Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin içeriğini açıklar.
• Ders kitapları ile tanışır.
• Ders programını açıklar.
• Ekstra ders materyallerini sıralar.
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar.
• İzlek içeriği ile tanışır.
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar.
• Ders konularını sıralar.
• Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
• Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder.
|
İzleğin incelenmesi. |
2) |
• Dünyada azınlık kavramını tanımlar.
• “Azınlık haklarının korunması” kavramını açıklar.
• Batı Avrupa’da ulus-devletin oluşumu ve azınlıklar arasında bağlantı kurar.
• Azınlıklar konusunda Osmanlı ve Türkiye’nin konumunu inceler.
• Soğuk savaş sonrası azınlık haklarıyla ilgili önemli gelişmeleri listeler.
• Batı’da ve diğer yerlerde “azınlık” kavramını inceler.
• “Azınlık haklarının korunması” fikrini ve sonuçlarını tartışır.
• Batı Avrupa’da ulus-devletin oluşumu ve azınlıklar arasındaki bağlantıyı açıklar.
• Osmanlı ve Türkiye ile Batı’yı azınlıklar açısından karşılaştır.
• Soğuk savaş sonrasında azınlık hakları konusundaki gelişmeleri inceler.
|
Oran (2011), s. 17-37. |
3) |
• Azınlık kimliği kavramını tanımlar.
• Azınlık-devlet ilişkisini tartışır.
• Millet’in inşası ve azınlıklar meselesini ilişkilendirir.
• Azınlık haklarını insan hakları çerçevesinde açıklar.
• Azınlık haklarının nasıl uygulandığını inceler.
• Azınlık kimliği kavramının ortaya çıkışını açıklar.
• Azınlıkların devletlerle ilişkilerini inceler.
• Kan ve toprak temelli milliyetçi yönelimleri azınlıklar meselesi açısından karşılaştırır.
• Azınlık haklarını insan hakları çerçevesinde negatif ve pozitif haklar olarak yorumlar.
• Ayrımcılığın önlenmesi ve azınlıkların korunması konularını inceler.
|
Oran (2011), s. 37-63. |
4) |
• Azınlıkları “tanıma”nın önemini açıklar.
• Tanınmış ve tanınmamış azınlıklara örnekler verir.
• Azınlık bilincinin önemini ayırt eder.
• “Ulusal azınlıklar” kavramını inceler.
• Tam eşitlik, geniş özgürlük ve özel haklar kavramlarını ayrıştırır.
• Azınlıkların “tanınma” konusunu açıklar.
• Tanınmış ve tanınmamış azınlık örneklerini sıralar.
• Azınlık hakları alanında, azınlık bilinci meselesinin rolünü açıklar.
• “Ulusal azınlıklar” kavramını tanımlar.
• Tam eşitlik, geniş özgürlük ve özel haklar statüleri arasındaki farkları tartışır.
|
|
5) |
• Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlık kavramının ortaya çıkışını açıklar.
• Millet sistemini tanımlar.
• Azınlıkların tanınma sürecindeki önemli gelişmeleri listeler.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerini azınlıklara yaklaşım açısından karşılaştırır.
• Dile dayalı, dinsel ve etnik azınlıkları birbirinden ayırır.
• Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlık kavramını inceler..
• Azınlık konusunun arkaplanı olarak, geleneksel Osmanlı millet sistemini açıklar.
• Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlıkların tanınma sürecindeki önemli gelişmeleri belirtir.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlıklar konusundaki süreklilik ve kopuşları tartışır.
• Osmanlı İmparatorluğu’ndaki dil, din ve etnik temelli azınlıkları karşılaştırır.
|
Oran (2011), s. 63-83 |
6) |
• Lozan Antlaşması’nın önemini belirtir.
• Lozan Antlaşması’na göre azınlık kavramını tanımlar.
• Lozan Antlaşması’nın azınlıklarla ilgili maddelerini sıralar.
• Lozan Antlaşması’ndaki azınlık tanımının dezavantajlarını açıklar.
• Lozan Antlaşması’na göre azınlık haklarını sıralar.
• Türkiye’de azınlıkların statüsü açısından Lozan Antlaşması’nın önemini açıklar.
• Lozan Antlaşması’nda belirtilen azınlık tanımını açıklar.
• Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıklarla ilgili maddelerini inceler.
• Lozan Antlaşması’nın azınlıklar konusu açısından sınırlarını tartışır.
• Lozan Antlaşması’na göre gayrimüslim azınlıkların haklarını belirtir.
|
Oran (2011), s. 83-104. |
7) |
• Tek-parti rejiminin azınlıklara olan etkisini açıklar.
• Kemalist rejimin azınlıklara yaklaşımını inceler.
• Jön Türk ve Kemalist elitlerin demografik politikalarını karşılaştırır.
• 1920’ler ve 1930’lardaki milliyetçi politikaların azınlıklara etkisini inceler.
• Laiklik ilkesinin azınlık hakları konusu ile ilgisini kurar.
• Tek-parti rejiminin azınlıklar açısından sonuçlarını özetler.
• Kemalist rejimin azınlıklara yaklaşımına örnekler verir.
• Cumhuriyet dönemi ile önceki dönemi demografik mühendislik ve ulusun homokenleştirilmesi açısından kıyaslar.
• “Vatandaş Türkçe konuş” kampanyası milliyetçi ve ayrımcı bir politika olarak açıklar.
• Devletin laiklik politikaları ile azınlıklara yönelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi tartışır.
|
|
8) |
• Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Temel kavramların anlamını belirtme.
• Azınlık ve azınlık hakları kavramlarının, ulus-devletin oluşumu ile bağlantısını kurma.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlık statüsünü ayırt eder.
• Türkiye’de azınlıkların statüsü için Lozan Antlaşması’nın önemini açıklama.
• Azınlık haklarının tek-parti dönemindeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma.
• Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Azınlık, azınlık hakları, tanıma gibi temel kavramları tanımlama.
• Azınlık ve azınlık hakları kavramlarını ulus-devlet ve milliyetçilik bağlamında açıklama.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde azınlıkların statülerini karşılaştırma.
• Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıkların statü ve hakları konusunda belirleyici olma durumunu açımlama.
• Tek-parti döneminde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama.
|
|
9) |
• Çok-partili sistemin azınlıklara olan etkisini açıklar.
• Çok-partili dönemde farklı hükümetlerin azınlıklara yaklaşımını inceler.
• Tek-parti dönemi ve çok-partili dönemdeki ayrımcı politikaları karşılaştırır.
• Dış politikanın azınlıklar üzerindeki etkisini inceler.
• Demokratikleşme sürecinin azınlık hakları konusu ile ilgisini kurar.
• Çok-partili sistemin azınlıklar açısından sonuçlarını özetler.
• Çok-partili dönemde farklı hükümetlerin azınlıklara yaklaşımına örnekler verir.
• Tek-parti dönemi ve çok-partili dönemdeki azınlıklara yönelik politikaları ayrımcılık açısından kıyaslar.
• Uluslararası siyasetin azınlıklar üzerinde nasıl baskılar yaratabildiğini açıklar.
• Demokratikleşme süreci ile devletin azınlıklara yönelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi tartışır.
|
|
10) |
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Kürtlerin konumunu açıklar.
• Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Kürtler üzerindeki etkisini inceler.
• Lozan Antlaşması’nın Kürtler açısından anlamını açıklar.
• Tek-parti döneminde devletin Kürtlere yönelik politikalarını özetler.
• Çok-partili dönemde devletin Kürtlere yönelik politikalarına örnekler verir.
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Kürtlerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler.
• Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Kürtler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar.
• Kürtlerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir.
• Tek-parti rejiminin Kürtlere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder.
• Çok-partili dönemde devletin Kürtlere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
|
|
11) |
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Rumların konumunu açıklar.
• Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Rumlar üzerindeki etkisini inceler.
• Lozan Antlaşması’nın Rumlar açısından anlamını açıklar.
• Tek-parti döneminde devletin Rumlara yönelik politikalarını özetler.
• Çok-partili dönemde devletin Rumlara yönelik politikalarına örnekler verir.
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Rumların azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler.
• Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Rumlar ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar.
• Rumların Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir.
• Tek-parti rejiminin Rumlara yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder.
• Çok-partili dönemde devletin Rumlara yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
|
|
12) |
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Ermenilerin konumunu açıklar.
• Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Ermeniler üzerindeki etkisini inceler.
• Lozan Antlaşması’nın Ermeniler açısından anlamını açıklar.
• Tek-parti döneminde devletin Ermenilere yönelik politikalarını özetler.
• Çok-partili dönemde devletin Ermenilere yönelik politikalarına örnekler verir.
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Ermenilerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler.
• Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Ermeniler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar.
• Ermenilerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir.
• Tek-parti rejiminin Ermenilere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder.
• Çok-partili dönemde devletin Ermenilere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
|
Oran (2011), s. 151-163. |
13) |
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Yahudilerin konumunu açıklar.
• Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Yahudiler üzerindeki etkisini inceler.
• Lozan Antlaşması’nın Yahudiler açısından anlamını açıklar.
• Tek-parti döneminde devletin Yahudilere yönelik politikalarını özetler.
• Çok-partili dönemde devletin Yahudilere yönelik politikalarına örnekler verir.
• Osmanlı-Türkiye tarihinde Yahudilerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler.
• Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Yahudiler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar.
• Yahudilerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir.
• Tek-parti rejiminin Yahudilere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder.
• Çok-partili dönemde devletin Yahudilere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
|
Oran (2011), s. 116-151 |
14) |
• AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları ile ilgili reformları sıralar.
• 2001 ve 2004 anayasa reformlarını özetler.
• Reformların uygulanmasındaki sorunları inceler.
• Anadilde eğitim ve yayın konusundaki reformları açıklar.
• Gayrimüslim vakıflarınla ilgili reformların uygulanışını özetler.
• AB uyum sürecinin azınlık hakları konusundaki olumlu etkisini açıklar.
• AB uyum paketleri kapsamında 2001 ve 2004 anayasa reformlarının getirdiği başlıca yenilikleri listeler.
• Yasal reformların uygulanma aşamasında karşılaşılan engellere örnek verir.
• Anadilde eğitim ve yayın konusundaki reformları ve uygulama sorunlarını özetler.
• Gayrimüslim vakıfların reformların uygulanışı sırasında karşılaştığı engelleri sıralar.
|
|
15) |
• Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Temel kavramların anlamını belirtme.
• Azınlık ve azınlık hakları kavramlarının, ulus-devletin oluşumu ile bağlantısını kurma.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlık statüsünü ayırt eder.
• Türkiye’de azınlıkların statüsü için Lozan Antlaşması’nın önemini açıklama.
• Azınlık haklarının tek-parti dönemindeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma.
• Azınlık haklarının çok-partili dönemdeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma.
• Türkiye’de azınlıklara yönelik ayrımcı politikaları sıralama.
• AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları konusundaki reformları açıklama ve reformların uygulanışını inceleme.
• Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Azınlık, azınlık hakları, tanıma gibi temel kavramları tanımlama.
• Azınlık ve azınlık hakları kavramlarını ulus-devlet ve milliyetçilik bağlamında açıklama.
• Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde azınlıkların statülerini karşılaştırma.
• Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıkların statü ve haklarını konusunda belirleyici olma durumunu açımlama.
• Tek-parti döneminde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama.
• Çok-partili dönemde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama.
• Türkiye’de azınlıklara yönelik ayrımcılık konusunda örnekler verme.
• AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları konusundaki reformları sıralama.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
|
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
|
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
|
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
|
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
|
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
|
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
|