Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlek içeriği ile tanışır.
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar.
• Ders konularını sıralar.
• Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
• Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder. |
İzleğin incelenmesi.
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 19-41.
|
2) |
• Siyaset felsefesinin siyaset bilimi alanındaki yerini belirler.
• Siyaset felsefesinin neden gerekli olduğunu tartışır.
• Normatif ve betimleyici argümanları birbiriyle kıyaslar.
• Siyaset felsefesinin çoğulculuk temelli bir alan olarak tanır.
• Siyasi tarih bilgisinin siyaset felsefesi çalışmaları için önemini değerlendirir.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Platon, Sokrates’in Savunması & Kriton
|
3) |
• Antik Yunan uygarlığında şehir devletlerini ve Atina’daki doğrudan demokrasinin özelliklerini açıklar.
• Platon ve Sokrates arasındaki ilişkiyi belirtir.
• Sokrates’e göre erdem kavramını tartışır.
• Sokrates’in filozofun toplumsal işlevi konusundaki görüşlerini yorumlar.
• Sokrates’in savunmasının neden bir direniş eylemi olduğunu gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 59-77.
Platon, Devlet, I-IV. Kitap
|
4) |
• Platoncu diyalog ve diyalektik metodun ne olduğunu gösterir.
• Sokrates’in mutlakçı anlayışı ile Sofist okulunun görecelilik anlayışını ayırt eder.
• Devlet’teki farklı karakterlerin yaptığı adalet kavramı üzerine tartışmayı özetler.
• Platon’un adil toplumu nasıl açıkladığını tarif eder.
• İdeal devletin vatandaşları Metaller Miti’nin neden gerekli görüldüğünü açıklar.
|
Gelecek derse kadar ders kaynağından ilgili kısmı okuma:
Platon, Devlet, V-VII. Kitap
|
5) |
• Mağara alegorisini ve alegorideki gölgelerin anlamını yorumlar.
• Platon’un epistemolojik metodunu ve formlar doktrinini özetler.
• Devlet’te filozof kralın özelliklerini tarif eder.
• Platon’un ideal devletinin özelliklerini açıklar.
• İdeal devletin bozulmuş formları olan yönetim tiplerini listeler. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 77-95.
Aristoteles, Siyaset, I-III. Kitap
|
6) |
• Aristo’nun insan doğasına dair fikirlerini tarif eder.
• Telos kavramı ile teleolojik yaklaşımı açıklar.
• Platon ve Aristo’nun fikirlerini ayırt eder.
• Aristo’ya göre yönetim tiplerini sıralar.
• Altın Orta ilkesinin ahlak alanında nasıl uygulandığını gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 159-183.
Niccolo Machiavelli, Hükümdar, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
7) |
• İtalyan şehir-devletleri ve Rönesans döneminin özelliklerini sıralar.
• Machiavelli’yi Hükümdar’ı yazmaya iten sebepleri sıralar.
• Machiavelli’nin seküler düşüncesi ile geleneksel orta çağ düşüncesini karşılatırır.
• Machiavelli’ye göre insan doğasını tasvir eder.
• Machiavelli’ye göre erdem ve talih kavramlarını tanımlar.
• Hükümdar’daki iyi yöntecinin edinmesi gereken nitelikleri sıralar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 213-233.
Thomas Hobbes, Leviathan.
|
8) |
Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlar.
• Platon, Sokrates ve Aristo’nun düşüncelerini karşılaştırır.
• Platon ve Aristo tarafından tarif edilen ideal yönetim modellerini ayırt eder.
• Antik Yunan siyaset felsefesinde ahlak ve siyaset ilişkisini tartışır.
• Machiavelli’nin etik ve siyaset konusundaki fikirlerinin antik Yunan düşünürlerininkiyle olan farkını açıklar.
|
|
9) |
• Birey kavramının Hobbes’un yöntemindeki merkezi rolünü açıklar.
• Hobbes’a göre insan doğası tasvir eder.
• Hobbes’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Leviathan’ın mutlak bir egemen olarak özelliklerini sıralar.
• Hobbes’a göre egemen güce tam itaatin neden gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 233-253.
John Locke, Hükümet Üzerine Birinci İnceleme. Ankara: Kırlangıç, 2007.
|
10) |
• Locke’a göre insan doğası tasvir eder.
• Locke’un özel mülkiyeti neden bir doğal hak olarak gördüğünü tartışır.
• Locke’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Locke’a göre hükümetin görevlerini açıklar.
• Locke’a göre “güçler ayrılığı” ilkesini tanımlar.
• Locke’a göre egemen güce başkaldırının neden ve ne zaman gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 253-279.
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
11) |
• Rousseau’nun insan doğası hakkındaki varsayımlarını ve “vahşi soylu” idealini tasvir eder.
• Rousseau’nun Aydınlanma düşüncesine neden ve nasıl meydan okuduğunu tartışır.
• Rousseau’ya göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkış nedenlerini sıralar.
• Rousseau’nun “genel irade” kavramı hakkındaki düşüncelerini inceler.
• Rousseau’ya göre genel iradeye itaatin neden gerekli olduğunu açıklar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 313-353.
John Stuart Mill, Özgürlük Üzerine.
|
12) |
• Mill’e göre özgürlük kavramını tanımlar.
• Mill’in “çoğunluğun tiranlığı” kavramını tartışır.
• Mill’in faydacılık eleştirisini inceler.
• Koşulsuz bir ifade özgürlüğüne olan ihtiyacın gerekçelerini sıralar.
• Negatif ve pozitif özgürlük kavramlarını ayırt eder. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Adam Smith, Ulusların Zenginliği.
|
13) |
• Adam Smith’e göre kapitalizmin özelliklerini açıklar.
• Adam Smith’e göre “iş bölümü” kavramını tanımlar.
• Adam Smith’in Ulusların Zenginliği eserindeki temel argümanı belirtir.
• Adam Smith’in liberalizme olan katkısını tartışır.
• Adam Smith’in devletin ekonomideki rolü konusundaki düşüncelerini inceler.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 333-367.
Karl Marx ve Friedrich Engels, Komünist Manifesto. |
14) |
• Materyalist tarih anlayışını Hegelci görüşten ayırır.
• Marx’ın 19. yüzyıl sanayi kapitalizmini nasıl incelediğini açıklar.
• Marx’a göre “sınıf çatışması” kavramını tartışır.
• Kapitalist sistemde farklı “yabancılaşma” türlerini birbirinden ayırır.
• Devrimci sosyalizm kavramını tartışır. |
|
15) |
Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlama.
• Ders kapsamında ele alınan düşünürlerin başlıca eserlerini tanıma.
• Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau, Wollstonecraft ve Mill’in “doğa durumu” kavramı hakkındaki düşüncelerini özetleme.
• Toplumsal sözleşme kuramlarını statükoyu meşrulaştırma açısından kıyaslama.
• Marx’ın teorilerini liberal düşünürlerin siyasi fikirleri ile karşılaştırma. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.
2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.
4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.
5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. |
2 |
2) |
1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.
2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.
4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.
5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
6-Duyusal algıyı somutlaştırır. |
4 |
3) |
1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır.
2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.
3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
4) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
3 |
5) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
3 |
6) |
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
2 |
7) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
3 |
8) |
Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. |
3 |