Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FNS306 | ||||||||
Ders İsmi: | Küresel Ekonomide Güncel Konular | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | • Son dönem ekonomik olguların analizi için önemli makroekonomik gösterge ve araçları tanıtır. • Küresel çerçeve içinde kilit ekonomik konuları analiz etmek için finansal piyasalarda küreselleşme ve liberalizasyon kavramlarını tanıtır. • Küresel ekonomik duruma ait kilit konular ve sorunlar ile ilgili olarak ‘finansal inovasyon/yenilik kavramını tanımlar. • Finansal piyasalarda küresel düzensizlikler yaratan çeşitli ekonomik vakaları analiz eder. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, makroekonomik veri analizi; sector analizi; küresel piyasalar; uluslararası yatırım riskleri; faiz paritesi ve carry trade; yatırım fonları; emeklilik fonları; yatırım bankacılığı; finansal krizler; eşikaltı ipotek piyasası krizi; menkul kıymetleştirme; teminatlı borç yükümlülüğü; finansal krizlerin yayılması; sınır ötesi sermaye hareketleri; küresel finansal dengesizlikler konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İzlence • GSYİH, GSMH ve milli gelir kavramları • İstihdam verileri, enflasyon, faiz oranları, bütçe dengesi • Arz ve talep yönlü şoklar • Para politikası ve maliye politikası | İzlencenin gözden geçirilmesi. Okuma:, in Bodie-Kane-Marcus, bölüm 17, s. 548-582. |
2) | • İktisadi dalgalanmalar kavramı • Döngüsel işletmeler ve savunmacı sektörler • Ana, tesadüfi ve gecikmeli göstergeler • Sektör/sanayi kavramının anlatılması • Sektör döngüselliği ve işletme kaldıracı • Sektör rotasyonu ve sanayi yaşam döngüsü: başlangıç, konsolidasyon, olgunluk ve göreceli düşüş evreleri | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 1, s. 1-36. |
3) | • Finansal piyasaların küreselleşmesi • Çok uluslu şirketler çerçvesinde kurumsal yönetişim ve sınır ötesi sermaye hareketleri • Küresel piyasalarda, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve hükümetlerin rolü • Küreselleşme ve çok uluslu şirketler hakkında tartışılması | Dersi n tekrarı. Okuma:, Bodie-Kane-Marcus, s. 863-902. |
4) | • Küresel piyasalar: Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkeler • Döviz kuru riski • Politika riski • Uluslararası portföy çeşitlendirmesi | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521. |
5) | • Ülke riski faktörleri: Finansal ve ekonomik risk • Politik risk faktörleri: kamulaştırma, kontrat inkarı/feshi, vergi ve düzenlemeler, döviz kontrolleri, yozlaşma, siyasi kargaşa ve terörizm • Borç krizi ve Brady Planı • Poltik risk ve sermaye bütçelendirme: beklenen nakit akışlarının ve iskonto faktörünün yeniden düzenlenmesi | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521. |
6) | • Ülke riski derecelendirmeleri • Risk çeşitleri ve politik risk analizi • Derecelendirme sistemleri: Dünya Bankası Yönetişim Göstergeleri • Ülke kredi riski genişlikleri (spredleri) • Ülke ve politik riskin büyüme ve yabancı yatırımlar üzerine etkisinin tartışılması | Dersin tekrarı. Okuma: Copeland, bölüm 3, s. 84-115 |
7) | • Örtüsüz Faiz Değerdeşliği’nin tanımı (ÖZFD) • Örtülü Faiz Değerdeşliği’nin (ÖFD) tanımı • ÖZDF’ye yönelik çıkarımların tartışılması • ÖFD’ye yönelik çıkarımların tartışılması • Cary trade dinamikleri: borçlanma dövizi, hedef dövizi, faiz farklarının önemi • Carry trade ve ampirik bulgular | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20, s. 489-512. |
8) | Vize Sınavı | Yok |
9) | • Yatırım fonalrının avantajları • Yatırım fonlarında sahiplik kavramı • Açık ve kapalı uçlu yatırım fonları • Net varlık değeri ve hesaplanması • Hedge fonların yapısı • Sigorta yönetimi • Emeklilik fonları türleri | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20 ve 21, s. 489-512. |
10) | • Yatırım bankalarının tanımı • Komisyoncu (broker) ve dağıtıcı/satıcı (dealer) kavramlarının tanımı • Yatırım bankacılığında hisse ve tahvil yükleniliciği (underwriting) • Hisse arzı; birleşme ve satın almalar • Komisyonculuk faaliyetleri ve hisse satışı • Hisse senedi komisyoncu şirketleri ile ticari bankacılık arasındaki fark • Girişim şirketi/sermayesi (venture capital) ile özel sermaye şirketi (private equity ) arasındaki fark | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin, bölüm 12, s. 281-313 |
11) | • Finansal İnovasyon • Gölge bankacılığı • Menkul kıymetleştirme • Finansal piyasalarda kuralsızlaşma ve etik standartlar • Bankacılığın tarihsel gelişimi • Uluslararası bankacılık | Dersin tekrarı. Dağıtılacak çeşitli materyallerin okunması. |
12) | • Küresel Finansal Kriz • Batmak için çok büyük kavramı • Finansal yayılma ve ölçümüne yönelik çeşitli simulasyon çalışmaları • Mikro ve makro ihtiyati politikalar • Finansal ağlar | Dersin tekrarı |
13) | • Tekrar: Makroekonomik göstergeler ve sector analizi • Tekrar: Küreselleşme ve çok uluslu şirketler • Tekrar: Uluslararası yatırımlar ve portföy çeşitlendirmesi • Tekrar: Ülke riski • Tekrar: Politik risk | Dersin tekrarı. |
14) | • Tekrar: ÖZFP ve ÖFP • Tekrar: Carry trade stratejisi ve çıkarımlar • Tekrar: Yatırım fonları ve emeklilik fonları • Tekrar: Yatırım bankacılığı • Tekrar: Menkul kıymetleştirme ve teminatlı borç yükümlülüğü • Tekrar: Küresel Finansal Kriz ve Finansal Bulaşma | Yok |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Financial Markets and Institutions Frederick S. Mishkin and Stanley G. Eakins, 7th ed., 2012 ISBN-13: 978-0-13-213683-9 The Economics of Money, Banking and Financial Markets Frederick Mishkin, 10th ed., 2013 ISBN-10: 0-273-76673-8 • ISBN-13: 978-0-273-76573-8 INVESTMENTS Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011 ISBN 978-0-07-353070-0 International Financial Management Geert Bekaert and Robert Hodrick, 2nd ed., 2012 ISBN-13: 978-0-13-216276-0 ISBN-10: 0-13—216276-8 |
Diğer Kaynaklar: | Exchange Rates and International Finance Laurance S. Copeland, 6th ed., 2014 ISBN: 978-0-273-78604 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 80 |
Ödevler | 4 | 12 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 1 | 22 |
Toplam İş Yükü | 179 |