Dersin Amacı: |
İlkçağ ve Ortaçağ felsefesinin devamı mahiyetinde olan bu derste, Rönesans felsefesinden 19. yüzyıl felsefesine kadar uzanan dönemde ortaya çıkan filozof ve felsefe akımlarını öğrencilere tanıtmak; düşünce ve akımlar arasındaki yakınlıklar ya da karşıtlıkları belirterek, tartışılan konuların bugüne uzanımlarını ve yansımalarını tespit edip, günümüz sorunlarını anlamada ve çözümlemede bu düşüncelerin cevap olup-olamayacakları tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Genelde teorik ve seminer şeklinde işlenecek dersin konu başlıkları şunlardır: Rönesans Felsefesi, On yedinci yüzyıl felsefesi; Descartes, Spinoza, Leibniz, Occasionalistler, Locke, Berkeley ve Hume. Aydınlama felsefesi, Kant, Alman İdealistler: Fichte, Schelling ve Hegel. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İlkçağ, Ortaçağ Felsefesi ve Modern Felsefe (Bir perspektif) |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
2) |
Rönesans Felsefesi I |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
3) |
Rönesans Felsefesi II |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
4) |
17. yy Felsefesi ve Descartes |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
5) |
Descartes ve Kartezyen Felsefe |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
6) |
Spinoza |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
7) |
Leibniz |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
9) |
Aydınlanma Felsefesi |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
10) |
Emprisizm; Locke |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
11) |
Emprisizm; Hume ve Berkeley |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
12) |
Kant (Bilgi Anlayışı) |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
13) |
Kant’ın Ahlak ve Estetik Anlayışı |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
14) |
İdealizm; Fichte, SchellingHegel Felsefesi |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009 |
15) |
Final Sınavı |
Tüm kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: |
M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009, s. 181-256.
Descartes, Metot Üzerine Konuşmalar, Metafizik Düşünceler, Ahlak Mektupları; (A. Timuçin, Descartesçi Bilgi kuramının Temellendirilişi, D. Hocaoğlu’nun Yazıları, Cogito Sayısı)
Spinoza, Etika; (Kazım Arıcan, Spinoza’nın Tanrı Anlayışı, İz yayıncılık, 2004.)
Leibniz, Monadoloji, Teodise, (RuhattinYazoğlu, Leibniz’de Tanrı ve Ahlak, Yeni zamanlar, 2006.) |
Diğer Kaynaklar: |
Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme; (İsmail Çetin, J. Locke’da Tanrı Anlayışı, Vadi yayınları; S. ZelyutHünler, Dört Adalı, Paradigma, 2003.) Hume, İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma, Din Üstüne; (M. Çevik, Hume’un Bilgi Kuramı; Ali Taşkın, Hume Araştırmaları)
Kant, Saf Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi; Yargı Gücünün Eleştirisi, (Heimsoeth, İ. Kant’ın Felsefesi)
Hegel, Tinin Fenomenolojisi; (P. Singer, Düşüncenin Ustaları: Hegel)
M. Korlaelçi-Celal Türer, Felsefe Tarihi, İlitam Yayınları, 2012, s. 227-255.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
5 |
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|