Sinema ve Televizyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SIN141 | ||||||||
Ders İsmi: | Sinema Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MURAT TIRPAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrenciler, Hollywood, Avrupa, Latin Amerika ve Asya'dan film yapı-mının tarihindeki gelenek ve yenilikleri keşfederek, senaryo yapıları, tür, anlatım, akımlar ve yaklaşımları tartışacaklardır. Ders sinemanın doğuşundan seksenli yıllara kadar sinema tarihinin önemli köşe taşlarını anlamayı ve tartışmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Ders, sinemanın doğuşundan başlayarak, estetik, siyasi, teknolojik, kültürel ve /veya ekonomik açılardan tarihine kronolojik ve karşılaştırmalı olarak odaklanır. Ders sinemanın doğum tarihi olan 1895’ten 1950’li yıllara kadar olan dönemi kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 I Sinemanın doğuşu, sinema fotoğraf ilişkisi, Lumiere kardeşler, Melies, Edison ve diğerleri.. Gerçeğin kaydı olarak sinema & hikâye anlatma aracı olarak sinema Filmler: Trenin gara girişi, Fabrikadan çıkan işçiler (lumiere) Aya Seyahat (Melies), Büyük Tren Soygunu (Porter) | . |
2) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 II İlk Epik Filmler ve David Griffith Sinemada anlatım stratejilerinin gelişmesi Filmler: 1-Bir Ulusun doğuşu (Griffith) 2-Hoşgörüsüzlük (Griffith) | . |
3) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 III Rus sineması ve Sergei Eisenstein Dziga Vertov Diyalektik montaj ve Kuleshov deneyleri Filmler: 1- Potemkin Zırhlısı (Eisenstein) 2- Kameralı Adam (Vertov) | . |
4) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 IV Amerikan sineması ve Komedi Buster Keaton Charlie Chaplin’e karşı Slapstick komedi ve tür sineması Filmler: 1- Altına Hücum (Chaplin) 2- General (Keaton) | . |
5) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 V Alman Dışavurumcuları Gotik korkular ve savaş sonrası bunalımı Filmler: 1- Dr. Caligari (Wiene) 2- Nosferatu (Murnau) | . |
6) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VI Sinemaya Sesin Girişi İlk sesli filmler Filmler: 1- Fritz Lang (M) 2- Hitchcock (Kiracı) | . |
7) | Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VII Gerçeküstücü sinema Bunuel ve diğerleri Filmler: • Endülüs Köpeği (Bunuel) | . |
8) | Vize Sınavı | . |
9) | Sinema olgunlaşıyor 1930-1950 I Orson Welles ve Yurttaş Kane Yeni bir anlatım dili Hays Kodları Film: Yurttaş Kane (Welles) | . |
10) | Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 II Şiirsel Fransız Gerçekçiliği Vigo, Renoir Filmler: 1- L’atalante (Vigo) 2- Oyunun Kuralı (Renoir) | . |
11) | Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 III Propaganda sinemasının doğuşu (Riefenstahl) Nazi ve Soyvet sinemaları Filmler: 1-İradenin Zaferi, (Riefenstahl) 2-Olimpia, (Riefenstahl) 3- Alexander Nevsky (Eisenstein) | . |
12) | Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 IV Amerikan Kara Filmleri (Film Noir) Film: 1- Double İmdennity (Wilder) 2- Third Man (Reed) | . |
13) | Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 V İtalyan Yeni Gerçekçileri Filmler: 1-Bisiklet Hırsızları (De Sica) 2-Roma Açık Şehir (Rosselini) | . |
14) | Final | . |
15) | Final | . |
16) | Final | . |
Ders Notları / Kitaplar: | Temel Ders Kitabı: Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014 Ek öneriler: Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm) Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014 |
Diğer Kaynaklar: | Temel Ders Kitabı: Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014 Ek öneriler: Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm) Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme | |||||||
2) 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme | |||||||
3) 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme | |||||||
4) 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme | |||||||
5) 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme | |||||||
6) 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme | |||||||
7) 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama | |||||||
8) 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme | 5 |
2) | 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme | 5 |
3) | 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme | 5 |
4) | 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme | 5 |
5) | 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme | 5 |
6) | 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme | 5 |
7) | 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama | 5 |
8) | 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme | 5 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 7 | 7 | 49 |
Uygulama | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 55 |