SOS342 Felsefe Tarihi IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS342
Ders İsmi: Felsefe Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İlkçağ ve Ortaçağ felsefesinin devamı mahiyetinde olan bu derste, Rönesans felsefesinden 19. yüzyıl felsefesine kadar uzanan dönemde ortaya çıkan filozof ve felsefe akımlarını öğrencilere tanıtmak; düşünce ve akımlar arasındaki yakınlıklar ya da karşıtlıkları belirterek, tartışılan konuların bugüne uzanımlarını ve yansımalarını tespit edip, günümüz sorunlarını anlamada ve çözümlemede bu düşüncelerin cevap olup-olamayacakları tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Genelde teorik ve seminer şeklinde işlenecek dersin konu başlıkları şunlardır: Rönesans Felsefesi, On yedinci yüzyıl felsefesi; Descartes, Spinoza, Leibniz, Occasionalistler, Locke, Berkeley ve Hume. Aydınlama felsefesi, Kant, Alman İdealistler: Fichte, Schelling ve Hegel.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Felsefenin kendine özgü yöntemini ya da çalışma biçimini tanır.
2) Epistemoloji kavramını temel problemleriyle birlikte tanır.
3) Bir akademik disiplin olarak felsefenin bilim ve sanat gibi disiplinlerden farkını görür.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İlkçağ, Ortaçağ Felsefesi ve Modern Felsefe (Bir perspektif) M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
2) Rönesans Felsefesi I M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
3) Rönesans Felsefesi II M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
4) 17. yy Felsefesi ve Descartes M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
5) Descartes ve Kartezyen Felsefe M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
6) Spinoza M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
7) Leibniz M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
9) Aydınlanma Felsefesi M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
10) Emprisizm; Locke M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
11) Emprisizm; Hume ve Berkeley M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
12) Kant (Bilgi Anlayışı) M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
13) Kant’ın Ahlak ve Estetik Anlayışı M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
14) İdealizm; Fichte, SchellingHegel Felsefesi M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009
15) Final Sınavı Tüm kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: M. Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 2009, s. 181-256.
Descartes, Metot Üzerine Konuşmalar, Metafizik Düşünceler, Ahlak Mektupları; (A. Timuçin, Descartesçi Bilgi kuramının Temellendirilişi, D. Hocaoğlu’nun Yazıları, Cogito Sayısı)
Spinoza, Etika; (Kazım Arıcan, Spinoza’nın Tanrı Anlayışı, İz yayıncılık, 2004.)
Leibniz, Monadoloji, Teodise, (RuhattinYazoğlu, Leibniz’de Tanrı ve Ahlak, Yeni zamanlar, 2006.)
Diğer Kaynaklar: Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme; (İsmail Çetin, J. Locke’da Tanrı Anlayışı, Vadi yayınları; S. ZelyutHünler, Dört Adalı, Paradigma, 2003.) Hume, İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma, Din Üstüne; (M. Çevik, Hume’un Bilgi Kuramı; Ali Taşkın, Hume Araştırmaları)
Kant, Saf Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi; Yargı Gücünün Eleştirisi, (Heimsoeth, İ. Kant’ın Felsefesi)
Hegel, Tinin Fenomenolojisi; (P. Singer, Düşüncenin Ustaları: Hegel)
M. Korlaelçi-Celal Türer, Felsefe Tarihi, İlitam Yayınları, 2012, s. 227-255.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Seminer

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 1 60
Küçük Sınavlar 1 40
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 144