Dersin Amacı: |
Bu ders, tüm mühendislik disiplinlerinin ortak temel kavramlarını gözden geçirir, ve öğrencileri çok disiplinli bir takım projesinin yanı sıra kendi disiplinlerine özgü bitirme projesinin tasarım aşamasını gerçekleştirmelerini içerir. Bitirme projesi kapsamında, gerçekçi teknik kısıtlarla birlikte ekonomik, çevresel ve mevzuat gibi teknik olmayan kısıtlarla da uyum gözetilerek bir karmaşık mühendislik sisteminin gerçekleştirilmesi hedeflenir. Bu ders, tasarlanan sistemin gerçekleştirilmesini hedefleyen GBM498 Bitirme Projesi dersiyle eşleştirilmiş olarak yürütülür. |
Dersin İçeriği: |
• Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı ya da ürünü, gerçekçi kısıt ve koşullara uygun olarak, hedeflenen amaçlara uygun olarak tasarlamak; bu amaçla güncel tasarım teknolojilerini uygulamak.
• Disiplinler arası ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek; bireysel olarak mühendislik yapabilmek.
• Türkçe, sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurabilmek; en az bir yabancı dil bilmek; yazılı raporlar hazırlayabilmek, yazılı raporları okuyup inceleyip değerlendirebilmek; etkili sunum yapabilmek; açık ve anlaşılır biçimde yönlendirme alabilmek ve verebilmek.
• Yaşam boyu öğrenme gereğinin ve yöntemlerinin farkındalık; bilgiye erişebilme, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme; kendini eğitmeyi sürdürebilme.
• Etik ilkelere uygun davranabilme bilinci; profesyonel ve etik sorumluluk sahibi olma; mühendislik standartlarını bilme ve uygun tasarım yapabilme.
• Proje yönetimi, risk ve değişiklik yönetimi, girişimcilik ve yenilikçilik bilgileri; sürdürülebilir kalkınma bilgisi.
• Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve toplumsal etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin yasal sonuçları hakkında farkındalık.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Disiplinlerarası Takım çalışması ve proje incelemesi |
|
1) |
• Mühendislik Tasarım Sürecinin Önemi
• Tasarım Çeşitleri
• Tasarım Yöntemi Versus Scientific Yöntemi
• Problem Çözme Metodolojisi
• Mühendislik Tasarım Süreci
• Kod Formları |
|
2) |
• Etkili Bir Ekip Üyesi Olmanın Anlamı
• Takım Liderliği Rolleri
• Takım Dinamiği
• Problem Çözme Araçları
• Planlama ve zamanlama
• İletişim ve sunum teknikleri
• Öğretim metodolojisi |
|
3) |
• Bilgi Toplama Erken Yerleşimi Nasıl Tanımlanır?
• Bilgi Edinme Yolları
• Kütüphaneler
• İnternet
• Hükümet
• Mühendislik Meslek toplulukları ve Ticaret Birlikleri |
|
3) |
• Bilgi Toplama Erken Yerleşimi Nasıl Tanımlanır?
• Bilgi Edinme Yolları
• Kütüphaneler
• İnternet
• Hükümet
• Mühendislik Meslek toplulukları ve Ticaret Birlikleri |
|
4) |
• Çevre ve Sürdürülebilirlik Zorlukları • Yaşam Sonu Kavramı • Geri Yaşam döngüsü yönetimi |
|
5) |
• Paranın zaman değeri • Maliyet karşılaştırması ve analizi • Kârlılık ve kesinti noktası |
|
6) |
• Sözleşmeler ve Sorumluluk • Fikri mülkiyet • Etik Kuralları ve mühendislikte etik sorunlar |
|
7) |
• DFM Kuralları • Montaj İçin Tasarım • Standardizasyonun Yararları • Hata-Prova |
|
8) |
• Tasarım projesi seçimi |
|
9) |
• Proje ve etik form analizi |
|
10) |
• Toplumsal Tehlikeler • Standartlar • Arıza Modu ve Etki Analizi (FMEA) |
|
11) |
• Disiplinlerarası Takım çalışması ve proje incelemesi |
|
12) |
• Disiplinlerarası Takım çalışması ve proje incelemesi |
|
13) |
• Sunum teknikleri • Sunum hazırlığı • Beden dilini kullanma etkinliği |
|
14) |
• Projenin ayrıntılı kapsamı, metodolojisi ve proje planının sunum |
|
15) |
• Sunumlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
1 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
1 |
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
1 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
1 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
1 |
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
1 |
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
1 |