Beslenme ve Diyetetik (DR) (Lisans Dereceli) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | BDY550 | ||||||||
Ders İsmi: | Besin İlaç Etkileşimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT GÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYŞE ASLI BARLA DEMİRKOZ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Vücuda tanı veya tedavi amacıyla alınan ilaçların besinlerle etkileşmesi istenmeyen bazen de istenen yönde etkilere sebep olmaktadır. Başarılı bir tedavi için tedavi sürecinde uygulanan ilaç protokolü ile kişinin beslenme durumu değerlendirilmelidir. Bunun için besinlerin ilaçlar üzerindeki etkilerinin bilinmesi gerekir. Bu derste, beslenme ve besin öğelerinin ilaçlar üzerine etkileri, etki etme mekanizmaları ve bu etkileşimler açısından risk faktörleri hakkında bilgi verilmiştir. |
Dersin İçeriği: | Günlük kullanımı sık olan ilaçlar ve besinler arasındaki olumlu ve olumsuz etkileşimler ve prognoz üzerine etkisi incelenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ilaçların sindirim sistemi üzerine olan etkileri | |
2) | farmakokinetik | |
3) | farmakodinamik | |
4) | sindirim sistem ilaçları | |
5) | kardiyovasküler istem ilaçları | |
6) | enfeksiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar | |
7) | diğer sistem ilaçları | |
8) | İlaçların besin üzerine etkileri I | |
9) | ilaçların besin metabolizması üzerine olan etkileri II | |
10) | besinlerin ilaç metabolizması üzerine etkileri | |
11) | ilaç ve gıdaların karaciğer fonksiyonuna olan etkileri | |
12) | besin ve gıdaların böbrek fonksiyonuna olan etkileri | |
13) | besin ilaç etkileşim örnekleri I | |
14) | besin ilaç etkileşim örnekleri I |
Ders Notları / Kitaplar: | Beslenme ve İlaç Etkileşimi, Ed. Meral Aksoy, İstanbul Tıp Kitabevi, 2016 Besin-İlaç Etkileşimleri, Eds. Karabudak F., Türker P., TDD Yayını, 2017 Nutrient Drug Interactions, Ed.Meckling K.A., Taylor&Francis, 2006. Handbook of Drug-Nutrient Interactions, Eds. Boullata J.I., Armenti V.T. Humana Press, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Beslenme ve İlaç Etkileşimi, Ed. Meral Aksoy, İstanbul Tıp Kitabevi, 2016 Besin-İlaç Etkileşimleri, Eds. Karabudak F., Türker P., TDD Yayını, 2017 Nutrient Drug Interactions, Ed.Meckling K.A., Taylor&Francis, 2006. Handbook of Drug-Nutrient Interactions, Eds. Boullata J.I., Armenti V.T. Humana Press, 2010. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme | |||||
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır. | |||||
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak. | |||||
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |||||
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek. | |||||
7) alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme | |
1) | Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır. | |
2) | Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak. | |
3) | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |
5) | Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek. | |
7) | alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 7 | 1 | 7 |
Ödevler | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 248 |