SOS332 İktisat Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS332
Ders İsmi: İktisat Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı öğrenciye iktisat ve sosyoloji, ekonomi ve toplum arasındaki var olan farklı bağlantıların tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği: İktisat sosyolojisi disiplininin temel kavramlarını öğretir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İktisat sosyolojisi disiplininin temel kavramlarını öğrenir.
2) Bazı temel ekonomik süreçleri ve kurumları sosyolojik olarak analiz etme becerisine sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İktisat Sosyolojisine İlişkin Yaklaşımlar Göksel Günay, İktisat Sosyolojisinde Yeni Açılımlar’, -Frank Dobbin “İktisat Sosyolojisine Karşılaştırmalı ve Tarihsel Yaklaşımlar, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.9-55
2) Piyasa Fikrinin Gelişimi ve Evrimi: Fernand Braudel Fernand Braudel,Maddi Medeniyet ve Kapitalizm,Cev.,Mustafa Özel, Ağaç Yayınları,ss.
3) İktisat Sosyolojisinde Weber ve Protestan Ahlakı -Lütfi Sunar, Weber’in İktisat Sosyoloji: Uyarlığı Anlamanın Anahtarı Olarak İktisadi Zihniyet,Sosyoloji Konferansları, No:45 (2012-1)19-42
4) İktisat ve İktidar Marxçı Yaklaşımlar -Anthony Giddens, Kapitalizm ve Modern Sosyal Teori, İletişim yayınları,27-91
5) İktisat ve Sosyolojide Yeni Kurumsalcılık -Feridun Yılmaz ,İktisat, Kurumsal İktisat ve İktisat Sosyolojisi, Sosyoloji Konferansları, No: 45 (2012-1)/1-17 -Victor Nee, İktisat ve Sosyolojide yeni Kurumsalcılık, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.SmelserRichard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.57-102
6) Din ve İktisadi Yaşam Şennur Özdemir, Din- Ekonomi İlişki ve Güncel Arayışlar, ss.153-162. -Robert Wuthnow, Din ve İktisadi Yaşam Çalışmalarında Yeni Yönelimler, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.169-208.
7) Davranışsal İktisat ve İktisat Duygunlar İlişkisi Ester Ruben- Devrim Dumludağ, İktisat ve Psikoloji, İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar, Derleyenler: Devrim Dumludağ vd,ss.31-50. -Ayşe Yemişciğil-Paul Dolan,” Mutluluk” Nedir, Nasıl Ölçülür? Kalkınma Literatüründe Teorik ve Metodolojik Yaklaşımlar, İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar, Derleyenler: Devrim Dumludağ vd,ss.163-175. -Roberto Weber-Robyn Dawer, Davranışsal İktisat, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.SmelserRichard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.103-134.
8) Hukuk ve Ekonomi İlişkisine Sosyolojik Bir bakış Şahin Ardıyok, Türk Hukukunda Yeni bir Yaklaşım: Hukuk ve Ekonomi Öğretisi,ss.1-39 -Lauren B. Edelman-Robin Stryker, Hukuk ve Ekonomiye Sosyolojik Bir Yaklaşım, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.209-244
9) Ara Sınav a
10) Eğitim ve Ekonomi İlişkisini Sosyolojik Yönde Değerlendirme Mary C.Brinton, Eğitim ve Ek
11) İktisadi düzenlemelerin Sosyolojisi Devlet ve Ekonomi Bağlamında Refah Devleti
12) Devlet ve Ekonomi Bağlamında Refah Devleti Şahin Ardıyok, Türk Hukukunda Yeni bir Yaklaşım: Hukuk ve Ekonomi Öğretisi,ss.1-39 -Lauren B. Edelman-Robin Stryker, Hukuk ve Ekonomiye Sosyolojik Bir Yaklaşım, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.209-244
13) Genel Değerlendirme a
14) Genel Değerlendirme a

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Göksel Günay, İktisat Sosyolojisinde Yeni Açılımlar’, -Frank Dobbin “İktisat Sosyolojisine Karşılaştırmalı ve Tarihsel Yaklaşımlar, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.9-55
Fernand Braudel,Maddi Medeniyet ve Kapitalizm,Cev.,Mustafa Özel, Ağaç Yayınları,ss.
-Lütfi Sunar, Weber’in İktisat Sosyoloji: Uyarlığı Anlamanın Anahtarı Olarak İktisadi Zihniyet,Sosyoloji Konferansları, No:45 (2012-1)19-42
-Anthony Giddens, Kapitalizm ve Modern Sosyal Teori, İletişim yayınları,27-91
-Feridun Yılmaz ,İktisat, Kurumsal İktisat ve İktisat Sosyolojisi, Sosyoloji Konferansları, No: 45 (2012-1)/1-17 -Victor Nee, İktisat ve Sosyolojide yeni Kurumsalcılık, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.SmelserRichard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.57-102

Şennur Özdemir, Din- Ekonomi İlişki ve Güncel Arayışlar, ss.153-162. -Robert Wuthnow, Din ve İktisadi Yaşam Çalışmalarında Yeni Yönelimler, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.169-208.

Ester Ruben- Devrim Dumludağ, İktisat ve Psikoloji, İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar, Derleyenler: Devrim Dumludağ vd,ss.31-50. -Ayşe Yemişciğil-Paul Dolan,” Mutluluk” Nedir, Nasıl Ölçülür? Kalkınma Literatüründe Teorik ve Metodolojik Yaklaşımlar, İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar, Derleyenler: Devrim Dumludağ vd,ss.163-175. -Roberto Weber-Robyn Dawer, Davranışsal İktisat, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.SmelserRichard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.103-134.
Şahin Ardıyok, Türk Hukukunda Yeni bir Yaklaşım: Hukuk ve Ekonomi Öğretisi,ss.1-39 -Lauren B. Edelman-Robin Stryker, Hukuk ve Ekonomiye Sosyolojik Bir Yaklaşım, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.209-244
Diğer Kaynaklar: Şahin Ardıyok, Türk Hukukunda Yeni bir Yaklaşım: Hukuk ve Ekonomi Öğretisi,ss.1-39 -Lauren B. Edelman-Robin Stryker, Hukuk ve Ekonomiye Sosyolojik Bir Yaklaşım, İktisat Sosyolojisi, Editörler: Neil J.Smelser-Richard Swedberg, Sentez Yayınları,ss.209-244

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 5
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 1 55
Küçük Sınavlar 1 45
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 144