Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; öğrencileri, lojistik dünyasının içinde servis sağlayıcı ve/veya servis alan pozisyonlarında; hava kargo satış ve operasyonel süreçleri kontrol edebilmeleri için hazırlamaktır. Dersimizin amaçlarından bir diğeri de hava kargo taşımacılığındaki uluslararası çerçevelerin yanı sıra havalimanı gümrüklerindeki yerel uygulamaların öğretilmesidir.
Vaka ve örnek yüklemeler üzerinde çalışarak hava kargo taşımacılığında kullanılan taşıma ve ticari evraklar tanınacak, tanımlanabilecektir. Ders esnasında öğrencilerimiz hava kargo taşıma komisyoncusu olarak (airfreight forwarder) konumlanacak, uluslararası bir ticarette değişik incotermlere göre hava kargo yüklemesinin tüm adımlarını görecektir. Dersin içeriği,
argolarda teknik, operasyonel ve yasal konular, kargo elleçleme, kargo dağıtım planlama, kargo operasyonları, kargo fiyatlandırma ve tarifeleri, filo yönetimi, kargo operatörleri mevzuatı, kargo kabul ve dökümantasyonu, tesis ve elleçleme ekipmanları konularından oluşturulmuştur.
|
Dersin İçeriği: |
Kargolarda teknik, operasyonel ve yasal konular, kargo elleçleme, kargo dağıtım planlama, kargo operasyonları, kargo fiyatlandırma ve tarifeleri, filo yönetimi, kargo operatörleri mevzuatı, kargo kabul ve dökümantasyonu, tesis ve elleçleme ekipmanları.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Öğrencilere dersin tanımlanması
• Öğrenme hedeflerinin altının çizilmesi
• Syllabusun tanıtılması
• Derste işlenecek ana konular ile ilgili bilgilendirme yapılması
• Bir Kuryecudan beklentiler ve gerekli özelliklerin tanımlanması
• Bir Kurye şirketinde satış ve operasyon departmanlarının karşılaştırılması
|
|
2) |
• Taşıma modellerinin tanımlanması
• Her taşıma modeli için avantaj ve dezavantajların listelenmesi
• Taşıma modellerinin karşılaştırılması
• Değişik yükleme tiplerine göre en verimli modelin tanımlanması
• Kurye Taşımacılığına girişin anlatılması
• Taşıma modellerinin avantaj ve dezavantajlarının değerlendirilmesi
• Özellikle Kurye taşıma modeli ile diğer modeller ile karşılaştırılması
• Kurye Taşımacılığı operasyonlarında uyulması gerekli etik ilkeler
|
Syllabus incelenmesi
Ödev: bir sonraki ders için atanan okuma Çancı, Erdal (2013), ss.5-21
|
3) |
• Bir Kurye sevkiyatında alıcıdan satıcıya kadar olan süreçte, temel servis sağlayıcıların rollerinin ayırılması
• Temel servis sağlayıcıların görevlerinin ve sorumluluklarının tanımlanması
• Türkiye’de Kurye sektöründe; her temel servis sağlayıcı gruptan ilk 5 şirketin isimlendirilmesi
• Kurye yüklemelerindeki süreçlerin belirlenmesi
• Sektördeki temel servis sağlayıcıların tanınması
|
Ödev: bir sonraki ders için atanan okuma Çancı, Erdal (2013), ss. 36-38 |
4) |
• INCOTERMS 2010 a göre alıcı ve satıcılarının hak ve sorumluluklarının tanımlanması
• INCOTERMS 2010 tanımları ve karşılaştırmaları
• INCOTERMS’ E neden ihtiyaç duyulduğunun açıklanması
• Dünyada Kargo taşımacılığında en büyük 10 havalimanın isimlendirilmesi.
• Türkiye’de uluslararası kargo taşımacılığı yapılan havalimanlarının listelenmesi ve incelenmesi
• Havacılık ve Kuryede kullanılan kısaltmaların tanınması
• INCOTERMS 2010’un listelenmesi
• Havacılık ve Kuryede kullanılan kısaltmaların anlatılması
• Havalimanları IATA kodlarının belirtilmesi
• Türkiye deki Havaalanlarının tanıtılması
|
Ödev: 20 online ve 5 offline havayolu şirketinin IATA numerik ve alfabetik kodların ve merkezlerinin listelenmesi |
5) |
• Hava taşımacılığı modellerinin tanımlanması ve karşılaştırılması
• Kurye yüklemesindeki gelir ve maliyet kalemlerinin tanımlanması
• Kurye taşımacılığı için kargo ücretli ağırlığın hesaplanması
• Kurye gönderi maliyetleri ve gelirlerini hesaplanması
• Kurye taşıma tiplerinin belirtilmesi
• Navlun hesaplamalarının anlatılması
• Kurye taşımalarında hacim kilo hesabının gösterilmesi
• Gelir ve gider kalemlerinin tanıtılması
|
Ödev: 40 Uluslararası Havaalanının IATA kodları ve ülke kodları |
6) |
• Ticari ve yükleme belgelerinin tanıtılması
• Evraklar üzerindeki bilgileri tanımlanması
• AWB üzerindeki bilgileri özetlenmesi
• Yükleme için gerekli evrakları belirlenmesi
• Yükleme evrakları; AWB – MAWB-HAWB-manifestoların anlatılması
• Ticari evraklar; zorunlu ve destekleyici türlerinin belirlenmesi
|
Ödev: bir sonraki ders için atanan okuma sayfa Çancı, Erdal (2013), ss.70-71 |
7) |
• Kargo tiplerinin belirlenmesi
• Kargo tipine göre yükleme şartlarını tanımlanması
• Uçak tiplerini ve yükleme tiplerinin tanınması
• Kargo tiplerinin listelenmesi
• Yükleme ekipmanlarının tanınması
• Uçak tiplerinin belirlenmesi
|
Ödev: bir sonraki ders için atanan okuma Çancı, Erdal (2013), ss.87-100 |
8) |
• Ara sınav ile öğrenciler değerlendirilir
• Hacim ve ağırlık karşılaştırarak hava navlun hesabının yapılması
• Hava taşımacılığında kullanılan evrakların belirlenmesi
• Incoterms neleri belirler ve belirlemez, bunların tasvir edilmesi
• Kuryenin diğer taşıma modelleri ile karşılaştırılması
• Kurye organizatörlerinin görevlerinin incelenmesi
• Navlun hesaplarının bilinmesi
• Ticari evrakların işlevlerinin belirlenmesi
• Incoterms’lerin tasvir edilmesi
• Taşıma modellerinin açıklanması
• Sektörel oyuncuların anlatılması
|
Ara Sınav için çalışma |
9) |
• Hava ithalat sevkiyatında A’ dan Z’ ye satış ve operasyonel adımları tanımlanması
• Kurye ithalat sevkiyatında değişik adımlarda operasyonel mesajlar yazılması
• Kurye ithalat sevkiyatında Yurtdışı acenteden fiyat istenmesi
• Kurye ithalat sevkiyatı için teklif hazırlanması
• Hava İthalat sevkiyatında operasyon ve satış süreçlerinin belirlenmesi
• Bu süreçlerin anlatılması
|
Yok |
10) |
• Hava ihracat sevkiyatında A’ dan Z’ ye satış ve operasyonel adımları tanımlama
• Kurye ihracat sevkiyatında değişik adımlarda operasyonel mesajlar yazma
• Kurye ihracat sevkiyatında havayolundan fiyat istemek
• Kurye ihracat sevkiyatı için teklif hazırlamak
• Hava İhracat sevkiyatında operasyon ve satış süreçleri
• Bu süreçlerin anlatılması
|
Yok |
11) |
• Uluslararası ve yerel organizasyonları isimlendirme, yetki ve rollerini tanımlama
• Havayolları ve müşterilerinin hak ve sorumluluklarını belirtme
• Kurye taşımacılığında uluslararası ve yerel Çerçevelerin belirlenmesi
• Sivil havacılık Kurumlarının anlatılması
• Havacılıkta hak ve sorumlukların açıklanması
|
Ödev: bir sonraki ders için atanan okuma sayfa Çancı, Erdal (2013), ss.39-41 |
12) |
• IATA kitaplarındaki bilgilerin kullanımı
• IATA kitaplarının kullanım alanlarının belirlenmesi
• IATA Kitaplarının sınıflandırılması
|
Ödev: havayoluna kayıp/ hasarlı yükleme için tazmin talebinde bulunma |
13) |
• Kontrol kriterlerine göre Kurye operasyon ve satış raporlarını tanıma
• Kurye sektöründe kullanılan yazılım programları ve sık kullanılan web uygulamalarını, sayfalarını kullanma
• Kurye sektöründeki yazılımların belirlenmesi
• Kurye sevkiyatlarında analiz edilmesi gereken faktörlerin bulunması
|
Yok |
14) |
• Kurye sektöründe çalışacak personel için gereken kriterleri özetleme
• Öğrencilerin hedeflerine göre Kurye sektörü için geliştirmeleri gereken yönlerinin belirlenmesi
• Genel değerlendirmenin anlatılması
• Kurye Çalışanı olma tanımının yapılması
|
Yok |
15) |
• Final sınavı ile öğrenciler değerlendirilir
• Özel kargo Çeşitlerinin tanımlanması
• DGR kargo tiplerinin belirlenmesi
• Yolcu ve kargo uçaklarında uçabilecek kargonun ayrıştırılması
• Havayolu taşımacılığında örgütlerin isimlendirilmesi
• Yükleme ekipmanların tanınması
• Kargo Tiplerinin belirlenmesi
• DGR Kargonun analiz edilmesi
• Uçak tiplerinin tanınması
• Havacılık örgütlerinin belirlenmesi
• Yükleme ekipmanları – ULD’nin belirlenmesi
|
Final sınavı için çalışma |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|