ITRD408 Current Issues in International Tradeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası Ticaret (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uluslararası Ticaret (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ITRD408
Ders İsmi: Current Issues in International Trade
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Büyüteç etkileri; rekabet etkileri; pazar çarpıklığı etkileri; tarım ürünleri ticareti; ticari anlaşmalar; tarifelerin azaltılması; gelişmekte olan ülkeler; yatırım politikaları; çevresel mal ve hizmetler; dış ticarette etiketleme; ticaret kuralları; ticari serbestleşme.
Dersin İçeriği: • Uluslararası ticarette ortaya çıkan ve çıkabilecek sorunların üstesinden gelinir.
• Ürün veya hizmet ihracatı için pazarlama, pazar bulma ve uygun pazara yönelme ile ilgili modeller araştırır uygular.
• Uluslararası ticaretin rekabetinde oluşan şartlardan olumlu sonuçlar çıkarır.
• Dış ticaret işlemlerinde zamana ve şartlara bağlı ortaya çıkan gelişmeleri olumlu kullanır.
• Dış ticarette güncel konuların ortaya çıkış sebeplerini ve süreçlerini değerlendirir.
• Uluslararası ticarete konu olan anlaşmaların ilişkilerini çözümler ve yürütülmesini sağlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) •Uluslararası ticarette ortaya çıkan ve çıkabilecek sorunların üstesinden gelinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) •Ürün veya hizmet ihracatı için pazarlama, pazar bulma ve uygun pazara yönelme ile ilgili modeller araştırır uygular
2) •Uluslararası ticaretin rekabetinde oluşan şartlardan olumlu sonuçlar çıkarır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) •Dış ticaret işlemlerinde zamana ve şartlara bağlı ortaya çıkan gelişmeleri olumlu kullanır
Alana Özgü Yetkinlik
1) •Dış ticarette güncel konuların ortaya çıkış sebeplerini ve süreçlerini değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) •Uluslararası ticarete konu olan anlaşmaların ilişkilerini çözümler ve yürütülmesini sağlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğretim Üyesi hakkında bilgi verir. Dersin kapsamı ve içeriğinin nasıl olacağını anlatır. Ders uygulamasının metodolojisi ortaya koyar. Öğrencilerin tanınması ve değerlendirilmesini belirtir. Ders İzlencesini inceler, Ders ile ilgili konuları açıklar, Ders içeriği üzerinde tartışılır, Dış ticaret hayatı kavramı açıklanır, Dış ticaret şirketleri ne demektir açıklanır. Okuma listesi verilmesi, Kitaba bağımlı kalınmamaktadır.
2) Bölge, ülke veya bir şehir odaklılığı nasıl oluşur Odaklanma sebepleri ve gelişimi ne demektir Odaklanma etkisinin nasıl görüleceği ve değerlendirileceği Orjinlenme kullanımının uygulaması Uluslararası ticarette büyüteç etkisi nedir nasıl oluşur. Kitaba bağımlı kalınmamaktadır.
3) Ticari bölgelerin özelliklerini ölçmek Bölgesel gelişme dinamiklerini tahmin etmek Gelişme dinamiklerine etki eden unsurları hesaplamak Etki unsurları oluşturan değişkenleri analiz emek Büyüteç etkisinin bölgelerde oluşturacağı yapılanmaların nasıl olacağı Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
4) •Uluslararası ticaret tasarımında izdüşümlerin, uzunlukların tarifini yapmak. Tasarım şeklinin nasıl bulunacağını anlamak Kullanılacak tasarım için kullanım alanları ve sınırlayıcılar belirlemek Dış ticaret için Projeksiyon fonksiyonları Okuma listesi verilmesi Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
5) Uluslararası ticaret hacmi üzerinde değerlendirme yapılır. Dünya ülkelerine mal ve hizmet çıkışı analiz edilir. Genel ticaret biçimleri belirlenir. Yeni ticaret ve ulusal rekabet avantajı teorileri açıklanır. Nedensellik ilişkisi kurulur. Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkelerin Dünya ticaretindeki yeri Okuma listesi verilmesi. Kitaba bağımlı kalınmamaktadır.
6) Ticaret için gerekli olan şartları öğrenmek, Ürün kalitesini artmasına yönelmek, Piyasa tespitlerinde sosyal etkinlikleri bilmek Dış ticaret için ülke bulmada durağan yaklaşımlar Okuma listesi verilmesi. Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
7) İç ve dış değişkenleri bulmak. Zaman değişimini hesaplamak. Gecikmeleri ve hataları ortaya koymak Değişkenler üzerinden yeni değişkenler bulmak Dış ticaret için ülke bulmada dinamik modeller Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
8) Uluslararası ticarette büyüteç etkisi , Büyüteç etkisinin bölgelerde oluşturacağı yapılanmaların nasıl olacağı, Dış ticaret için Projeksiyon fonksiyonları, Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkelerin Dünya ticaretindeki yeri, Dış ticaret için ülke bulmada durağan yaklaşımlar, Dış ticaret için ülke bulmada dinamik modeller gibi konular öğrenilir. MIDTERM EXAM yok
9) Çatışma türlerini öğrenmek. Çatışma kaynaklarını tespit etmek. Çatışma sürecini yönetmek. Çatışma sonuçlarını kullanmak Uluslararası ticarette şirketlerin çatışma ve yönetimi Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
10) Türk tarım politikalarını öğrenmek Ürün fiyat ve pazar politikaları hakkında bilgi sahibi olmak. Tarımdaki dış ticaret politikalarını bilmek, OECD tarım politikalarını anlamak. Tarım ürünleri ticareti ve yatırım seçenekleri Okuma listesi verilmesi. Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
11) Serbest dış ticaret anlaşmalarını öğrenmek. Gümrük birliği ve AB tercihli ticaret anlaşmalarını bilmek. Dünya ticaret Örgütünün ticarete katkılarını anlamak Uluslararası ticari anlaşmalar ve yatırım değerlendirilmesi Okuma listesi verilmesi
12) Türk ekonomisinde gelişme ve değişimleri öğrenmek. Türk firmaların uluslararası pazarlara arzularının nedenlerini tespit etmek. Muhtemel risk ve belirsizlikleri bulmak. Dış pazar engellerini ve rekabet şartlarını analiz etmek. Dış ticarette karşılaşılan dış pazarlara açılma zorlukları Kitaba bağımlı kalınmamaktadır
13) • Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu, • Hiç ödenmeyen veya eksik ödenen KKDF hakkında Gümrük Kanunu’nun • TRT Bandrolünde yeni uygulama, • Faturada yeni düzenleme, • Yetkilendirilmiş Yükümlü uygulaması, • Akaryakıt antrepolarında yeni düzenlemeler, • Antrepolarda yeni teminat uygulaması, • Antrepolarda Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği (YGM) uygulaması, • İhracatçı Birlikleri’nin dahilde işleme rejimi ile ilgili görevlerinin Ekonomi • Bakanlığı’na devredilmesini gibi hususları öğrenmek Gümrük ve gümrükleme alanındaki zorluklar Kitaba bağımlı kalınmamaktadır.
14) Öğrenilen konuların uygulamaya sokulması anlatılır. İnsan kaynakları ile reel kaynakların uyumlaştırılması sağlanır. Dış ticaret bileşenlerinin ortaya koyulması açıklanır. Bilgi ve tecrübe esaslı yönetim fonksiyonları açıklanır. Dış ticarete yönelmiş İnsan kaynakları düzenlemesi ortaya koyulur Genel tekrar ile dış ticaret şirketlerinde ortaya çıkan konuları tartışmak Kitaba bağımlı kalınmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dış Ticaret İşlemlerinin Yönetimi, Feridun Kaya, Beta yayıncılık, 2013.
Diğer Kaynaklar: 1. Dış Ticaret, İşlemler ve Uygulamalar, Prof. Dr. Çağatay Ünüsan, Doç. Dr. Murat Canıtez, Gazi Yayınları, 9. baskı, 2011.
2. Değişim Yönetimi, Azmi yalçın, Nobel Yayınevi, 2012.
3. Dış Ticaret İşlemleri Yönetimi, Yaser Gürsoy, Kida Yayınları, 2012.
4. İhracat ve İthalat İşlemleri, Erkut Onursal, Seçkin Yayınları, Ocak 2017.
5. Uluslararası Ticaret İşlemleri, Doç. Dr. Mehmet Melemen, Türkmen Kitapevi, Ekim 2016.
6. https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Kurum/24308261?AspxAutoDetectCookieSupport=1
7. Türkiye'de Dış Ticaret İşlemleri ve Uygulaması (Teoriden Pratiğe), Utku Utkulu , İsmail Aydemir , Ahmet Özken , Mutlu Yılmaz , Gazi Kitapevi, 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
8) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
9) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
11) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
12) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
8) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
9) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
11) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
12) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 75
Ara Sınavlar 15 30
Final 15 90
Toplam İş Yükü 195