Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISLT292 | ||||||||
Ders İsmi: | Ticaret Hukukunun Temelleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi CANSU TOPAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi İLKER CALAYOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşletme Hukuku dersinin ana amacı işletme öğrencilerine bir işletmeye fayda sağlayacak hukuk alanları hakkında bilgi vermektir. İşletmeyi ilgilendiren hukuki ilişkiler belirli bir çerçeve içinde işlenmektedir; işletmeciler için gerekli özel borç ilişkileri bağlamında, satış, kira ve finansal kira sözleşmeleri de anlatılmaktadır. Bunların yanında özel hukuk ve kamu hukuku alanlarında açıklayıcı genel kavramlar da ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hukuk kavramı; hukukun zorlayıcı niteliği; tazminat ve yaptırım kavramları; hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması; hukukun önemi ve işlevi; ticaret hukukunun tanımı ve özellikleri; Ticaret Kanunu’nun yapısı; ticari işletme kavramı, yapısı; merkez – şube ayrımı; ticari iş kavramı ve karinesi; ticari hükümler; ticari yargı; tacir sıfatı verilen kişiler; tacir olmanın hüküm ve sonuçları; bağlı tacir yardımcıları; bağımsız tacir yardımcıları; ticaret sicili; tescil ve tescilin etkisi; ticaret unvanı; işletme adı; cari hesap; ticari defterler; kişi kavramı; kişilerin türleri; gerçek kişiler; tüzel kişiler; kişiliğin kazanılması; gerçek kişilerin ehliyetleri; tüzel kişilerin ehliyetleri; haklardan yararlanma ehliyeti; hakları kullanma ehliyeti; kişiliğin sona ermesi; marka; haksız rekabet; kıymetli evrak kavramı; nama, emre ve hamiline düzenlenen kıymetli evrakın özellikleri; poliçe – bono – çek – emtia senetleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Syllabus Tartışması | yok |
2) | • Hukuk kavramı • Hukukun zorlayıcı niteliği • Hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması • Hukukun önemi ve işlevi | Ders programını gözden geçirin Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
3) | • Özel hukuk • Medeni hukuk • Türk Medeni Kanunu’nun yapısı • Türk Borçlar Kanunu’nun yapısı • TMK ve TBK’nın tarihsel gelişimi ve özelliği | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
4) | • Ticaret hukuku • Ticari işletme • Tacir • Esnaf • Haksız rekabet • Ticaret şirketleri • Kıymetli evrak • Deniz Ticareti • Sigorta • Devletler özel hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
5) | • Anayasa hukuku • Genel ilkeler • Cumhuriyetin nitelikleri • Demokratik devlet • Laik devlet • Sosyal devlet | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
6) | • Hukuk devleti • İdare hukuku • Ceza hukuku • Yargılama hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
7) | • İş hukuku • Bireysel iş hukuku • Toplu iş hukuku • Sosyal güvenlik hukuku • Fikir hukuku • Çevre hukuku • Bankacılık hukuku • İşletme hukuku | yok |
8) | vize sınavı | sınava hazırlık |
9) | • Hukukun kaynakları nedir? • Anayasa • Yasa • KHK • Tüzük • Yönetmelik • Örf ve adet hukuku • Hukukun yardımcı kaynakları | yok |
10) | • Yasanın belirli bakımlardan uygulanması • Niteliği bakımından uygulanması: Emredici-Tamamlayıcı-Yorumlayıcı Kurallar • Yasanın yer bakımından uygulanması • Yasanın zaman bakımından uygulanması • Yasanın anlam bakımından uygulanması • Yasanın uygulanmasında yargıcın yetkileri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
11) | • Kişi kavramı • Kişilerin türleri • Gerçek kişiler • Tüzel kişiler • Kişiliğin kazanılması • Gerçek kişilerin ehliyetleri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
12) | • Tüzel kişilerin ehliyetleri • Haklardan yararlanma ehliyeti • Hakları kullanma ehliyeti • Kişiliğin sona ermesi: Gerçek ve tüzel kişilerde | yok |
13) | • Hakkın kazanılması • Hakkın kaybedilmesi • Hakkın kullanılması ve korunması | yok |
14) | • Hukuka uygun fiiller • Hukuki işlemlerde uyumsuzluk • Hukuki işlemlerin türkleri • Hukuka aykırı fiiller: Haksız filler ve Borca aykırı davranışlar | yok |
15) | Final Sınavı | Sınava Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Taşkent, Savaş İşletme Hukuku Bilgisi ©2012 | Beta Yayınları | ISBN 978-605-377-694-9 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||||||||
12) otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Ödevler | 15 | 40 |
Ara Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 38 |
Toplam İş Yükü | 168 |