SOS224 Spor Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS224
Ders İsmi: Spor Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Spor sosyolojisinin tanım ve anlamlarını, spor ile toplum ilişkilerini sporun toplum üzerindeki etkisini, farklı toplumsal tabakaların sora bakış açılarını, sosyal statünün oluşmasındaki rolünü, toplumsal değişimlerdeki etkisini ve yarattığı sosyal hareketliliği öğretmektir.
Dersin İçeriği: Sporun toplumsal tabakalaşma ve grup özellikleri üzerindeki etkisi, sosyolojinin konu alanları ile sporun kesişim noktaları incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çağdaş sporun sosyo-ekonomik ve siyasal boyutlarını bilir.
2) Sporun tarihsel, sosyolojik evrimini yorumlar.
3) Bilim, sosyal bilimler, sosyoloji ve spor kavramlarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sosyolojinin kavramları ve teorilerini spor alanında uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Spor sosyolojisi ve spor sosyolojisinin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
2) Sosyoloji ve spor sosyolojisinin ilgi alanları Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
3) Toplumsal kontrol mekanizmaları Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık
4) Toplumsal tabakalaşma, toplumsal grup özellikleri ve spor Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
5) Toplumsal tabakalarda spora bakış açıları Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
6) Sosyal statüyü kazanma yolları ve bunlardan biri olarak spor Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
7) Spor sosyolojisi ve sosyolojik açıdan spor Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
8) Sosyal hareketlilik ve spor Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
9) Ara Sınav Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
10) Gençlik grupları ve spor Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
11) Toplum psikolojisi ve sorunları Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
12) Toplumsal değişime sporun katkısı Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
13) Toplumlarda sosyal hastalıklar ve spora yansımaları Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
14) Sporda sosyal güvenlik Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Talimciler, Ahmet (2010) Spor Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: İlgili akademik makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 4
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. 1
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 4
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 5
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. 5
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 2
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sunum / Seminer 14 48
Ödevler 14 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140