SOS427 Örgüt Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS427
Ders İsmi: Örgüt Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: BU dersin amacı örgüt ile ilgileri temel kavramların, sanayi devriminin örgütlenmeye etkisi gibi konuların öğrencilerce kavranmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders kurum ve örgütler üzerine sosyolojik bir bakış açısını ele alır. Derste işlenecek genel konu başlıkları tamamen bunlarla sınırlı olmamak üzere : örgütlerin özellikleri; örgütlerin iktidarın kullanımı; örgütlerin etkinliği; ve örgütlerin toplumsal değişim üzerindeki etkisidir. Bu ders, iş ve çalışma dünyasına odaklanarak insanların kurum ve örgütlerde nasıl faaliyet gösterdiğine dair bir bakış açısı kazandıracaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Örgüt sosyolojisinin tarihsel arka planını açıklar.
2) Örgüt sosyolojisindeki değişik kuramları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Organizasyonların farklı biçimlerini sosyolojik boyutlarıyla tartışır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Örgüt sosyolojisindeki son dönem yaklaşımları çözümler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Örgütsel dönüşümleri açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzlence açıklaması • Örgüt Sosyolojisini açıklamak • Ders planını oluşturmak • Ders kriterlerini tanımlamak Ders izlencesini değerlendirmek
2) • Örgüt kuramlarının kökenlerini açıklamak • Örgüt kuramcılarının görüşlerini tanımlamak • Yönetim kuram analiz etmek • Yönetim ilkelerini tanımlamak • Örgüt kuramlarını değerlendirmek • Smith, Adam. Ulusların Zenginliği. İstanbul: İs Bankası Kültür Yayınları • Emile, Durkheim. Toplumsal İşbölümü. İstanbul: Cem yayınları • Hobsbawn, Eric. İmparatorluk Çağı. Ankara: Dost yayınları • Zincirkıran. Memet. “Örgüt ve Yönetim Kuramları”. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora yayınları. 2012 • Weber, Max. Sosyoloji Yazıları. İstanbul: İletişim Yayınları. (çev. Taha parla) • Taylor, Frederick. Bilimsel Yönetimin İlkeleri. İstanbul: Adres Yayınları
3) • Fordizm kavramını tanımlamak • Fordizm üzerine kuramları açıklamak • Fordizme dönük eleştirileri analiz etmek • Postmodern durumu değerlendirmek • Post-modern eleştirileri açıklamak Harvey, David. “Fordizm.” Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları Film. “Modern zamanlar” Charlie Chaplin. 1936. ABD
4) • Post Fordizm kavramını tanımlamak • Post-Fordist kuramları açıklamak • Post-Fordizm eleştirilerini tartışmak • Esnek uzmanlaşmayı değerlendirömek • Ürettim modeli değişimlerini tartışmak Eraydın, A. “Türkiye'de Üretim Yapısının Dönüşümü ve Esnek Üretim Örgütlenmesi ile Yeni İstihdam biçimlerinin Ortaya Çıkışı”, Bilanço 1923-1998: “Türkiye Cumhuriyetinin 75 Yılına Toplu Bakış” Uluslararası Kongresi; C:II, Ankara.Tarih Vakfı Yayınları, 1999 Featherstone. M. Post-Modernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul. Ayrınt, 1999
5) • Örgütlenme sosyolojisinde denetleme kuramlarını açıklamak • Örgüt sosyolojisinde gözetim kuralarının tanımlamak • Gözetleme ve denetim eleştirilerini analiz etmek • Yeni gözetim teknolojilerini tartışmak • Biyo iktidar modellerini değerlendirmek • Bauman, Zygmunt. Akışkan Gözetim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. • Foucault, M. (2003). İktidarın gözü (Çev. I. Ergüden ve O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı. • Tartanoğlu, Ş. Örgütlerde Denetleme ve Gözetim. Örgüt Sosyolojisi. Bursa Dora Yayınları
6) Örgütlerde motivasyon kuramlarını açıklamak Motivasyon kurmalarının metodolojisini tanımlamak Değişik dönemlerdeki motivasyon kuramlarını tartışmak Motivasyon kuramlarına eleştirel bakışı analiz etmek • Giddens. A. Modernite ve Bireysel Kimilk- Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum: İstanbul: Say Yayınları. 2010 • Keser, Aşkın. Örgütlerde Motivasyon. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012
7) • Örgütlerde Yıldırmanın nedenlerini açıklamak • Örgütlerde yıldırma eyleminde kullanılan taktikleri tanımlamak • Yıldırma eyleminin etkilerini çözümlemek • Yıldırma olgusu ve Türkiye’deki gelişmeleri tartışmak Yücetürk, Elif. “Örgütlerde Yıldırma” Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012 Deniz, Derya. İşyerinde Yıldırma: Mobbing. İstanbul. Fam Yayınları. 2012
8) • Örgüt içinde grupların birey üzerinde etkisini açıklamak • Grupların örgüt açısından önemini açıklamak • Grupların örgüt içindeki işlevlerini tanımlamak • Sistem içinde grupların önemini tartışmak Bulut, I. Polat G. Örgütlerde Gruplar. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayıncılık, 2012
9) • Ara Sınav yoluyla öğrencileri değerlendirmek Ara Sınav
10) • Örgüt kültürünün katmanlarını tanımlamak • Örgüt kültürünün öğelerini açıklamak • Temel iki örgüt kültürünü çözümlemek • Örgüt kültürünün işletme yönetimi içindeki önemini vurgulamak • Örgüt kültürünü eleştirel teori çerçevesinde tartışmak Zincirkıran. Memet, Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012
11) • Örgütlerde ayrımcılık biçimlerini tanımlamak • Örgütlerde cinsiyet ayrımcılığını açıklamak • Örgütlerde etnisite ayrımcılığını çözümlemek • Örgütlerde değişik ayrımcılık biçimleri arasındaki ilişkiyi tartışmak Bora, Aksu. Kadınların Sınıfı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014 Öner, Aysun. Beyaz yakalı Eşcinseller. İşyerinde Cinsel Yönelim Ayrımcılığı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2015
12) • Örgütlerde çatışama nedenlerini açıklamak • Örgütlerde çatışam türlerini tanımlamak • Örgütlerde çatışma yönetimini analiz etmek • İletişimsel eylem kuramını değerlendirmek Habermas, J. İletişimsel Eylem Kuramı: İstanbul: Kabalcı, 2001 Joseph P. Folg Er , Marshall Scott Pool E , Randall K. Stutman Çatışma Yönetimi - Working Throught Conflict. Istanbul: Nobel. 2013
13) • Yeni yaşam pratikleri ve örgüt ilişkisini tartışmak • Gündelik yaşam ğratiklerinin örgüt üzerindeki etkilerini değerlendirmek • Örgüt anlayışı ve sosyal ilişkiler ilişkisini ele açıklamak Öğrenci grup tartışması
14) • Değişen teknolojinin örgütler üzerinde etkisini açıklamak • Örgüt yapılanması ve teknolojik değişimleri ilişkilendirmek • Teknolojinin örgütlerde yarattığı yeni modelleri açıklamak • Örgütlerin teknolpji ili ilişkilerini değerlendirmek Derste işlenen konuların tartışılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zincirkıran. Memet, Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012
Diğer Kaynaklar: Hasan Tutar. Örgüt ve Yönetim Sosyolojisi. Detay Yayıncılık. 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Sunum / Seminer 1 1
Proje 2 6
Ödevler 1 20
Ara Sınavlar 1 3
Rapor Teslimi 1 20
Final 2 23
Toplam İş Yükü 145