Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BIL203 | ||||||||
Ders İsmi: | Veri Yapıları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
BIL106 - Nesneye Yönelik Programlama - I |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi RÜYAM ACAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. HABİL KALKAN Dr.Öğr.Üyesi RÜYAM ACAR Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | “Veri Yapıları” dersi gerçek uygulamalar bağlamında programlama ve problem çözmeye yoğunlaşmaktadır. Dersin odağı algoritmalar ve veri yapıları üzerindedir. İlk bölümde algoritma analizi, diziler, listeler, yığınlar, kuyruklar, ağaçlar gibi temel veri yapıları ile sıralama ve aramanın klasik algoritmaları sunulmaktadır. İkinci bölümde ise graflar, sözcük işleme algoritmaları gibi daha gelişmiş algoritmalar ve veri yapıları üzerinde durulmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Introduction, Case Study: Union-Find, Analysis of Algorithms (Giriş, Vaka Analizi: Union-Find, Algoritma Analizi) Stacks and Queues (Yığınlar ve Kuyruklar), Elementary Sorts: Selection Sort, Insertion Sort, Shell Sort (Temel Sıralamalar: Seçmeli Sıralama, Araya Sokma Sıralaması, Shell Sıralaması) Mergesort, Quicksort (Birleşmeli Sıralama, Hızlı Sıralama) Priority Queues, Heapsort (Öncelikli Kuyruklar, Kümeleme Sıralaması) Elementary Symbol Tables, Binary Search Trees (Temel Sembol Tabloları, İkili Arama Ağaçları) Balanced Search Trees, Geometric Applications of BSTs (Dengeli Arama Agaçları, DAA’nın Geometrik Uygulamaları) Hash Tables, Symbol Table Applications (Çırpı Tabloları, Sembol Tablo Uygulamaları) Undirected Graphs (Yönsüz Graflar) Directed Graphs, (Yönlü Graflar) Minimum Spanning Trees, Shortest Paths (Minimum Kapsama Ağaçları, En Kısa Yollar) String Sorts, Tries, Substring Search (Sözcük Sıralamaları, Sözlük Ağaçları, Alt Sözcük Aramaları) Regular Expressions, Data Compression (Düzenli İfadeler, Veri Sıkıştırma) Advanced Applications: Maximum Flow (İleri Uygulamalar: Şebeke Akış Problemi) |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Vaka Analizi: Union-Find, Algoritma Analizi | |
2) | Yığınlar ve Kuyruklar, Temel Sıralamalar: Seçmeli Sıralama, Araya Sokma Sıralaması, Shell Sıralaması | |
3) | Birleşmeli Sıralama (Mergesort), Hızlı Sıralama (Quicksort) | |
4) | Öncelikli Kuyruklar (Priority Queues), Kümeleme Sıralaması (Heapsort) | |
5) | Temel Sembol Tabloları (Elementary Symbol Tables), İkili Arama Ağaçları (Binary Search Trees) | |
6) | Dengeli Arama Agaçları, DAA’nın Geometrik Uygulamaları | |
7) | Çırpı Tabloları (Hash Tables), Sembol Tablo Uygulamaları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Yönsüz Graflar (Undirected Graphs) | |
10) | Yönlü Graflar (Directed Graphs) | |
11) | Minimum Kapsama Ağaçları (Minimum Spanning Trees), En Kısa Yollar (Shortest Paths) | |
12) | Sözcük Sıralamaları, Sözlük Ağaçları, Alt Sözcük Aramaları | |
13) | Düzenli İfadeler, Veri Sıkıştırma | |
14) | İleri Uygulamalar: Şebeke Akış Problemi (Maximum Flow) |
Ders Notları / Kitaplar: | Algorithms,4th Edition, R. Sedgewick and K. Wayne, Addison-Wesley Professional, 2011, ISBN 0-321-57351-X Book website: http://algs4.cs.princeton.edu |
Diğer Kaynaklar: | Algoritma Geliştirme ve Veri Yapıları, 3. Basım, Rifat Çölkesen, Papatya Yayıncılık, 2016, ISBN 978-975-6797-94-5 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 2 |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
6) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
11) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Ders | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Proje | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |