BDY667 Beslenme ve Metabolomikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY667
Ders İsmi: Beslenme ve Metabolomik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT GÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nutrisyonel genomik başlığı altında, bireyin genetik özellikleri ile diyet bileşenleri arasındaki karşılıklı etkileşimleri ve bu etkileşimlerin insan sağlığı üzerine olası etkilerini inceler.
Dersin İçeriği: Temel genetik kavramları, nutrisyonel genomik ve ilişkili kavramlar, diyetin gen ekspresyonuna etkisi, çeşitli hastalıklarının oluşumunun önlenmesi ve/veya tedavisinde gen ve diyet etkileşimleri, nutrisyonel genomik uygulama alanları, diyetisyenlerin konu ile ilgili gereksinimleri ve sorumluluklarını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel genetik kavramlarını hatırlar.
2) Nutrisyonel genomik başlığı altında yer alan ve gen-diyet etkileşimi ile ilişkili kavramları tanımlar.
3) Diyet ve diyet bileşenlerinin gen ekspresyonuna etkilerini ve olası mekanizmaları bilir.
4) Nutrisyonel genomik uygulama alanları ile ilgili yasal ve düzenleyici konular hakkında bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Diyetisyenlerin nutrisyonel genomik konusu ile ilgili gereksinimlerinin ve sorumluluklarının farkına varır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çeşitli hastalıkların oluşumunda etkili olabilecek, bilinen gen-diyet etkileşimlerini öğrenir, bunlara uygun önerler geliştirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bireyin genetik özelliklerinin diyet bileşenlerine karşı oluşturacağı cevaplarda farklılık oluşturabileceğini örnekleri ile açıklayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel genetik kavramlarının gözden geçirilmesi yok
2) Nutrisyonel genomik ile ilişkili kavramların incelenmesi yok
3) Nutrigenomik & Nutrigenetik yok
4) Kardiyovasküler hastalıkların oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
5) Diyabetin oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
6) Obezite ve metabolik sendromun oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
7) Kanserin oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
8) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
9) Diğer hastalıkların oluşumu ve tedavisinde gen-diyet etkileşimleri yok
10) Yaşlanmada etkili olan gen-diyet etkileşimleri yok
11) Nutrisyonel genomik uygulama alanları yok
12) Etik Değerlendirme ve Yasal Düzenlemeler yok
13) Diyetisyenlerin nutrisyonel genomik konusundaki gereksinimleri ve sorumlulukları yok
14) Final sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. American Dietetic Association. (2009). Nutritional Genomics Series. Retrived from American Dietetic Association Web site: http://www.eatright.org/cps/rde/xchg/ada/hs.xsl/home_20180_ENU_HTML.htm
2. The European Nutrigenomics Organisation.(2009). http://www.nugo.org/everyone
3. http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/home.shtml
4. Simopoulos A.P, Ordovas J.M. (2004), NUTRIGENETOCS AND NUTRIGENOMICS World Review of Nutrition and Dietetics Vol. 93 Karger, Switzerland
Diğer Kaynaklar: 1. American Dietetic Association.(2009). Nutritional Genomics Series. Retrived from American Dietetic Association Web site: http://www.eatright.org/cps/rde/xchg/ada/hs.xsl/home_20180_ENU_HTML.htm
2. TheEuropeanNutrigenomicsOrganisation.(2009). http://www.nugo.org/everyone
3. http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/home.shtml
4. Simopoulos A.P, Ordovas J.M. (2004), NUTRIGENETOCS AND NUTRIGENOMICS World Review of Nutrition and Dietetics Vol. 93 Karger, Switzerland

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

6

4

5

7

Program Kazanımları
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87