SOS318 Çağdaş Sosyoloji Kuramları IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS318
Ders İsmi: Çağdaş Sosyoloji Kuramları II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere eleştirel düşünme için gerekli olan kavramsal donanımı sağlamak, onları bugün var olan teorik tartışmalara dahil etmek ve bunları ifade edebilecek yetkinliğe ulaştırmaktır. Odak noktası öncelikle ele alınan mevzuları tanıtmak, hangi sorunsal çerçevesinde şekillendiklerini göstemektir.
Dersin İçeriği: Ders sosyolojideki güncel konularla yani insan ve toplumla, siyasetle,…vb. ilgili soruları karşılaştırmalı perspektiften sosyolojik olarak tartışmaya açacaktır. Her ders, bir ana okuma metni temelinde işlenecek, ders sorumlusu o metin üzerinden yaptığı değerlendirmeyi daha sonra öğrencilerin tartışmasını isteyecektir. Söz konusu metinlerin öğrenciler tarafından da derse okunarak gelinmesi, bir zorunluluktur. Ders çerçevesinde şu tematik konular ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyoloji literatüründe çağdaş sosyologların kuramlarını ve düşüncelerini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sosyoloji literatüründe hali hazırda var olan teorik tartışmaları öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Eleştirel düşünme için gerekli kavramsal alt yapıya sahip olur.
2) Modern sosyal dünyada problemler, çatışmalar ve ikilemler üzerinde farkındalık geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Postyapısalcılık ve Postmodernizm Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 259-282 Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 320-336
2) Postyapısalcılık ve Postmodernizm Jameson, F. (1990) “ Postmodernism Ya Da Geç Kapitalizmin Kültürel mantığı, Postmodernizm içinde, e.d. N. Zeka. Kıyı Yayınları, 1990, sf.59–116
3) Postyapısalcılık ve Postmodernizm Boyne, R., A. Rattansi, (1993)“Postmodernizmde Kuram ve Siyaset”, Birikim, No.56. Aralık, 1993
4) Postyapısalcılık Sarup, M. (1995) “Derrida ve Yapıbozum”, Postyapısalcılık ve Postmodernizm içinde, M. Sarup, Ark Yayınevi, , sf. 39–71 Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 309-320
5) Postmarksizm ve Radikal Demokrasi Laclau, E. (1994) “Kurtuluşun Ötesi”, Birikim, No.66, Ekim 1994 Laclau, E.(1995) “Politika ve Modernitenin Sınırları”, Postmodernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, 1995, sf. 81–104 27 Mart 2014 Laclau, E. (2008) Hegemonya ve Sosyalist Strateji, 3. Bölüm, Birikim Yayınları, Mouffe, Ch. “Radikal Demokrasi: Modern mi, Postmodern mi”, Modernite Versus Postmodernite içinde, e.d. M. Küçük, Vadi Yayınları, 1993, sf.182–196
6) Postmarksizm ve Radikal Demokrasi Laclau, E. (1994) “Kurtuluşun Ötesi”, Birikim, No.66, Ekim 1994 Laclau, E.(1995) “Politika ve Modernitenin Sınırları”, Postmodernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, 1995, sf. 81–104 27 Mart 2014 Laclau, E. (2008) Hegemonya ve Sosyalist Strateji, 3. Bölüm, Birikim Yayınları, Mouffe, Ch. “Radikal Demokrasi: Modern mi, Postmodern mi”, Modernite Versus Postmodernite içinde, e.d. M. Küçük, Vadi Yayınları, 1993, sf.182–196
7) PostFordizm ve PostEndüstriyalizm Harvey, David(1997) Postmodernliğin Durumu. Metis Yayınları, sf:143–224 Murray, R. (1995) “Fordizm ve PostFordizm”, Yeni Zamanlar içinde, e.d. S. Hall ve M. Jacques, Ayrıntı Yayınları, 1995, sf. 46–62 15-17 Nisan 2014 Rustin, M. (1995) “Yeni Zamanlar Sorunu” Yeni Zamanlar içinde, S. Hall ve M: Jacques, Ayrıntı Yayınları, sf. 225–244 Urry, J. (1995) “Örgütlü Kapitalizmin Sonu”, Yeni Zamanlar içinde, e.d. S. Hall ve M. Jacques, Ayrıntı yayınları, , sf. 95–104
8) Ara sınav Tüm kaynaklar
9) PostKolonyalizm Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 433-439 During, S.(1995) “Günümüzde Postmodernizm yada PostKolonyalizm”, Post Modernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, sf:105–128 Loomba, A.(2000) Kolonyalizm Postkolonyalizm. Ayrıntı, sf: 9–127, 273–286 Yeğenoğlu, M.(1995) “Sömürge Sonrası Dünyada Göçmen Kimliği”, Mürekkep, No: 34, 1995, sf. 71–80
10) PostKolonyalizm Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 433-439 During, S.(1995) “Günümüzde Postmodernizm yada PostKolonyalizm”, Post Modernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, sf:105–128 Loomba, A.(2000) Kolonyalizm Postkolonyalizm. Ayrıntı, sf: 9–127, 273–286 Yeğenoğlu, M.(1995) “Sömürge Sonrası Dünyada Göçmen Kimliği”, Mürekkep, No: 34, 1995, sf. 71–80
11) BAHAR TATİLİ
12) PostFordizm ve PostEndüstriyalizm Harvey, David(1997) Postmodernliğin Durumu. Metis Yayınları, sf:143–224 Murray, R. (1995) “Fordizm ve PostFordizm”, Yeni Zamanlar içinde, e.d. S. Hall ve M. Jacques, Ayrıntı Yayınları, 1995, sf. 46–62 15-17 Nisan 2014 Rustin, M. (1995) “Yeni Zamanlar Sorunu” Yeni Zamanlar içinde, S. Hall ve M: Jacques, Ayrıntı Yayınları, sf. 225–244 Urry, J. (1995) “Örgütlü Kapitalizmin Sonu”, Yeni Zamanlar içinde, e.d. S. Hall ve M. Jacques, Ayrıntı yayınları, , sf. 95–104
13) PostKolonyalizm: Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 433-439 During, S.(1995) “Günümüzde Postmodernizm yada PostKolonyalizm”, Post Modernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, sf:105–128 Loomba, A.(2000) Kolonyalizm Postkolonyalizm. Ayrıntı, sf: 9–127, 273–286 Yeğenoğlu, M.(1995) “Sömürge Sonrası Dünyada Göçmen Kimliği”, Mürekkep, No: 34, 1995, sf. 71–80
14) PostKolonyalizm: Cuff, E.C., Sharrock, W.W. Francis, D.W. (2013). Sosyolojide Perspektifler. İstanbul: Say Yayınları, Sf: 433-439 During, S.(1995) “Günümüzde Postmodernizm yada PostKolonyalizm”, Post Modernist Burjuva Liberalizmi içinde, Sarmal Yayınevi, sf:105–128 Loomba, A.(2000) Kolonyalizm Postkolonyalizm. Ayrıntı, sf: 9–127, 273–286 Yeğenoğlu, M.(1995) “Sömürge Sonrası Dünyada Göçmen Kimliği”, Mürekkep, No: 34, 1995, sf. 71–80

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Löwy, Michael (2007) Yangın Alarmı, İstanbul: Versus.
Akçay, Eylem (2005) “İstanbul’da bir Araf”, Sosyoloji Öğrencileri Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
Yardımcı, Sibel (2006) “Türk-Yunan Sınırında bir ‘Belirsizlik Mıntıkası’: Afrika Kökenlilerin İstanbul’da Yasadışı Göç ve Yerleş(eme)me Deneyimi”, Firdevs Gümüşoğlu (der.) Terör, Şiddet ve Toplum içinde, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Yaşlı, Fatih, “Hayata Dönüş”, Radikal 2, 24 Aralık 2006, s. 1.
Wieviorka, Annette (2006) “Auschwitz: Toplama Kampı”, 60 Yıl Sonra Auschwitz, İstanbul: İletişim.
Diken, Bülent (2004) “From Refugee Camps to Gated Communities: Biopolitics and the End of the City” Citizenship Studies, 8(1).
Hardt, Michael ve Antonio Negri (2004). “Birinci Bölüm: Savaş” Çokluk. İmparatorluk Çağında Savaş ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı.
Arendt, H (2009) Kötülüğün Sıradanlığı, İstanbul: Metis.
Diğer Kaynaklar: Hardt, Michael ve Antonio Negri (2004). “Birinci Bölüm: Savaş” Çokluk. İmparatorluk Çağında Savaş ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı.
Arendt, H (2009) Kötülüğün Sıradanlığı, İstanbul: Metis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 80
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 80
Sunum / Seminer 1 80
Proje 1 80
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 322