Dersin Amacı: |
Öğrenciler, Hollywood, Avrupa, Latin Amerika ve Asya'dan film yapı-mının tarihindeki gelenek ve yenilikleri keşfederek, senaryo yapıları, tür, anlatım, akımlar ve yaklaşımları tartışacaklardır. Ders sinemanın doğuşundan seksenli yıllara kadar sinema tarihinin önemli köşe taşlarını anlamayı ve tartışmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: |
Ders, sinemanın doğuşundan başlayarak, estetik, siyasi, teknolojik, kültürel ve /veya ekonomik açılardan tarihine kronolojik ve karşılaştırmalı olarak odaklanır.
Ders sinemanın doğum tarihi olan 1895’ten 1950’li yıllara kadar olan dönemi kapsar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 I
Sinemanın doğuşu, sinema fotoğraf ilişkisi, Lumiere kardeşler, Melies, Edison ve diğerleri..
Gerçeğin kaydı olarak sinema & hikâye anlatma aracı olarak sinema
Filmler:
Trenin gara girişi, Fabrikadan çıkan işçiler (lumiere)
Aya Seyahat (Melies), Büyük Tren Soygunu (Porter)
|
. |
2) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 II
İlk Epik Filmler ve David Griffith
Sinemada anlatım stratejilerinin gelişmesi
Filmler:
1-Bir Ulusun doğuşu (Griffith)
2-Hoşgörüsüzlük (Griffith)
|
. |
3) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 III
Rus sineması ve Sergei Eisenstein
Dziga Vertov
Diyalektik montaj ve Kuleshov deneyleri
Filmler:
1- Potemkin Zırhlısı (Eisenstein)
2- Kameralı Adam (Vertov)
|
. |
4) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 IV
Amerikan sineması ve Komedi
Buster Keaton Charlie Chaplin’e karşı
Slapstick komedi ve tür sineması
Filmler:
1- Altına Hücum (Chaplin)
2- General (Keaton)
|
. |
5) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 V
Alman Dışavurumcuları
Gotik korkular ve savaş sonrası bunalımı
Filmler:
1- Dr. Caligari (Wiene)
2- Nosferatu (Murnau) |
. |
6) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VI
Sinemaya Sesin Girişi
İlk sesli filmler
Filmler:
1- Fritz Lang (M)
2- Hitchcock (Kiracı)
|
. |
7) |
Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VII
Gerçeküstücü sinema
Bunuel ve diğerleri
Filmler:
• Endülüs Köpeği (Bunuel)
|
. |
8) |
Vize Sınavı |
. |
9) |
Sinema olgunlaşıyor 1930-1950 I
Orson Welles ve Yurttaş Kane
Yeni bir anlatım dili
Hays Kodları
Film: Yurttaş Kane (Welles)
|
. |
10) |
Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 II
Şiirsel Fransız Gerçekçiliği
Vigo, Renoir
Filmler:
1- L’atalante (Vigo)
2- Oyunun Kuralı (Renoir)
|
. |
11) |
Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 III
Propaganda sinemasının doğuşu (Riefenstahl)
Nazi ve Soyvet sinemaları
Filmler:
1-İradenin Zaferi, (Riefenstahl)
2-Olimpia, (Riefenstahl)
3- Alexander Nevsky (Eisenstein)
|
. |
12) |
Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 IV
Amerikan Kara Filmleri (Film Noir)
Film:
1- Double İmdennity (Wilder)
2- Third Man (Reed)
|
. |
13) |
Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 V
İtalyan Yeni Gerçekçileri
Filmler:
1-Bisiklet Hırsızları (De Sica)
2-Roma Açık Şehir (Rosselini)
|
. |
14) |
Final |
. |
15) |
Final |
. |
16) |
Final |
. |
Ders Notları / Kitaplar: |
Temel Ders Kitabı:
Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014
Ek öneriler:
Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm)
Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014
|
Diğer Kaynaklar: |
Temel Ders Kitabı:
Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014
Ek öneriler:
Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm)
Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme
|
5 |
2) |
2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme |
5 |
3) |
3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme |
5 |
4) |
4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme |
5 |
5) |
5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme |
5 |
6) |
6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme |
5 |
7) |
7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama |
5 |
8) |
8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme |
5 |