UIS202 Siyasal İdeolojilerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS202
Ders İsmi: Siyasal İdeolojiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı günümüz ideolojileriyle ilgili bir giriş yapmaktır. İdeolojilerin ayırt edici nitelikleri ile birlikte zaman içinde geçirdikleri dönüşüm de ele alınacaktır. Uİ 201 Siyasi Düşünce Tarihi dersinde ele alınan temel kavramların üzerinden ideolojilerin oluşumu incelenecektir.
Dersin İçeriği: Siyasal Sistemler ve Hükümet Çeşitleri; Siyasal Kurumlar, Politika Yapma Süreçleri ve Batı Avrupa’da Demokrasi; Dünya Savaşları ve Avrupa Siyaseti; Soğuk Savaş Döneminde Doğu ve Batı Avrupa; 1989’dan bu zamana Avrupa.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar
2) • İdeolojilerin evrimini inceler
3) • Temel ideolojileri belirler
4) • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin amaçlarını inceler • Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır • İzleği inceler • Temel konuları inceler • Notlandırma politikasını tartışır • Dersin amaçlarını inceler • Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır • İzleği inceler • Temel konuları inceler • Notlandırma politikasını tartışır Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 253-266.
2) • Dünya görüşü kavramını tanımlar • Görüş kavramını tanımlar • İdeoloji kavramını tanımlar • İdeoloji kavramının çağrışım ve kullanımlarını inceler • İdeoloji kavramının günümüzdeki geçerliliğini tartışır • Dünya görüşü kavramını tanımlar Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 253-266
3) • Dünya görüşü kavramını tanımlar • Görüş kavramını tanımlar • İdeoloji kavramını tanımlar • İdeoloji kavramının çağrışım ve kullanımlarını inceler • İdeoloji kavramının günümüzdeki geçerliliğini tartışır Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 267-282.
4) • Bir siyasi ideoloji olarak Muhafazakarlığı tanımlar • Muhafazakarlığın temel özelliklerini belirler • Muhafazakarlığın tarihsel evrimini tartışır • Muhafazakarlığın güçlü yanlarını inceler • Muhafazakarlığın zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 283-296.
5) • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşünceyi tanımlar • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin temel özelliklerini belirler • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin tarihsel evrimini tartışır • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin güçlü yanlarını inceler • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 267-296.
6) • Bir siyasi ideoloji olarak Marksizmi tanımlar • Marksizmin temel özelliklerini belirler • Marksizmin tarihsel evrimini tartışır • Marksizmin güçlü yanlarını inceler • Marksizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 297-314.
7) • Oyun • Marksizmi ve Liberalizmi tartışır • Marksizmin ve Liberalizmin temel özelliklerini tartışır • Marksizmin güçlü yanlarını inceler • Liberalizmin güçlü yanlarını inceler • Marksizmin zayıf yanlarını inceler • Liberalizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 297-314.
8) • Bir siyasi ideoloji olarak Sosyal Demokrasiyi tanımlar • Sosyal Demokrasinin temel özelliklerini belirler • Sosyal Demokrasinin tarihsel evrimini tartışır • Sosyal Demokrasinin güçlü yanlarını inceler • Sosyal Demokrasinin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 331-346.
9) • Vize sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar • İdeolojilerin evrimini inceler • Temel ideolojileri belirler • Günümüz ideolojilerini belirler • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır
10) • Bir siyasi ideoloji olarak Milliyetçiliği tanımlar • Milliyetçiliğin temel özelliklerini belirler • Milliyetçiliğin tarihsel evrimini tartışır • Milliyetçiliğin güçlü yanlarını inceler • Milliyetçiliğin zayıf yanlarını inceler
11) • Bir siyasi ideoloji olarak Faşizmi tanımlar • Faşizmin temel özelliklerini belirler • Faşizmin tarihsel evrimini tartışır • Faşizmin güçlü yanlarını inceler • Faşizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 377-390.
12) • Bir siyasi ideoloji olarak Feminizmi tanımlar • Feminizmin temel özelliklerini belirler • Feminizmin tarihsel evrimini tartışır • Feminizmin güçlü yanlarını inceler • Feminizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 347-362
13) • Bir siyasi ideoloji olarak siyasal İslamı tanımlar • Siyasal İslamın temel özelliklerini belirler • Siyasal İslamın tarihsel evrimini tartışır • Siyasal İslamın güçlü yanlarını inceler • Siyasal İslamın zayıf yanlarını inceler Çarkoğlu, A., and B. Toprak. 2006. Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. TESEV. http://research.sabanciuniv.edu/5851/1/DegisenTRdeDin-Toplum-Siyaset.pdf
14) • İdeolojilerin sonu tartışmasını inceler • İdeolojileri ve güncel toplumsal hareketleri tartışır • İdeolojilerin evrimini inceler • İdeolojileri ve eklektik toplumsal hareketleri karşılaştırır • İdeolojilerin geleceğini tartışır.
15) • Final Sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar • İdeolojilerin evrimini inceler • Temel ideolojileri belirler • Günümüz ideolojilerini belirler • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atılgan, Gökhan ve E. Attila Aytekin, der. 2012. Siyaset Bilimi. Ankara: Yordam.

Eatwell, Roger, and Anthony Wright, eds. 2011. Contemporary Political Ideologies. London: Pinter Publishers. ISBN: 978-0826451736
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Seminer 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 54
Sunum / Seminer 15 30
Ara Sınavlar 15 30
Final 15 44
Toplam İş Yükü 203