Sinema ve Televizyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SIN221 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Sineması I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SÜREYYA ÇAKIR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk sinemasının tarihsel gelişimi içerisinde ele alarak, sinemanın siyasal, ekonomik, endüstiryel yapıyla ilişkilerini kurup açıklamak, öğrencilerin sinema pratiğinin Türkiye’de hangi gelişim aşamalarından geçtiğinin farkına varmalarını ve bu aşmaların nasıl bir sinemasal gelenek oluşturduğunu değerlendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Türk sinemasının temel karakteristik özelliklerinin neler olduğunu tanımlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Tanışma, dersin tanıtımı | . |
2) | Sinemanın Osmanlı İmparatorluğu’na Gelişi: İlk yıllar (1896-1914). Film: Türk Sineması Belgeseli | . |
3) | 1950 Öncesi Sinema: İlk kurumsallaşma çabaları. Film: Türk Sineması Belgeseli | . |
4) | 1950 Öncesi Sinema: Kurumsallaşma (1922-1950) (tiyatrocular,İlk sinemacıları). Film: Aysel, Bataklı Damın Kızı (Muhsin Ertuğrul, 1934) | . |
5) | Yeşilçam’ın Kuruluşuna giden yol (1950-1960). Film: Vurun Kahpeye (Lütfi Ö. Akad, 1949) | . |
6) | 1950’lerde Sinemacılar Kuşağı: Lütfi Ö. Akad, Atıf Yılmaz. Film: Kanun Namına (Lütfi Ö. Akad, 1952) •Hıçkırık (Atıf Yılmaz, 1959) | . |
7) | 1960’larda Türkiye, Modernleşme ve Yeşilçam: Kentleşme, Göç, Sınıf ve Mülkiyet İlişkileri, Doğu-Batı Karşıtlığı: Metin Erksan, Halit Refiğ. Film: Yılanların Öcü (M. Erksan, 1962) • Gurbet Kuşları (H. Refiğ, 1964) | . |
8) | Ara Sınav | . |
9) | 1970’lerde Türkiye’de Sinema: Kalıplar Değişirken Sinema. Film: Arkadaş (Yılmaz Güney, 1974) •Yatık Emine (Ömer Kavur, 1974) | . |
10) | 1980‘ler ve Sinema Endüstrisinin “Çöküşü.” Film: Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (Yavuz Turgul, 1990). | . |
11) | 1990‘lar ve Sinema Endüstrisinin Yeniden Yapılanması. Film: Eşkiya (Yavuz Turgul, 1996) | . |
12) | 2000‘lerde Türkiye Sinemasının Aldığı Yeni Biçim. Film: Çamur (Derviş Zaim, 2002) | . |
13) | 2000‘lerde Sinemanın yeni biçemi “Yeni Auteur”ler: Zeki Demirkubuz. Film: Kader (Zeki Demirkubuz, 2007) | . |
14) | FİNAL | . |
15) | FİNAL | . |
16) | FİNAL | . |
Ders Notları / Kitaplar: | Evren, Burçak. (2002). “ Lütfi Ö. Akad Ustasız Bir Usta.” Altyazı. 4: 66-69. Evren, Burçak. (2004). “Türk Sinemasında Yeni Bir Dönem: Bağımsız Sinemacılar.” Antrakt. 75-76: 14-39. Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi 1896-1960. Ankara: Doruk Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Evren, Burçak. (2002). “ Lütfi Ö. Akad Ustasız Bir Usta.” Altyazı. 4: 66-69. Evren, Burçak. (2004). “Türk Sinemasında Yeni Bir Dönem: Bağımsız Sinemacılar.” Antrakt. 75-76: 14-39. Özön, Nijat (2010). Türk Sineması Tarihi 1896-1960. Ankara: Doruk Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme | |||||||
2) 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme | |||||||
3) 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme | |||||||
4) 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme | |||||||
5) 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme | |||||||
6) 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme | |||||||
7) 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama | |||||||
8) 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme | 5 |
2) | 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme | 5 |
3) | 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme | 5 |
4) | 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme | 5 |
5) | 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme | 5 |
6) | 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme | 5 |
7) | 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama | 5 |
8) | 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme | 5 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Tez Sunma | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 9 | 9 | 81 |
Uygulama | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 87 |