UIS432 Amerikan Dış Politikasıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Havacılık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Havacılık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS432
Ders İsmi: Amerikan Dış Politikası
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, ABD’deki dış politika karar alma yaklaşımlarını açıklamak ve bunların kuruluş döneminden küreselleşme dönemine kadar olan tarihsel uygulamalarını değerlendirmektir. Bu doğrultuda dersin üç odak noktası olacaktır. İlk odak noktası ABD dış politikasındaki karar alma mekanizmalarıdır. İkincisi tarhisel arka plan ve üçüncüsü ise ABD dış politikasının Soğuk Savaş sonrasındaki temel meseleleridir.
Dersin İçeriği: Soğuk Savaş Dönemi; Amerikan Dış Politikasının Uluslararası Kaynakları, Ulusal Kaynakları; Bürokrasi ve Yönetim Şekli; İdeolojik Kaynaklar; Kişiler ve Algılamalar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Amerikan dış politikasının tarihsel perspektifini değerlendirir.
2) • ABD’nin ulusal çıkarları ve dış politika uygulamaları arasındaki ilişkiyi inceler.
3) • ABD Başkanlarınca deklare edilmiş doktrinleri karşılaştırır.
4) • Amerikan dış politikasının karşılaştığı güncel sorunları tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzleği değerlendirir. • Dersin ana temalarını tartışır. • Ders taslağını tartışır. • ABD’nin uluslararası ilişkileri etkileme yeteneğini değerlendirir. • Çalışma yöntemini tanır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 15-48.
2) • Amerikan dış politikasının şekillenmesinde etkili olan iç ve dış faktörleri açıklar. • Jackson, Hamilton ve Wilson’un Amerikan dış politikası geleneklerine olan etkilerini tanımlar. • Başkanlardan miras alınan dış politika geleneklerini karşılaştırır. • Hangi vakaların Amerikan dış politikasında dönüm noktası olarak adlandırıldığını değerlendirir. • Üç yaklaşımın Amerikan dış politikasındaki rolünü tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 32-46.
3) • IDS sonrası başkanların dış politika yaklaşımlarını tanımlar. • Farklı doktrinlerin odak noktalarını karşılaştırır. • Amerikan dış politikasında bürokrasinin karar alma süreçlerine nasıl müdahil olduğunu değerlendirir. • Farklı krizler üzerinden Amerikan dış politikasındaki karar alma süreçlerini inceler. • Demokrat ve Cumhuriyetçi yürütmelerde bürokrasinin rolünü tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 32-54..
4) • ABD Kongresinin iki yapısının kendilerine ait özelliklerini açıklar. • ABD Kongresinin tarihsel dönemlerini karşılaştırır. • Kongredeki karar alım sürecini inceler. • Lobilerin yasal arka planını değerlendirir. • Topal ördek durumundaki Kongrenin tıkanma ve açılma süreçlerini tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 45-61.
5) • Farklı çıkar grupları arası farklılık ve benzerlikleri karşılaştırır. • Farklı çıkar gruplarının enformal olarak dış politikaya katılım süreçlerini ortaya koyar. • Lobilerin çıkar grupları ile karar alıcıları arasında kurduğu bağlantıları inceler. • Çıkar gruplarının Amerikan dış politikasını etkilemekteki başarılarını tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 53-68.
6) • Vize sınavı ile bilgilerini sınar • Jackson, Hamilton ve Wilson’un Amerikan dış politikası geleneklerine olan etkilerini tanımlar • Farklı doktrinlerin odak noktalarını karşılaştırır • ABD Kongresinin tarihsel dönemlerini karşılaştırır • Çıkar gruplarının Amerikan dış politikasını etkilemekteki başarılarını tartışır
7) • ABD’nin ilk 150 yılındaki farklı dış politika uygulamalarını değerlendirir. • Monroe Doktrinini tanır. • Wilson’un dış politika anlayışını açıklar. • Monroe’nun izolasyonizminin Wilsoncu izolasyonizme dönüşünü ortaya koyar. • Wilson’un Amerikan dış politikasını dönüştürmekteki başarısını tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 60-73.
8) • İki savaş arası dönemdeki farklı dış politika yaklaşımlarını karşılaştırır. • Wilson Doktrinini tanır. • Wilson’un 14 prensibini sıralar. • İki savaş arası dönemdeki uluslararası ortamı tasvir eder. • Amerikan dış politikasının Avrupa meselelerine müdahil olmasında 14 prensibin etkisini tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 75-82.
9) • Soğuk Savaş dönemindeki farklı Amerikan dış politikası uygulamalarını karşılaştırır. • Truman, Eisenhower ve Carter doktrinlerini tanır. • Çevreleme politikasını açıklar. • ABD ve SSCB arasında 1945-1975 arası stratejik dengeyi ortaya koyar. • Detante politikalarının soğuk savaşın sonlandırılmasındaki rolünü tartışır. • SALT ve START anlaşmalarının soğuk savaşın bitişindeki rolünü değerlendirir. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 82-91.
10) • Vize sınavı ile bilgilerini sınar • Wilson’un dış politika anlayışını açıklar. • Wilson’un 14 prensibini sıralar. • Truman, Eisenhower ve Carter doktrinlerini tanır • SALT ve START anlaşmalarının soğuk savaşın bitişindeki rolünü değerlendirir.
11) • Soğuk savaş sonrasında isitkrarlı bir Amerikan dış politikasının olup olmadığını tartışır. • Bush yönetiminden Obama yönetimine görülen dönüşümü inceler. • Bush doktrinini tanımlar. • KİS’lerin Amerikan dış politikasının şekillenmesindeki rolünü değerlendirir. • Wilson ve Obama’nın dış politika yaklaşımlarını karşılaştırır. • Küresel terörizmin Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 92-100.
12) • 11 Eylül saldırılarının Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini açıklar. • Bush yönetiminin sert güç politikalarını Clinton yönetiminin yumuşak güç politikaları ile karşılaştırır. • Obama yönetiminin akılcı güç uygulamalarını değerlendirir. • Afganistan ve Irak operasyonlarının siyasal ve ekonomik maliyetlerini tartışır. Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 102-110.
13) • NATO’nun soğuk savaş sonrası dönüşümünü inceler. • NATO’nun Amerikan dış politikasında nasıl araçsallaştırıldığını değerlendirir. • Hangi uluslararası örgütün/örgütlerin Amerikan dış politikasınca daha etkin kullanıldığını tartışır. • Uluslararası örgütlerin Amerikan dış politikasındaki yerine ilişkin olarak neo-muhafazakar ve liberal yaklaşımları karşılaştırır. • ABD tarafından Soğuk savaş ve sonrası dönemlerde kullanılmış olan veto mekanizmalarını inceler.
14) • ABD’nin Ortadoğu’daki çıkarlarını tanır. • Orta Asya’ya yönelik Amerikan dış politikasının dönüşümünü inceler. • Amerikan dış politikasının soğuk savaş ve soğuk savaş sonrası dış politika uygulamalarını karşılaştırır. • Çin’in yükselişi karşısında Amerikan dış politikasının gösterdiği tepkileri tartışır. • Amerikan dış politikasının Küba ve Venezüela’ya yönelik politikalarını değerlendirir.
15) • AB’nin kurumsal yapısını analiz eder. • Bush yönetiminden Obama yönetimine görülen dönüşümü inceler. • 11 Eylül saldırılarının Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini açıklar. • Afganistan ve Irak operasyonlarının siyasal ve ekonomik maliyetlerini tartışır. • Hangi uluslararası örgütün/örgütlerin Amerikan dış politikasınca daha etkin kullanıldığını tartışır. • Amerikan dış politikasının soğuk savaş ve soğuk savaş sonrası dış politika uygulamalarını karşılaştırır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Glenn P. Hastedt, American Foreign Policy: Past, Present and Future (tenth edition), Rowman&Littlefield Publishing, 2014. (ISBN: 1442241616)

Maxime Lefebvre, Amerikan Dış Politikası, İletişim Yayınevi, İstanbul, 2015. (ISBN: 9789750503498)
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Başta havacılık olmak üzere tüm ulaştırma operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
2) Hava taşımacılığı/ lojistik ile ilgili güncel bilgileri içeren kitaplar, araç-gereçler ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3) Hava taşımacılığı/lojistik dalları ile ilgili teknik konularda yeterli altyapıya sahiptir.
4) Uluslararası ticaret ve işletme ile ilgili temel konularda yeterli hukuksal bilgi birikimine sahiptir.
5) Havacılık işletmeleri yönetimi, lojistik, ulaştırma ve kendi alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme yönetimi çözümleri için birlikte kullanır.
6) Matematik, fen bilimleri ve ulaştırma alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme problemlerinin çözümleri için birlikte kullanır.
7) Hava taşımacılığı/ lojistik alanı ile ilgili temel problemleri saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
8) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
9) Hava taşımacılığı/ lojistik içerikli temel uygulamalar için gerekli olan modern ve teknik araçları seçer ve kullanır.
10) Hava taşımacılığı/ lojistik konularında kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır ve sorumluluk alır.
13) Alanında proje geliştirme çalışmaları planlar ve ilgili etkinlikleri yönetir.
14) Hava taşımacılığı/ lojistik kapsamlı projelerde takım çalışmaları düzenler, planlar, yönlendirir.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle havayolu işletmeciliği, kara, deniz, hava ve demiryolu lojistiği ve ulaştırması kapsamlı konularda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, kendini sürekli yeniler. Alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
16) Gerek kuramsal gerek uygulamalı alanlarda havayolu işletmeciliği, ulusal ve uluslar arası taşımacılık ve lojistik çevrelerinde bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
17) Hava taşımacılığı/ lojistik içerikli uygulamalar için gerekli olan modern ve teknik araçları seçer ve kullanır.
18) Havacılık alanında uygulamaların ve çözümlerin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olarak ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar
19) Sorunlara çözüm önerileri geliştirir. Düşünceleri yazılı ve sözlü olarak nicel ve nitel verilerle destekleyerek paylaşır.
20) Havacılık işletmelerinin yönetimi, havacılıkta emniyet ve güvenlik konuları, hava hukuku, havaalanı uygulamaları, havacılığa özgü uygulamaların teknik yönleri konularında bilince sahiptir,
21) Havacılık ilke ve değerlerinin farkındadır. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Başta havacılık olmak üzere tüm ulaştırma operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahiptir.
2) Hava taşımacılığı/ lojistik ile ilgili güncel bilgileri içeren kitaplar, araç-gereçler ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3) Hava taşımacılığı/lojistik dalları ile ilgili teknik konularda yeterli altyapıya sahiptir.
4) Uluslararası ticaret ve işletme ile ilgili temel konularda yeterli hukuksal bilgi birikimine sahiptir.
5) Havacılık işletmeleri yönetimi, lojistik, ulaştırma ve kendi alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme yönetimi çözümleri için birlikte kullanır.
6) Matematik, fen bilimleri ve ulaştırma alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme problemlerinin çözümleri için birlikte kullanır.
7) Hava taşımacılığı/ lojistik alanı ile ilgili temel problemleri saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
8) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
9) Hava taşımacılığı/ lojistik içerikli temel uygulamalar için gerekli olan modern ve teknik araçları seçer ve kullanır.
10) Hava taşımacılığı/ lojistik konularında kapsamlı ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır ve sorumluluk alır.
13) Alanında proje geliştirme çalışmaları planlar ve ilgili etkinlikleri yönetir.
14) Hava taşımacılığı/ lojistik kapsamlı projelerde takım çalışmaları düzenler, planlar, yönlendirir.
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle havayolu işletmeciliği, kara, deniz, hava ve demiryolu lojistiği ve ulaştırması kapsamlı konularda, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, kendini sürekli yeniler. Alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
16) Gerek kuramsal gerek uygulamalı alanlarda havayolu işletmeciliği, ulusal ve uluslar arası taşımacılık ve lojistik çevrelerinde bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
17) Hava taşımacılığı/ lojistik içerikli uygulamalar için gerekli olan modern ve teknik araçları seçer ve kullanır.
18) Havacılık alanında uygulamaların ve çözümlerin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olarak ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurar
19) Sorunlara çözüm önerileri geliştirir. Düşünceleri yazılı ve sözlü olarak nicel ve nitel verilerle destekleyerek paylaşır.
20) Havacılık işletmelerinin yönetimi, havacılıkta emniyet ve güvenlik konuları, hava hukuku, havaalanı uygulamaları, havacılığa özgü uygulamaların teknik yönleri konularında bilince sahiptir,
21) Havacılık ilke ve değerlerinin farkındadır. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Ödevler 15 45
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 180