İşletme | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FNS403 | ||||||||
Ders İsmi: | Türev Piyasalar ve Risk Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Uzmanlık Alanı Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, türev ürünleri; piyasa riski; karşı taraf riski; vadeli işlemler piyasası; vadeli menkul kıymet işlemleri; vadeli mal işlemleri; faiz oranı vadeli işlemleri; hedging; swaps; opsiyon piyasaları; hisse opsiyonları; opsiyonlarda alım satım stratejileri; binominal yöntem; Black-Scholes-Merton yöntemi konularının öğrencilere anlatılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Türev araçların özellikleri; Market riski; karşı taraf riski; vadeli işlem piyasalarının mekaniği; Hisse senedi endeksi vadeli işlemleri, emtia futures'ları; faiz oranı vadeli işlemleri; Türev kullanarak hedging stratejileri; vadeli ve vadeli işlem fiyatlarının belirlenmesi; takas; opsiyon piyasalarının mekaniği; hisse senedi opsiyonlarının özellikleri; opsiyonları içeren ticaret stratejileri; binom ağaçları; Siyah-Scholes-Merton modeli. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Ders izlencesinin tartışılması • Future, forward ve opsiyon sözleşmelerinin tanımlanması • Riskten korunan yatırımcı, spekülatör ve arbitraj yapan yatırımcı işlemlerinin açıklanması • Türev ürünlerin giderek artan öneminin tartışılması • Türev ürünlerin işlem gördüğü piyasaların yapılarının tanımlanması • Ders izlencesi • Türev ürün nedir? • Neden türev ürünler önemlidir? • Türev ürünler ne amaçla ve nasıl kullanılır? • Organize piyasalar ve tezgahüstü piyasalar • Uzlaşma fiyatı • Forward sözleşmelerde kısa ve uzun posizyonlarda kar • Future- Vadeli işlem sözleşmeleri • Arbitraj olanakları • Opsiyon sözleşmeleri • Türev ürünler ile ilgili etik kurallar | yok |
2) | • Vadeli işlem sözleşmelerinin işleyişinin detaylı bir şekilde açıklanması • Sözleşmelerin özelliklerinin, piyasaların işleyiş kurallarının, günlük hesaplaşma kavramının, vadeli işlem sözleşmelerinin muhasebeleştirilmesinin açıklanması, • Forward sözleşmelerde alınan pozisyona göre kar ve zararlarının hesaplanması • Forward sözleşmelerde karşı taraf riskinin öneminin kavranması • Forward sözleşme çeşitlerinin sıralanması • Forward Sözleşmeleri • Örnek: Firmanın Forward Alması • Örnek: Firmanın Forward Satması • Forward Anlaşmalarında Temerrüt (Karşı Taraf Riski) • Forward Anlaşmalarında Teslimat ve Netleşme • Forward Anlaşmasının Sonuçlandırılması • Forward Sözleşme Çeşitleri | Ders izlencesinin okunması Okuma: Hull (2014), Bölüm 1 |
3) | • Futures sözleşmelerinin tarihi gelişiminin anlatılması • Futures sözleşmelerinin özelliklerinin tartışılması • Günlük hesaplaşma işleminde hesaplamaların yapılması • Futures ve Forward işlemlerinin karşılaştırılması • Emir çeşitleri ve yatırımcı çeşitlerinin kavranması • Futures Sözleşmeleri • Hisse-Endeks Vadeli İşlemleri • Futures ve Forward İşlemleri Arasındaki Farklar • Futures Piyasalarında Teminatlandırma • Başlangıç teminatı • Sürdürme teminatı • Teminat Tamamlama Çağrısı (margin call) • Vadeli işlemlerde teminatlandırma Uzun Pozisyon • Kısa Pozisyondaki Yatırımcının Teminatlandırılması • Türkiye'de Vadeli İşlemler Piyasası (VİOP) • Vadeli Piyasalarda Teminat ve Kaldıraç • Finansal Krizler Sonrası Türev Ürünlerde Teminatlandırma • Yeni Türev Ürün Düzenlemeleri | Okuma: Hull (2014), Bölüm 2 Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Options, Futures, and Other Derivatives John C Hull Pearson, 9th edition,2014 ISBN-13: 978-0133456318 |
Diğer Kaynaklar: | Options, Futures, and Other Derivatives John C Hull Pearson, 9th edition,2014 ISBN-13: 978-0133456318 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | |||||||||
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |||||||||
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | |||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |||||||||
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |||||||||
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |||||||||
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |||||||||
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | |
3) | Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |
4) | İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |
6) | İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |
7) | Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |
8) | Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |
10) | İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 64 |
Proje | 1 | 6 |
Ödevler | 5 | 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 1 | 22 |
Toplam İş Yükü | 166 |