Uluslararası İlişkiler | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UIS438 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dış Politikasında Güncel Sorunlar | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, Türk dış politikasının kapsamlı bir analizi ve mültecilerden terörizme kadar uzanan bölgesel güvenlik sorunlarının kapsamlı bir analizi ile öğrencilere Soğuk Savaş sonrası gelişmeler ışığında Türkiye için kilit konular ve bölgeler hakkında bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır.Bu nedenle, 1990'lı yıllardan günümüze kadar Türk dış politikasındaki gelişmelerin uluslararası sistemde ve bölgesel analiz düzeylerinde değerlendirilmesi bu dersin önceliğidir. |
Dersin İçeriği: | Türkiye’nin Atatürk Dönemi Dış politikası; Soğuk Savaş Döneminde Türkiye Dış Politikası; 1990-2002 Döneminde Türkiye Dış Politikası; 2002 Sonrası Türkiye Dış Politikası; Türkiye Dış Politikasında Yumuşak ve Sert Güç; Orta Asya, Ortadoğu ve Arap Ülkeleri ile İlişkiler; Sahra-altı Ülkelerle İlişkiler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders izleği ve gereklilikleri hakkında giriş | Yok |
2) | Soğuk Savaş sonrası Türk Dış Politikası | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
3) | Soğuk Savaş sonrası Türkiye-ABD İlişkiler | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
4) | Türkiye ve Avrupa Birliği | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
5) | Soğuk Savaş sonrasında Türkiye ve Batı: Kimlik Tartışmaları | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
6) | Türkiye ve Ortadoğu | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
7) | Türkiye ve Balkanlar | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
8) | Vize Sınavı | Yok |
9) | Arap Baharı ve Türk Dış Politikasının Önündeki Engeller | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
10) | Türkiye ve Rusya | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
11) | Türkiye ve Orta Asya & Kafkaslar | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
12) | Türkiye ve Akdeniz | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
13) | Türkiye ve Ulusaşırı Sorunlar: Mülteci Krizi, Terörizm, Terörizmle Mücadele | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
14) | 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası | Temel okuma metinlerinden ilgili kısmın okunması |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | William Hale, Turkish Foreign Policy since 1774, London: Routledge, 3rd Edition, 2013. Oran, Baskın ed., Turkish Foreign Policy: 1919-2006, Salt Lake City: University of Utah Press, 2010 Pınar Gözen Ercan ed., Turkish Foreign Policy, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017 |
Diğer Kaynaklar: | Yok- none |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | |
2) | Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | |
3) | Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | |
4) | Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | |
5) | Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | |
6) | Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | |
7) | Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | |
8) | Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | |
9) | Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 45 |
Ara Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 180 |