SOS423 Akademik Okuma Yazma Becerileriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS423
Ders İsmi: Akademik Okuma Yazma Becerileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste akademik okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi, eleştirel analiz, doğru özetleme, açıklama ve uygun alıntı yapma yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Dersin başlıca malzemesi bilimsel araştırma makaleleridir.
Dersin İçeriği: Akademik düzeyde yazı yazacak öğrencilerin akademik becerilerini tamamlanır ve geliştirilir. Makale konusunun tespit aşamaları, alıntılama tekniği, içerik öğeleri, düzenleme öğeleri, üslup öğeleri, dil öğeleri ve sözlü sunuşlar gibi yazılı ve sözlü anlatımın temel kuralları verilir. Ayrıca, öğrencilerin belli bir referans sistemine bağlı kalarak akademik yazı yazma becerisi kazandırılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Okuduğunu anlama için gerekli kelime bilgisini kazanır.
2) Okuduğunu anlamak için gerekli stratejileri kazanır.
3) Stratejik okuyucu olma ve strateji öğrenimi konusunda bilinçlenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Akademik metin yazma becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel bir giriş Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
2) Akademik okuma teknikleri: Anlama ve özetleme Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
3) Akademik okuma teknikleri: Yeniden ifade etme Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
4) Akademik yazım teknikleri: Konu / Okuyucu / Amaç / Dil Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
5) Paragraf yazma: Ana fakir, destekleyici fikirler, birlik ve tutarlılık. Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
6) Paragraf yazma teknikleri: Organizasyon Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
7) Fikir Oluşturma: Ana fikir, giriş paragrafında stratejiler Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
8) Akademik metinde paragraflar arası geçişler, örnek metinleri inceleme Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
9) Akademik okumada eleştirel bakış açısı Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
10) Akademik yazmada eleştirel bakış açısı Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
11) Kaynak kullanma ve referans gösterme ilkeleri Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
12) Akademik makale yazımında özet, giriş ve sonuç Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
13) Akademik makale yazımında yöntem, bulgular ve değerlendirme Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
14) Akademik makale yazımında dil, biçim ve bütünsellik Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları
Diğer Kaynaklar: Becker, Howard S., 2013, Sosyal bilimcilerin yazma çilesi, Heretik yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 3
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 4
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Arazi Çalışması 1 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 50
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140