Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin öğrencilere tanıtılması, giriş yapılması. |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
2) |
• Bir ritüel olarak dinin ortaya nasıl çıktığını açıklamak
• Dinsel ritüellerin ne gibi kültürel ve toplumsal anlamlara sahip olduğunu tartışmak
• Dinsel ritüellerin ne zaman/neden/nasıl ortaya çıktığını analiz etmek
• Dinin kökeni üzerine düşünce ve tartışmaları değerlendirmek
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
3) |
• Dinin evrimini tartışmak
• “Çoktanrıcılıktan tektanrıcılığa doğrusal (geri dönüşsüz) bir gidiş mi var yoksa, çoktanrıcılıkla tektanrıcılık arasında ‘sarkaçsal’ (gidişli-gelişli) bir salınım mı var?” sorusunun cevabını analiz etmek
• Din ve büyü arasındaki benzerlikler, farklılıklar, kesişme, geçişlilik ya da uyuşumları tanımlamak ve analiz etmek
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
4) |
• Dinin ideoloji ile bağıntısını analiz etmek
• Bir ideoloji biçimi olarak dinin nasıl ve ne şekillerde ele alınabileceğini tartışmak
• ‘Makbul’ (kabul edilen) dinsellikle ‘sapkın’ dinselliğin neye, kime göre ve nasıl belirlendiğini tanımlamak
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
5) |
• Toplumsal cinsiyet-din ilişkisini açıklamak
• “Din dolayımıyla kadının denetimi mi sağlanıyor, yoksa kadının kamusal alana çıkma (özgürleşme) imkânlarının önü mü açılıyor?” konusunu tartışmak
• Örtünme sorununu analiz etmek, Eşcinsellik karşısında dini tartışmak
• Evrensel bir insan ve toplum projesi olarak sunulan ‘modernite’ ile din kurumu ve dinsellik arasındaki sorunlu ilişkiyi irdelemek
• Dinde modernleşme; modernist İslam veya İslam modernizmini açıklamak |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
6) |
• Dinsel fundamentalizm kavramını analiz etmek
• Dini bilim, bilimi din (inanç) haline getirme eğilimlerini belirlemek
• Bilim ve din ilişkisini ortaya koymak |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
7) |
Vize Sınavı |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004.
|
8) |
• İnançlararası etkileşim ya da ‘dinsel senkretizm’ olgusunu açıklamak
• “Alevilik bir dinsel senkretizm örneği mi?” konusunda tartışmak
• Anadolu’da hristiyan-müslüman kaynaşmasını açıklamak
• Postmodern söylem, dinsel dünya görüşünün kendisini ifade etmesi için bir ‘imkân’ mı, yoksa bir ‘engel’ mi?
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004.
|
9) |
• “Yeni Dini Hareketler’ i günümüzden örneklerle
• Explain the belief in salvation
• Yahudilerin ‘mesiah’ı, Hristiyanların ‘mesih’i ve Müslümanların ‘mehdi’si: benzeşen-farklılaşan yönlerini analiz etmek
• Kıyamet ve ‘öbür dünya’ söylemini açıklamak |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004.
|
10) |
• Efsanelerin hayata değen noktalarını tartışmak
• Hem geçmişin hem de bugünün aynası olarak efsaneleri açıklamak
• Ulus-devlet ve din ilişkisini tanımlamak
• “Din, milli bilince engel mi destek mi? Milliyetçilik modern zamanların dini mi?” konularında tartışmak
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
11) |
• “Parapsikoloji bilim mi yoksa bir din mi?” konusunu açıklamak
• Medyumlar, falcılar, kâhinler. Ruh çağırma. Rüya tabirleri. Hipnotizma. Üçüncü Göz/Dördüncü Boyut/Altıncı Duyu… gibi kavramları tanımlamak
• İnanç endüstrisini tanımlamak
• Tesettür defileleri örneğinden hareketle Tüketim kültürü-din ilişkisini analiz etmek |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
12) |
• Doğa tapımından tanrı tapımına, doğaya tabiyetten dine tabiyete mi geçildi? Sorusunun yanıtını analiz etmek
• Çevre sorunu, küresel ısınma, vb. karşısında din(ler)in önerilerini tartışmak
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
13) |
• Halk inançlarını ve batıl inançları açıklamak
• Yatır-türbe ziyaretleri, yas törenleri, adak adamalar, nazar, kurşun dökme, vb…inançlarını tartışmak
|
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
14) |
• Din devleti, ‘devlet dini’ ve din-siz (laik) devlet… Laiklik ve sekülerizm; kavramlarını açıklamak |
Tayfun Atay. Din Hayattan Çıkar-Antropolojik Denemeler. İletişim Yayınları. İstanbul: 2004.
Brian Morris. Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. T. Atay). İmge Yayınevi. Ankara: 2004. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|