler |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
12) |
Temel Hak ve Özgürlükler |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
13) |
Yasam, Yürütme, Yargı |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
14) |
Güçler Ayrılığı ve Siyasal Rejimler |
İ.Ö. Kaboğlu ve K. Gözler, ilgili kısmın okunması |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
|
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
|
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
|
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
|
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
|
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
|
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
|